معرفی 6 مدل از انواع روش های تولید محتوا

انواع محتوا

محتوا چیست

اینو میدونستم که تو دنیای وب سایت، شناخت انواع روش های تولید محتوا یکی از مهمترین ارکان در کسب رتبه بهتره. به قول سئو کارها «محتوا پادشاهه»! اما اون زمان که کارم رو با تولید محتوا شروع کردم، سوالاتی توی ذهنم مطرح شد. انواع تولید محتوا چیه؟ یکم که تحقیق کردم خیلی نکات جذابی رو یاد گرفتم. فهمیدم که بازاریابی محتوا ، یکی از قدرتمندترین استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال برای هر کسب و کار  هست. دیگه مصمم تر شده بودم که بدونم با چه محتواهایی میشه این کار رو انجام داد.

انواع محتوای سایت

تولید محتوا چیست

قبلا تاریخچه تولید محتوا رو خونده بودم و حسابی از خوندنش لذت برده بودم. شما هم دوست داشتید می تونید توی سایت رنک برتر اون رو بخونید. دوست دارم اطلاعاتمو با شما هم به اشتراک بگذارم.

انواع محتوا | مرجع تولید محتوای ایران | رنک برتر

 

انواع روش های تولید محتوا

توی دنیای دیجیتال، می تونید انواع مختلفی از محتوا ها رو تولید کنید، اما بهتره با شناخت کاملی از انواع محتوای دیجیتال و الکتریکی با قدرت وارد بازار بشید. اون هم چه بازاری؟! بازاری که پر از محتواهای قدرتمند آموزشی و غیر آموزشی هست که گوی رقابت رو از دست به اصطلاح، غول های بازار می دزدن. شما باید گوش به زنگ باشین و هیچی رو از دست ندین تا شما شاگرد زرنگه باشین و بازار رو تو مشتتون بگیرین. 

انواع تولید محتوا برای سایت

تولید محتوا برای سایت ها مزایای مختص خودش رو داره و می تونیم با هرکدومشون به نیازمندی هایی که داریم، دست پیدا کنیم. بنابراین بهتره این موارد رو باهم مرور کنیم تا بتونیم سطح آگاهیمون رو افزایش بدیم از تنوع اونها باخبر بشیم.

محتوای ترجمه

همون طور که از اسمش معلوم هست، عموما از زبان های دیگه و مقالات دیگه ترجمه میشه و اطلاعاتش با ساختار زبان دلخواه، یکسان سازی و مورد استفاده قرار میگیره. تولید محتوای برای سایت با این متدد و استفاده از این نوع متون فواید دیگه ای داره که توی مقاله جداگانه بهش پرداختیم. 

محتوای سئو شده 

محتوای سئو شده رو میشه به زبان ساده اینجوری بیان کرد؛ هر موردی که باعث بهتر دیده شدن و ارتقا یافتن سایت از طریق محتوا بشه، باید بکار گرفته بشه. به این شکل می تونیم بگیم که یک محتوا سئو شده و قابل ارائه در فضای دیجیتال هست. البته خودتونم میدونید که این مقوله مفصل و دقت زیادی می خواد که ما در یک مقاله جداگانه بهش پرداختیم.

بازاریابی محتوا

مدل های بازاریابی محتوا همیشه مورد مطالعه متخصصان و بازاریابان بوده و هست. بنابراین کاملا روشنِ که چقدر این موضوع اهمیت داره. دقیقا مثل محصولی هست که تولید میشه و نیاز به بازاری داره که بشه ارائه اش داد. از همین و با توجه به نیاز کاربران به مدل های بازاریابی محتوا ، در مطلبی اختصاصی به این موضوع پرداختیم که خودندنش خالی از لطف نیست.

انواع تولید محتوا در فضای مجازی

دیگه پر واضح که فضای مجازی جز مهمی از زندگی ما شده و چه بگیم متاسفانه یا خوشبختانه، از آثار سیستم زندگی مدرن و پست مدرن هست. بنابراین زیست در این دنیا مجازی و نحوه تعامل هم به نوبه خودش مهم و ضروری قلمداد میشه. از همین رو دانش از نحوه ارائه محتوا در این فضا برای کسانی که می خوان موفقیتی در جهان نوین بدست بیارن، بسیار حیاتی عنوان میشه.

انواع تولید محتوا در اینستاگرام

اینستاگرام یک شبکه مجازی هست که انقلابی در میان شبکه های مجازی ایجاد کرد و باعث شد که مردم بیشترین سهم حضورشون رو در این فضا ثبت کنن. بنظرم به اندازه کافی معلوم شد که دانش در مورد تولید محتوا برای اینستاگرام چرا این مقدار ضرورت پیدا می کنه و اشرافبه اون حائز اهمیت میشه. 

انواع تولید محتوا در یوتیوب

یوتیوب که در بخش محتوای ویدیویی غول به تمام معناست. اونقدری که افراد کل جهان برای اینکه آثارشون دیده بشه، به این فضا پناه میارن. کاربری آسان، سیستم ساده و موارد دیگه هم به جذابیتش افزون کرده که خودش امتیاز بزرگی هست. چون افرادی تقریبا با سنین بالای ۱۴ سال می تونن به راحتی توش فعالیت کنن و حتی کسب درآمد داشته باشن.

انواع تولید محتوا در آپارات

آپارات هم می تونیم بگیم نسخه ایرانی شده همون یوتیوب هست که منبع مناسبی برای فارسی زبان هاست. برای تعامل و تبادل اطلاعات و تبلیغات و کلی موارد دیگه می تونین تو این حوزه به تولید محتوا بپردازین و ازش بهره مندی های لازم رو داشته باشین. 

انواع موضوعات تولید محتوا

خلاقیت در تولید محتوا برگه برنده هر تولید کننده ای محسوب میشه. بنابراین شما می تونید برای انواع موضوعات محتوا تولید کنید و از این تولیدات استفاده کافی رو ببرین. این موارد البته نیاز به شناخت انواع محتواها داره که در ادامه به اون ها پرداختیم.

انواع محتوای متنی

#۱ انواع تولید محتوا : تولید محتوای متنی

یکی از انواع تولید محتوا برای سایت که برای تولید محتوا ازش کمک گرفتیم، متن ها یا در واقع متون نوشتاری هستن. چون گوگل از این مدل نوشته ها خوشش میاد و راحت تر می تونه از محتویات نوشتتون آگاه بشه، ازش استقبال می کنه. بنابراین چند مورد تاثیرگذار در تولید محتوای متنی رو به اختصار باهم مرور کنیم تا از این به بعد با دقت تولید این نوع محتوا بپردازیم.

انواع محتوای متنی 

هر تولید محتوای متنی که خودش از انواع محتوای دیجیتالی و الکترونیکی محسوب میشه، شامل حروف و اعداد، کلمات و عبارات، جملات و پاراگراف‌ها است. ما به کمک این بخش به توضیح این مورد می پردازیم که چگونه، بیشتر معانی در صفحات وب رو به دیگران منتقل کنیم. محتوای متنی به ما اطلاعات با ارزشی می‌ده (البته به این شرط که اهل مطالعه باشیم ). علاوه بر اون مفاهیم و رویه‌ها رو برای خوانندگان (نه فقط بازدید کنندگان) توضیح می‌ده. 

چند نمونه تولید محتوا متنی 

چند مدل از انواع محتوای متنی داریم که نباید از دستشون بدیم. چون، نه تنها بازاری ها، بلکه غیر بازاری ها رو هم میشه نون و نمک خورده خودتون کنید.

حالا کدوما هستند یه نگاه ریز به پایین بنداز:

  • متن ایمیل ها
  • متن نوشته های تبلیغاتی درشت
  • خبر داغ
  • مقالات آموزشی
  • مقالات تحلیلی
  • متن رپورتاژ
  • و …

#۲ انواع تولید محتوا : تولید محتوای تصویری

محتوای تصویری با حافظه تصویری ما کار داره. همچنین استفاده از عکس های با کیفیت یک راه عالی برای گفتن منظورمون به مخاطبه. متخصصان میگن، یک تصویر خوب میتونه ده ها برابر متن تاثیر گذار باشه. چون داستانی که توی تصویر میتونه دیده بشه یک تجسم واقعیه که علاوه بر ماندگاری توی ذهن می تونه به سرعت توی اینترنت به اشتراک گذاشته بشه. علاوه بر همه موارد می تونست توی موتور های جستجو فهرست بشه که اون هم به بیشتر دیده شدن شما کمک می کرد.

انواع محتوای سایت | رنک برتر

 

امروزه حافظه ها معمولاً به عنوان تصاویری شناخته می شوند که با زیرنویس های طنز همراه است. خیلی از افراد پیش بینی نمی کردن که الگوهای رفتاری وقتی برای اولین بار شروع به جذب آنلاین می کنن، توی بازاریابی محتوا ایفای نقش کنن. چون در درجه اول توسط دانشجویان توی دانشگاه ها به عنوان نوعی سرگرمی به اشتراک گذاشته می شد. با این حال، اونها الان یه شکل عجیب و غریب از محتوای بصری رو ایجاد میکنن و به یکی موثرترین تولید کنندگان محتوای سایت تبدیل شدن.

تاثیر محتوای تصویری

ایجاد الگوی رفتاری خودش به تنهایی راهی عالی برای بیرون کشیدن احساسات مثبت و جدا کردن خودتون از رقباست. در مرحله اول ، شما باید تعیین كنین كه الگوهای رفتاری صحیح برای طبقه بندی محتوایی شما مناسب هستند یا نه؟ آیا اونها ارتباط واقعی با مخاطبان خودشون رو به دست میارن یا نه؟ اگر برند شما با جمعیتی جوان سرکار داره سازوکارتون چیه؟ پس جواب خودتون رو بدید. یکی دیگه از مزایای منحصر به فرد ممت ها (خاطرات) اینه که به شما اجازه میده، شوخی هایی راجع به صنعت خودتون ایجاد کنید. این یک روش عالی برای خندوندن مردم و ایجاد جمعیتی هوادار در اطراف برند شماست.

به عنوان مثال:

اگر در حال بازاریابی هستید که بتونه کارایی های خاصی رو برای شما به ارمغان بیاره، تصویر صفحه عملکردهای شما با یک عنوان مناسب می تونه تأییدی بصری، برای مخاطبان شما و اعتماد اونها به ادعاهای شما باشه. همچنین اگر میخواید به قسمت خاصی از تصویر توجه کنید (مثل دکمه ای برای کلیک بر روی یک قسمت) یا توضیحی عمیق تر از هر چیزی توی پشت صحنه اتفاق میفته، با درج یادداشت روی عکس های خودتون این کار ممکن میشه.

۳ مدل ارائه محتوای تصویری 

شکل های متفاوتی برای ارائه محتوا در این بخش وجود داره که ما ۴ تا از مهمترین هاش رو براتون در ادامه آوردیم. 

  1. اینفوگرافیک : این تصاویر به ارائه اطلاعات و در ک و تعامل بهتر کاربر منجرب می شه و از اهمیت بالایی برخوردار هست.
  2. کاور : کاور یا کادر دور نوشته اصلی ترین تاثیرگذاری رو برای شناخت شما ایجاد می کنه. هر کاربری در هر فضای مجازی با دیدن کاور شما، به یاد شما می افته. 
  3. اسکرین شات : به تصاویری که از محیط صفحه رایانه یا گوشی گرفته میشه، اسکرین شات میگن. این تصاویر هم جایگاه ویژه ای تو ساختار آموزش پیدا کردن  اسکرین شات برای ارائه 

#۳ انواع تولید محتوا : تولید محتوای ویدیویی

ویدیوها یکی دیگه از انواع بسیار مهم و پرکاربرد تولید محتوا محسوب می‌شن که انتظار دارن توی سال ۲۰۲۱ میلادی ۸۵ درصد از کل ترافیک وبسایت‌ها را به خودش اختصاص بده. چون حدود ۷۰ درصد از مشتریان بعد از دیدن ویدیو‌ها تمایلشون به خرید بیش از پیش افزایش پیدا می کنه. از مزایای دیگه تولید محتوای ویدیویی و به‌طور کلی ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی ، می‌توان به هدایت ترافیک بیشتر به وب‌سایت و ایجاد اینگیجمنت بیشتر به کمک امکان نظردهی و به اشتراک‌گذاری ویدیوها اشاره کرد. ویدیو، به‌واسطه پاسخ دادن به سوال‌ها، ارائه راه‌حل و تولید اطلاعات مرتبط می‌تونه برای مخاطب ایجاد ارزش کنه.

قالب های ارائه محتوای ویدیویی :

از جمله مدیوم ها یا قالب هایی که می شود محتوای ویدیویی رو ارائه داد، موارد زیر هست.

  • ویدیوی خبری
  • ویدیوی آموزشی
  • ویدیوی سرگرمی
  • و …

#۴ انواع تولید محتوا : تولید محتوای صوتی

پادکست‌ها یکی دیگه از محتواهایی هستن که مخاطب های اونها درحال افزایشِ. این موضوع چندان هم دور از انتظار هم نبود، چون شمار زیادی از مخاطبین ترجیح میدن که از وقتشون هنگام انجام کارهای دیگه، استفاده بهینه ای بکنن. بدون شک بهترین گزینه، گوش دادن به پادکست‌هاست. بزرگ‌ترین مزیت پادکست‌ امکان دسترسی راحت‌تر به نسبت دیگر انواع محتواها است. از جمله محتوای صوتی دیگه ای میشه نام برد، موارد زیر هستن.

  1. موسیقی
  2. آواز
  3. اجرای رادیویی

محتوای صوتی

 

#۵ انواع تولید محتوا : فایلی

یکی از گزینه‌های مورد علاقه مخاطبین در کسب و کار‌های بزرگ، محتوای فایلی هست. همه بخش های بالا زیر مجموعه محتوای فایلی قرار می گیرن. مثل :

  • محتوای تصویری
  • محتوای آموزشی
  • فایل های نرم افزار
  • پادکست

تنها موردی که باید اضافه بشه وبینار هست که در ادامه به اون پرداختیم

وبینار

وبینار ورژن آنلاین شده‌ی سمینارِ، محبوبیت فراوانی داره. اساس وبینارها هم بر ارائه و پاسخ‌گویی به سوال‌های مکرر افراد گذاشته شده. طبق تحقیقات انجام شده ۲۰ تا ۴۰ درصد از مخاطب های وبینارها، در نهایت تبدیل به Lead می‌شن و بین ۲ تا ۵ درصد از افراد شرکت کننده بعد از اتمام وبینار، اقدام به خرید می‌کنن.

about2 معرفی 6 مدل از انواع روش های تولید محتوا

انواع تولید محتوا آموزشی

بیاین یه موضوع رو باهم مرور کنیم. آموزش دادن تا ابد جایگاه ویژه ای خواهد داشت. بنابراین در مورد فضای آموزشی حتما متمرکز شده و از این مبحث بهره کافی رو ببرین. البته نیاز اصلی شما اینکه چیزی داشته باشین برای یاد دادن. بعدش به شیوه و سبک یاد دادن بپردازین که مباحث دیگه ای هست که می تونین توی مطالب تخصصی برای این موضوع اشرافیت کافی رو بدست بیارید.

انواع استراتژی های تولید محتوا

استراتژی تولید محتوا راه رو به شما نشون میده. روش تولید محتوا رو بهتون نشون میده. و این یعنی تضمین پله های طرقی در کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت. پس از نحوه داشتن استراتژی و انواع اونها آگاه بشید و حتما از اونها استفاده کنید.

انواع نرم افزار های تولید محتوا

خودتون بهتر می دونین که هر نوع تولید محتوایی، نرم افزار های خاص خودش رو نیاز داره. اما چیزی که می خوام بگم و بنظرم مهم و ضرورت داره، انتخاب پلتفرم درست و بجا برای تولید اون محتواست. یعنی شما برای تولید یک محتوای ویدیویی اگه با بهترین نرم افزارش ادیت بزنین، تفاوت کیفیت رو حتما درونش می بینین. پس این نکته رو هم گوشه ذهنتون داشته باشین بد نیست.

کلام رنک برتر

این آموزش رایگان رنک برتر برای رشد و موفقیت شما بود که بتونین در یک خلاصه نسبتا طولانی هر آنچه در مورد تولید محتوا نیاز هست رو بدست بیارید. ما در تولید محتوا برای وبسایت و شبکه های مجازی می تونیم، تمام آنچه که شما نیاز دارید رو برآورد کنیم. چون کارمون همینِ. 

خوشحال میشیم خدماتی که داریم رو بتونیم به شما ارائه بدیم. تیم ما برای آگاهی اصولی بخشی به عنوان مشاوره رایگان داره که می تونین جواب خیلی از سوالهاتون رو از اونجا دریافت کنین.

امتیاز:
۴.۸/۵

پست های مرتبط

10 نظر

  • مسعود بختیاری اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۸

    از محتوای جذابتون لذت بردم
    آیا در مورد زیر شاخه های هر کدوم از انواع محتوا هم میشه توضیح بدید. مثلا برای تولید انواع محتوای متنی چه روش های و مدل هایی موجود هست.

    • مدیر سایت اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۸

      سلام خدمت شما کاربر محترم
      سایت ما این مطلب را به روز رسانی خواهد کرد. در به روز رسانی های آینده، موارد زیر را به صورت کامل توضیح خواهیم داد:

        انواع محتوای متنی
        انواع محتوای تصویری
        انواع محتوای ویدیویی
        انواع محتوای صوتی
        انواع محتوای فایلی

      این توضیحات در آینده ای یک ماهه در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
      رنک برتر به راحتی شما فکر می کند!

      • علی تیر ۱۰, ۱۴۰۱

        سلام وعرض ادب ممنونم از محتوای غنی آموزشی شما فقط یک سوال درخصوص محتوای تصویری صوتی منبع کتاب معرفی می نمایید رفرنس بدید ممنون میشم

        • مدیر سایت شهریور ۱۴, ۱۴۰۱

          سلام دوست عزیز
          خیلی ممنون از محبتتون
          متاسفانه مرجع مشخصی که بتونید از اون اطلاعات کاملی در مورد تولید محتوای تصویری کسب کنید. ولی خوشبختانه دوره های ویدیویی متنوعی وجود داره که به رشد فردی شما در زمینه تولید محتوای تصویری کمک می کنه!

  • vida خرداد ۲۵, ۱۴۰۱

    سلام خسته نباشید برای تولید محتوای تصویری باید از چه برنامه یا پلتفرمی استفاده کنم

    • مدیر سایت شهریور ۱۴, ۱۴۰۱

      سلام
      نرم افزارهای زیادی برای تولید محتوای تصویری به کار گرفته میشه، ولی فتوشاپ سرآمد همه اونهاست

  • بنرساز آبان ۴, ۱۴۰۱

    سلام مطالب فوق العاده ارزشمند و مفید بود ممنون از شما

    • مدیر سایت آبان ۱۰, ۱۴۰۱

      ممنون از نظر شما

  • نگین فرجام دی ۲۸, ۱۴۰۱

    ممنونم بابت این مطالب به روز و مفید. من این روزها اگهی استخدام متخصص تولید محتوا رو زیاد دیدم برام جالب شد تو بیزینس اینسایدر و دانشگاه کسب‌وکار هم به عنوان مشاغل پر تقاضا ثبت شده بود😍

    • مدیر سایت بهمن ۲۴, ۱۴۰۱

      خواهش می کنم ممنون از وقتی که گذاشتید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *