روش های طراحی استراتژی محتوا | اسرار موفقیت محتوا + آموزش

روش های طراحی استراتژی محتوا | رنک برتر

شما به عنوان یک تولید کننده محتوا یا صاحب یک کسب و کار مطمئنا همیشه سعی می کنید که اقداماتتون منجر به بالا رفتن راندمان کاری و سوددهی بشه. اما هر کسب و کار یا برندی قبل از شروع به کار نیاز داره که مسیر حرکتی و خط مشی خودش رو بدونه. تو این شکی نیست که بدون دونستن راه و چم و خم کار، هر کسی تو هر کاری با مشکل مواجه میشه. خانم ها و آقایون، معرفی میکنم… استراتژی محتوا، مهمترین اصل برای شروع تولید محتوا. با من همراه باشید تا رروش های طراحی استراتژی محتوا رو بهتون آموزش بدم.

تعریف استراتژی محتوا (Content strategy)

بذارید اول استراتژی رو معنی کنم. ریشه این کلمه از یونان میاد که به معنی “ارتش” هست، اما “فرماندهی ارتش” هم معنی میشه.

نحوه طراحی استراتژی محتوا - رنک برتر

استراتژی (به یونانی استراگوس) به کسی گفته میشده که برنامه ریزی آماده سازی و حرکت سربازان، برای قرارگیری توی بهترین موقعیت جنگ و رسیدن به بهترین نتیجه رو انجام میداده. استراتژی، هنر برنامه ریزی حرکت صفر تا صد یک کسب و کار هست. استراتژی محتوا یعنی تعیین جهت تولید محتوا و مدیریت ارائه اون به مخاطب طبق یک برنامه ریزی مشخص. منظورم مدیریت و برنامه ریزی تولید، نگهداری، عرضه و بروزرسانی محتواست که باید توی یک مسیر مشخص شده صورت بگیره. استراتژی شبیه قطب نماست که جهت حرکتتون رو بهتون نشون میده.

نکاتی که قبل از طراحی استراتژی محتوا باید بدونید

فروش محصول، یک فرآیند بهم پیوسته داره که برای رسیدن به نتیجه دلخواه، باید همه بخش های این فرآیند انجام بشه. استراتژی محتوا هم جزئی از این چرخه هست. قبل از این که با نحوه طراحی استراتژی محتوا آشنا بشیم نیاز هست که بدونید توی این چرخه چه آیتم هایی وجود داره و چرا باید این موارد به صورت کامل انجام بشه تا به سوددهی و بالا رفتن بهره وری تبدیل بشه.

بالا رفتن میزان سوددهی

مواردی که بالا ذکر شده لزوما ترتیبی ندارند. این موارد بخش های بهم پیوسته ای هستن که هدفشون بالا بردن میزان سوددهی و راندمان هست. تو این بخش، به صورت خلاصه بخش های مختلف چرخه سوددهی تولید محتوا یا فروش محصول رو براتون توضیح میدم. توضیحات کامل تر این بخش ها رو تو قسمت بعدی همین مطلب میتونید مطالعه کنید.

  • استراتژی محتوا: با نوشتن یک استراتژی مسیر حرکت تولید محتوا، و مدیریت و برنامه ریزی ارائه اون رو مشخص خواهید کرد.
  • پرسونا مخاطب: بعد از مشخص شدن جهت فعالیتتون ،تصویری ذهنی از مخاطب ایده آل خودتون رو رسم می کنید، که چه نیاز هایی دارن و چه چیزی از شما میخوان.
  • تولید محتوا: وقتی که شخصیت مخاطب هدفتون رو بصورت کامل ارزیابی کردید، در جهت موضوع تخصصتون با استفاده از اطلاعاتی که بدست آوردید، میتونید محتوا خودتون رو تولید کنید.
  • بهینه سازی محتوا برای موتور های جستجو (seo): محتوا هم مثل هر چیز دیگه ای بصورت عادی عمر مفیدی توی فضای اینترنت داره. روش های طراحی استراتژی محتوا - رنک برترمحتوایی که بهینه سازی نشه بعد از مدتی دی اکتیو میشه و موتور های جستجو هم اون رو از رتبه بندی سرچ ها خارج میکنن. سئو کردن محتوا باعث بهینه شدن و تازه شدن محتوا میشه و از دید موتورهای جستجو هم یک محتوای استاندارد و خوب محسوب میشه و رتبه محتوا توی سرچ ها بالا میره و باعث افزایش بازدید میشه.

خروجی همه این بخش ها میرسه به:

  • بازاریابی محتوا: محتوای بهینه شده نیاز داره که به مخاطب هدفش معرفی بشه. حالا طبق یک استراتژی معلوم و با داشتن اطلاعاتی از الگوهای رفتاری مخاطب، وقت اون میرسه که با هدف تأمین نیازهای اصلی مخاطب هدف، اطلاعاتی مفید و با کیفیتی به اونا ارائه بدید، جوری که مخاطب رو به مشتری تبدیل کنید. همه این موارد زنجیروار هستن و با هم منجر به افزایش راندمان و سوددهی میشن. نحوه طراحی استراتژی محتوا بستگی به اجرای درست این فرآیند داره. اگر دوس دارید درباره موارد گفته شده در بالا بیشتر بدونید، بهتون پیشنهاد میکنم حتما این مطالب رو بخونید.

روش های طراحی استراتژی محتوا

یکی از ارکان مهم روش های طراحی استراتژی محتوا طرح سوالات “WH” هست.

نحوه طراحی استراتژی محتوا | رنک برتر

(whay) چرا؟ :چرا میخواید این کارو بکنید؟ تو مرحله اول هدفی که میخواید به اون برسید رو باید مشخص کنید. اصلا چرا میخواید استراتژی بنویسید؟ هدفتون برای طرح استراتژی چیه؟ مشخص کنید چه هدفی دارید، مثلا فروش بیشتر.

(who) چه کسی؟ : چه کسی قراره محتوای شما رو دریافت کنه؟ اینجا موضوع پرسونا مخاطب مطرح میشه. خود پرسونا مخاطب هم به دوس دسته تقسیم میشه:

پرسونای مخاطب مثبت: اون دسته از افرادی که میخواید جذب شما بشن و با اونا تعامل داشته باشید. (مخاطبان هدف)

پرسونای مخاطب منفی: گروهی از افراد که میخواید از تولید محتوا برای اونها اجتناب کنید. (مخاطبان موقت)

(what) چه چیزی؟ : محتوای شما قراره چه چیزی باشه. مدل و سبک محتوا خودتون رو مشخص کنید. مثلا محتوای ویدیویی کوتاه سبک طنز.

(when) چه زمانی؟ : چه زمانی محتوا رو به مخاطب ارائه میدید. تو این مرحله ترتیب متوالی عرضه محتوا باید مشخص بشه. براساس یک زمانبندی دقیق و مشخص شده، محتوا باید بصورت منظم به مخاطب ارائه بشه.

(wher) کجا؟ : چه جاهایی محتوا رو عرضه می کنید؟ کجا قراره محتوای خودتون رو منتشر کنید. محل دقیق، آدرس، نشانی ایمیل رو بصورت دقیق بنویسید.

(how) چطور؟ : چطور محتوا رو به مخاطبتون ارائه میدید. از چه راهی؟ از طریق ایمیل، وبلاگ، سایت، کبوتر نامه بر، علائم دود و… 🙂 از چه راهی؟ راه های انتشار و عرضه محتوا رو بصورت کامل مشخص کنید.

اهداف خاصی رو برای محتوای خودتون ایجاد کنید

همه ما میدونیم که اهداف مهم هستند. اما نوع هدف نیز بسیار مهمه.

هدف مشخص برای شروع کار

نداشتن اهداف مشخص به عنوان برای شغل مثله رانندگی با چشم بسته است. این کار خطرناکه و به احتمال زیاد شمارو به جایی که نمیخواید باشید میبره . این موضوع به ویژه در مورد استراتژی های بازاریابی محتوا صدق میکنه. برای اینکه محتوای شما به طور مؤثر کار کنه، باید در وهله اول مشخص کنید که چه کاری میخواید انجام بدید. همچنین باید از اهداف گسترده خودداری کنید. می پرسید چرا؟ خب جوابش ساده است.

شما باید بتونید نتایج خودتون رو مورد اندازه گیری بدید. یعنی شما به اهدافی نیاز دارید که با استفاده از معیارها، قابل ارزیابی باشه. به این ترتیب، میتونید با اطمینان بگید که آیا اهداف خودتون رو انجام دادید یا نه.شما واقعاً نمیتونید موفقیت اهداف گسترده رو بسنجید. چون در عین واحد چندین هدف رو دنبال می کنید و تمرکز کافی روی هیچ کدومشون ندارید. بیایید بگیم که میخواید از استراتژی محتوای خودتون برای ایجاد نتایج جدید استفاده کنید. بنابراین هدف گسترده شما تولید و مدیریت محتواست. اما باید مشخص تر عمل کنید. با جزئیات بیشتر و دقیق تر. این موضوع توی روش های طراحی استراتژی محتوا بسیار مؤثر خواهد بود.

روش هدف گذاری SMART

اگر تو این مرحله گیر کردید، روش هدف گذاری SMART برای شما مفید خواهد بود. “SMART” مخفف کلمات (Specific : خاص)، (Measurable: قابل اندازه گیری)، (Achievable: قابل دستیابی)، (Relevant: مرتبط) و (Timely: به موقع) است. به اهداف خودتون به عنوان جملات کوتاه و عملی فکر کنید که به وضوح با آنچه رو که میخواید بدست بیارید ارتباط برقرار میکنه. این یکی چی؟ “من میخوام که پست های وبلاگ آموزنده من ۵ بازدید کننده در هفته داشته باشه.” این معیارها با معیارهای SMART مطابقت داره و کاملاً واضح است.

این چیزیه که میتونید به طور قطعی اندازه گیری و ارزیابی کنید. حالا یک مثال از یک هدف بد گسترده براتون میزنم : “من میخوام برای هدایت ترافیک به وب سایت خودم فیلم درست کنم.” این یک نقطه شروع خوبه اما شما باید خیلی از جاهای خالی رو پر کنید. چه نوع فیلم هایی میخواید درست کنید؟ از این فیلم ها چقدر میخواید ترافیک بدست بیارید؟

در این صورت میتونید یک ایده کامل داشته باشید. بیاید به یه مثال دیگه نگاه کنیم. شاید بخواید با استراتژی محتوا خودتون، یک تفکر رهبری برای برند شخصی خود بسازید. یک هدف خوب و خاص برای این مثال این میتونه باشه: “من میخوام پست های “Linked IN” من تو این هفته ۳۰۰ بار Share بشه.” هرچه توی ایجاد اهداف خودتون از جزئیات بیشتری برخوردار باشید ، احتمال رسیدن به این اهداف بیشتر خواهد شد. پس به یاد داشته باشید، اهداف شما باید SMART باشند.

موارد تکمیلی طراحی استراتژی محتوا

  • تدوین استراتژی محتوا نیاز به یک چشم انداز داره. میتونید با تدوین استراتژی یک ساله شروع کنید. از نقطه شروع استراتژی تا پایان اون رو برنامه ریزی کنید. ببنید که چه آینده ای رو برای مسیر خودتون متصور هستید. مشخص کنید کجای کار هستید و میخواید به کجا برسید.

موارد تکمیلی | رنک برتر

  • اطلاعات هر بخش رو طبقه بندی کنید. بر اساس موضوعیت هر محتوا، سبک و پرسونای اون، اطلاعات رو طبقه بندی کنید. مثلا شما برای یک موضوع، سه پرسونای مخاطب دارید با دو سبک متفاوت محتوا. رسمی برای گروه های سنی بالا و طنز برای رده های سنی پایین تر. اطلاعات دسته بندی شده نظم کاری شمارو بیشتر و سرعت کارتون رو بالا میبره. از طرف دیگه راحت میتونید بفهمید مخاطبانتون به کدوم نوع محتوا بیشتر علاقه دارن.
  • استراتژی محتوا رو بر اساس واقعیت ها طراحی کنید نه بر پایه خیالات . مثلا اگر برای شروع کار تنها هستین، روزانه سه محتوای هزار کلمه رو برای قسمت تولید محتواتون در نظر نگیرید. حتی اگر بتونید هم مطمئنا کیفیت محتواتون پایین میاد. اصلا چه کاریه؟؟ هفته ای یک الی دوتا محتوای با کیفیت هزار کلمه ای برای شروع عالیه، پس طبق واقعیت ها و داشته های موجودتون استراتژی طراحی کنید.

حرف آخر

طراحی و اعمال استراتژی محتوا وجه تمایز شما با سایر رقبا میشه. میتونید به راحتی پیشرفت ها و پسرفت های خودتون رو توی بازاریابی، مورد ارزیابی قرار بدید. بازدهی تولید و بازاریابی محتوای شما روند صعودی پیدا میکنه. به جای آزمون و خطا، با علم و آگاهی از اول تا آخر توی مسیر تولید محتوا قدم میزارید. تو این مطلب سعی من بر این بود تا شماره با روش های طراحی استراتژی محتوا، دلیل اهیمت اون و بخشی از کاربردهای اون آشنا کنم. امیدوارم این مطلب براتون مفید واقع بشه و بتونید برای پیشرفتتون ازش استفاده کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *