آشنا شدن با تمام روش های فوق العاده ویراستاری محتوا

روش ویراستاری محتوا

مقدمه

آیا دنبال این هستین که به یک ویراستار فوق العاده تبدیل بشین اما راه و روش اون رو نمی دونین؟ ناراحت نباشین. این مسیره زیاد سخت نیست، اما به کمی دقت و مهارت شما نیاز داره. این رو هم می دونین که برای تولید محتوا می تونید از سئو گوگل استفاده کنین و به معنای واقعی کلمه صدها ابزار سئو وجود داره که کار ما رو خیلی راحت تر می کنه. برای مثال ما در ویرایش متن، علاوه بر اینکه می بایست متن را بدون غلط تو محرز دید مخاطب قرار بدیم، بلکه باید اون رو طوری ارائه بدیم که فرد علاقه مند به خواندن محتوا بشه. بنابراین، ما تو اینجا می خوایم بهترین و مفیدترین روش های موجود برای ویراستاری رو خدمتتون ارائه بدیم که بسیار مورد استفاده تولید کنندگان محتوا هم هست. پس برای آشنایی روش ویراستاری محتوا و اصولش ، همراهمون باشین.

تعریف ویرایش چیست؟

ویرایش در واقع به همون اصلاح غلط املایی کلمات یا افزودن علائم نگارشی به جاهایی که باید گذاشته بشن هست. تا حدودی این تعریف درسته، اما در کل فرآیند ویرایش شامل چندین لایه هست. درک انواع مختلفی از ویرایش برای اینکه بدونید چه انتظاری از فرآیند محتوا نویسی خودتون دارین، خیلی مهمه. ما در ادامه شما رو با نکات مهم ویرایشی آشنا می کنیم.

روش ویراستاری محتوا
ما در اینجا روش ویرایش محتوا را با شما نشان می دهیم

کار ویرایشگر محتوا چیست؟

ویراستاران محتوا مسئول همه جنبه ی یک محتوا هستن که این موارد شامل موارد زیر میشه :

  • توسعه
  • طراحی
  • تولید
  • ارائه
  • ارزیابی 
  • تجزیه و تحلیل

اونها از داده ها و بازخورد کاربرها برای کمک به ارزیابی و افزایش ارزش مجموعه ای از مطالب نوشته شده و وب سایت ها استفاده می کنن. ویراستاران محتوا برای ایجاد یک تجربه مثبت از نزدیک با دپارتمان های بازاریابی و طراحی گرافیک کار می کنند. اونها برای اینکه بخوان مطالبی را منتشر کنن، باید از مهارت های نوشتاری و ویرایشی بسیار خوبی برخوردار باشن. همچنین باید بسیار منظم و دارای جزئیات باشن، چون ممکنه بر اساس وظیفه محول شده لازم باشه روی محتواهای همکاران نیز نظارت کنن.

روش ویراستاری محتوا

ما برای اینکه بتونیم محتوای فوق العاده ای رو به مخاطبمون ارائه بدیم یا کار خوبی رو به کار فرمای خودمون تحویل بدیم، نیاز به رعایت یک سری اصول و روش ها داریم که تو اینجا شما را با چند تا از مهم ترین اونها آشنا می کنیم و شما می تونین برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر وارد سایت ما بشین و اطلاعات بیشتری  رو تو این حوزه به دست بیارین.

#۱ روش ویراستاری محتوا : تصحیح و همانند سازی

در اولین مرحله از کار ویراستاری وظیفه ما بررسی دستور زبانی و نوشتاری متن هست. این مرحله شامل ویرایش مواردی چون علائم نگارشی، قالب بندی، هماهنگی بین فعل و فاعل (گاهی فردی که محتوا را ارائه می دهد به علت عدم بازخوانی، جمله او دارای فعل و فاعل یکسان و هماهنگی نیست.) و موارد دیگه است.

اگه شما چند اشتباه رو تو متن خودتون داشته باشین، می تونین به راحتی اعتبار خودتون رو پیش مخاطب هاتون از دست بدین. بنابراین ما پیشنهاد می کنیم که اگه به قواعد نگارشی و دستوری مثل املا کلمات و ساختار صحیح جمله تسلط ندارین، حتما یه ویراستار خوب رو استخدام کنین تا این موارد رو به خوبی انجام بده.

روش ویراستاری محتوا
ویرایش محتوا بهترین روش برای پیشرفت محتوا

#۲ روش ویراستاری محتوا : ویرایش سطحی

ویرایش های سطحی عمدتاً بر ساختار جمله و پاراگراف با توجه به موارد زیر تمرکز دارند:

  • کلمات یا عباراتی که تکراری هستند.
  • بازسازی ساختار جملاتی که کامل یا نادرست نیستند.
  • جملات اجرا شده.
  • استفاده از کلماتی که معنی را روشن می کنند.
  • جمله بندی های خسته کننده را تقویت می کند.

معمولاً تو این روش ویرایش جملات رو برای افزایش وضوح و ریتم خوانا، بازسازی می کنن. مثلاً دو جمله وجود داره که چیز مهمی رو توصیف می کنن، اما ساختار اونها پشت سر هم دیگه خرابه چون که تو زبان فارسی یک جمله باید تکمیل کننده جمله قبلی باشه. ویراستار تو این لحظه باید یجوری این دو جمله رو به هم دیگه مرتبط کنه. شما برای از بین بردن غلط های املائی از گوگل داک (google doc) که یکی از ابزار های مهم گوگل به حساب میاد هم می تونین استفاده کنین.

#۴ روش ویراستاری محتوا : تایید اعتبار موضوعات

در این روش ویراستاری محتوا همانطور که از اسم اون پیداست، ما تو این مرحله باید صحت موضوعاتی رو که تو محتوا به کار برده شده رو تایید کنیم و مطمعن بشیم که از لحاظ علمی نیز قابلیت استناد داره و حرف نادرستی نیست. زیرا در غیر این صورت شما به راحتی اعتبار خودتون رو از دست می دین.

#۵ روش ویراستاری محتوا : ویرایش کپی سئو (بهینه سازی موتور های جستجو)

تو این روش ویراستاری محتوا ، ما باید کاری کنیم که افراد به راحتی بتونن ما رو پیدا کنن و موثر ترین روش برای این کار سئو کردن محتوا است.

  1. اولین نکته مهم در سئو، انتخاب کلیدواژه های مناسب برای محتوا است. کلیدواژه در واقع همان عباراتی است که مخاطب جستجو می کند و شما باید به کمک بعضی از ابزار های گوگل مثل Keywordtool.io اونها رو پیدا کنین و در مورد اونها محتوا تولید کنین.
  2. دومین نکته مهم مرحله ویرایش و برچسب گذاری محتوا برای قرار دادن اون توی گوگل به کمک وردپرس (wordpress) هست. شما تو این مرحله می تونین نکاتی رو برای قرار دادن محتوای خودتون تو بالاترین رتبه بندی گوگل، رعایت کنین.

روش ویراستاری محتوا

نتیجه گیری

با توجه به مقاله بالا نتیجه می گیریم که ویراستاری کار پیچیده ای هست و کار ویراستار اصلاً آسون نیس، اما نیاز به مهارت و تجربه زیاد داره که باید اونها رو یاد بگیرین. البته برای سهولت در دسترسی شما برخی از مهم ترین موارد رو هم براتون شرح دادیم.

کلام رنک برتر

امیدواریم که از این مقاله رضایت کافی رو داشته باشین و اطلاعات مورد نیاز خودتون رو در مورد تولید محتوای مناسب، به دست آورده باشین. ما تو این مقاله با میفد ترین و بهترین روش ویراستاری محتوا در خدمت شما بودیم و همون طور که متوجه شدیم، ابزار های گوگل کار ما رو برای ویرایش محتوا هامون آسون تر میکنه و در ادامه چند روش مهم برای بهینه سازی محتوا رو با هم بررسی کردیم. از شما دعوت می کنیم که برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد ویراستاری محتوا وارد سایت ما بشید و مقالات دیگه ما رو هم ببینید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *