چگونه نیاز بازار را بشناسیم ؟ 7 راه طلایی برای افزایش درآمدی دو برابری

چگونه نیاز مشتری را بشناسیم | رنک برتر

مقدمه

چگونه نیاز بازار را بشناسیم ؟  چرا باید به نیاز های بازار توجه شود ؟ و یا چگونه از مشتری سوال هوشمندانه تری بپرسیم تا رشد بیشتری در بازار داشته باشیم. بعد از تحقیقات زیاد به این نتیجه رسیدم که تقریبا تمام کسب و کار هایی که توی دنیا سرشون به تنشون می ارزه، دارن خدمات خودشون رو برای دسته ای از مشتری ها عرضه می کنن که از قبل مشخص کردن. اصطلاحا پرسونای مخاطب و یا مشتری خودشون رو تعیین کردن. مثلا گوگل برای راحت طلب هایی که دنبال جستجوی سریع تر بودن و پیدا کردن سایت هایی که دوست دارن براشون سخت بود، طراحی شد. (که خدا رو شکر کم نیستند.

چگونه نیاز بازار را بشناسیم ؟

قبل از شروع بحث باید یادآور بشم که یه عده آدم هستن که ما خدماتمون رو بهش عرضه می کنیم که به مجموع اطلاعات اونا پرسونای مشتری گفته میشه. البته پرسونای مشتری چی هست و به چه کار میاد توی یک مقاله جدا کامل در موردش حرف زدم که فهم کامل می تونین بهش رجوع کنین. خب حالا ما به دنبال این هستیم که که برای چه کسایی بنویسیم در واقع چه کسی می تونه برای ما مناسب باشه.

برای این کار باید جامعه مشتری ها رو بررسی کنیم و خوباشو که تعدادشون بیشتره یا به کسب و کارمون علاقه بیشتری دارن رو برای خودمون انتخاب کنیم، تا بتونیم نیازهاشون رو تشخیص بدیم و بر اساس نیاز مخاطب ها کار کنیم.

نیاز بازار چیست

تحقیقات نشون داده که کسب و کار ها می تونن در طی ۳ سال با سرمایگذاری نسبتا پایین، درآمد خودشون رو ۱.۷ برابر کنند. این تجربه کاربری رو شما زمانی می تونید خوب محقق کنید که دانش کلی در مورد نیاز اونها داشته باشید. احتمالی که تو این تحقیقات نشان داده شده گفته که اگه جواب سوال چگونه نیاز مشتری را بشناسیم ؟، بدید، حتی توان ۲ برابر کردن درآمد هم وجود داره.

تحقیق درباره تشخیص نیاز مردم

اگه خوب نیاز مشتری رو بدونیم و برای مشتری بتونیم بر اساس این نیاز، تجربه کاربری بهتری ایجاد کنیم، می تونیم ۸۶ درصد احتمال فروش رو بیشتر کنیم. حقیقت اینکه این دسته برای تجربه کاربری خوبشون پول میدن. به عنوان مثال ، مشتری ها مایل هستن صرفاً با دریافت یک تجربه عالی، حق بیمه بیشتری را تا ۱۳٪ (و حتی ۱۸٪) بپردازند و حتی یکم ولخرجی داشته باشند. از اونجا که ۴۹٪ از خریداران پس از دریافت تجربه شخصی تر، خرید خودشون رو ضربتی انجام میدن، بهتره که بدونیم داریم چیکار می کنیم و نیاز اونها رو کاملا بشناسیم.

تشخیص نیاز مشتری

خوب تقریبا میشه گفت همه کاربران و مشتری های شما سر از اینترنت در میارن تا شما و کسب و کارهای مشابه شما رو پیدا کنن. پس ابزار هایی هم که ما معرفی میکنیم همشون اینترنتی هستند. ابزارها همون ابزار های مشهور سئو و بازاریابی هست.

چگونه نیاز مشتری را بشناسیم | رنک برتر

این ابزارها عبارتند از :

  1. شبکه های اجتماعی
  2. Keywordtool
  3. Kwfinder
  4. گوگل ترند
  5. نتایج گوگل
  6. سایتهای بلاگ
  7. رقبای شما

اما چطور میشه اونها رو برای پیدا کردن نیاز های مشتریان استفاده کرد. ادامه مطلب رو بخونید تا راحت با موضوع آشنا بشید.

#۱ چگونه نیاز بازار را بشناسیم : شبکه های اجتماعی

من خیلی تحقیق کردم که بدونم کدوم مورد رو به عنوان اولین و مهمترین راه پیدا کردن چگونه نیاز بازار را بشناسیم معرفی کنم. به این نتیجه رسیدم که شبکه های اجتماعی مهمترین گزینه هستن. اما چرا شبکه های اجتماعی؟

جواب کاملا واضح و روشنه! شبکه های اجتماعی در حال حاضر در سریع ترین و همراه ترین وسیله ها قابل دسترسی است. می خوام چند تا سوال بپرسم تا مطلب کاملا روشن بشه.

  • خودت از چند شبکه اجتماعی به صورت همزمان استفاده می کنی؟
  • همین الان چند تا شبکه اجتماعی روی گوشی خودت نصبِ؟
  • کدوماش نصبه؟

بزار حدس بزنم! فک کنم اینستاگرام و واتساپ رو که حتما داری. اگه اهل فیسبوک باشی اونم داری ولی احتمال اینستاگرام و یا روبیکا بیشتره. توجه کردی؟! تو تنها نیستی، کلی کاربر توی دنیای مجازی دارن وقت می گذرونند، مطالعه می کنند و خرید می کنند. خوب چرا باید از این بازار بزرگ غافل شد؟!

نکته

مثلا؛ شما با جستجوی هشتگ ها مرتبط با کارتون باید رقبا رو بهتر بشناسید و طبق پستهای اونها بیشتر نیاز های کاربراتون رو تشخیص بدین. چرا که همه اونها هم مثل شما به دنبال پاسخگویی به نیاز های کاربراشون هستند. بهتره یکم ریز بین باشید و نگاه کنید توی کدوم حوزه یکم ضعیف عمل کردن و شما توی اون حوزه سرمایه گذاری کنید تا بتونید افق روشن تری رو برای خودتون رقم بزنید.

شبکه های اجتماعی رایج

این شبکه های اجتماعی توی بازاریابی اینترنتی به کمک شبکه اجتماعی کاربرد های زیادی دارن و می تونید با تولید محتوا توی اونها فروش خودتون رو دو چندان کنید.

شبکه های اجتماعی معمول در ایران عبارتند از:

  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • روبیکا
  • فیسبوک

چگونه نیاز بازار را بشناسیم : Keyword tool.io

این ابزار یک سایت عالی هست که بدونید چگونه نیاز مردم و بازار را شناسایی کنیم و در خواست های اونها رو پیدا کنید. کلیدواژه مد نظرتون رو پیدا کنید و توی این سایت بخش گوگل برید و اونجا بعد از تغییر زبانت به فارسی جستجو کنی. خوب نتیجه میشه کلید واژه هایی که مردم دارن جستجو می کنن. این هم نیاز های کاربران. یه بخش دیگه همونجا می بینید که به اسم question هست. اونجا سوالایی هست که کاربران از گوگل پرسیدند و شما هم بهتره جواب هاشون رو آماده کنید.

شناسایی نیازهای مشتری از نون شب برای کسب و کار شما واجب تره.

جالبه بهتون بگم که برای اینستاگرام هم میشه از این ابزار استفاده کرد. هشتگ های مهم و کاربرهایی که فالوور بیشتر دارند رو می تونید به کمک این ابزار پیدا کنید.

آنالیز سئو سایت چیست

چگونه نیاز بازار را بشناسیم : Kwfinder

ابزار قدرتمند دیگه ای که میتونه به شما یک تحلیلی از رقباتون بده رو می تونید اینجا داشته باشید. این ابزار چند تا بخش مهم داره که من همینجا سعی میکنم که بهتون بگم. یکیش کلمات کلیدی مرتبط هست. میزان سختی کلید واژه ، میانگین جستجوی ماهانه و … که بهتره توی یک پست کامل اون رو براتون باز کنم. شما به کمک مواردی که عنوان کردیم با ذکاوت که دارید، تشخیص میدید که تعداد جستجوی بیشتر به معنای نیاز بیشتر هست. البته نباید این رو نادیده گرفت که جستجوی بیشتر رقبای بیشتری رو هم برای شما داره.

#۴ چگونه نیاز بازار را بشناسیم : گوگل ترند

این ابزار عالی گوگل به شما کمک میکنه تا بین نیاز های از کاربرانی که شک دارید و دو دل هستید، بهترین پیشنهادات رو انتخاب کنید. علاوه بر اون شما می تونید تشخیص بدید که کدوم شهر ها به این کار علاقه مند هستن و بازاریابی گوشه ای بهتری رو برای خودتون رقم بزنید. بهتره توضیح کامل این ابزار رو هم به یک مقاله جدا بسپاریم. در اینجا فقط به صورت تیتروار به اونها اشاره میکنیم.

#۵ چگونه نیاز بازار را بشناسیم : نتایج گوگل

شما با جستجوی هر کلیدواژه ای که به دست آوردید و بررسی عناوین نشان داده شده در نتایج، به نیاز های مشتری دست پیدا می کنید. چرا که یکی از اصول مهم عنوان نویسی در بازاریابی محتوا و محتوای سئو شده اشاره کردن به نیازها، مشکلات مشتری هاست.

#۶ چگونه نیاز بازار را بشناسیم : سایت های بلاگ

این سایت ها شبیه ویرگول، ویکی پدیا و … مواردی هستند که کاربران برای آن ها تولید محتوا می کنند. هم به دلیل لینک سازی و رپورتاژ اگهی خودشون و هم به دلیل جذب بیشتر کاربراشون از این سایت ها. خوب اونجا هم کاربرا دست میگذارن روی نیازهای مشتری و اونها رو پررنگ تر از بقیه موارد نشان میدن. بنابراین کافی که کلیدواژه مد نظرتون رو توی این سایت ها جستجو کنین و ببینید که چه خبره.

#۷ چگونه نیاز بازار را بشناسیم : رقبای شما

اگر دقت کرده باشید توی همه ابزار هایی که گفتم یک خطی از رقبا به جا میمونه و شما هم به نوعی دارید از اونها به عنوان پله های ترقی خودتون استفاده می کنید. با تحلیل رقبای خودتون می تونید تجربه ای که اونها توی پیدا کردن نیاز های مشتری طی چندین سال کسب کردن رو، یک جا داشته باشید. توجه به کامنت ها، عناوین پست ها، میزان لایک خوردنشون در شبکه های اجتماعی و میزان دیده شدن هر پست می تونه از قدرتمند ترین ابزار های کشف نیاز های مشتری باشه.

چگونه نیاز مشتری را بشناسیم | رنک برتر

کلام رنک برتر

در ابتدای این مقاله سوالی را مطرح کردیم که به ما می گفت چگونه نیاز بازار را بشناسیم و یا اینکه در زبان ساده تر ، مشتری چه می خواهد. در ادامه با معرفی ابزار های مهم نیاز های مشتری ها رو پیدا کردیم و خودمون رو با این ابزار ها برای جذب مشتری ها بر اساس نیاز هاشون آماده کردیم. البته باید بگم بعضی ها هم زرنگ بازی در میارن و به کمک این ابزار ها، ایجاد نیاز در مشتری رو ایجاد می کنند. حالا توی مقالات بعدی چگونگی ایجاد نیاز در مشتری رو هم بهش می پردازیم.

امیدوارم از مقالات دیگر سایت ما نیز دیدن فرمایید.

پست های مرتبط

1 Comment

  • نیما آبان ۴, ۱۴۰۰

    آیا میشه برای تشخیص نیاز مردم، از ابزارهایی مثل توییتر هم استفاده کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *