بازاریابی شبکه های اجتماعی و نحوه ایجاد یک برنامه محتوای آن در 7 مرحله

بازاریابی شبکه های اجتماعی بازاریابی شبکه های اجتماعی و نحوه ایجاد یک برنامه محتوای آن در 7 مرحله

مقدمه

آیا می خواهید بیشتر با مخاطب هدف خود ارتباط برقرار کنید؟ نمی دانید چگونه محتوای شبکه های اجتماعی مرتبط را بطور مداوم تحویل دهید؟ برنامه ریزی برای ارائه محتوای شبکه های اجتماعی بازاریابی شما را به صورت پیغام حفظ می کند و باعث می شود که به اهداف تجاری خود برسید. در این مقاله ، نحوه ایجاد یک برنامه محتوای بازاریابی شبکه های اجتماعی را برای تجارت خود کشف خواهید کرد. همچنین با موارد زیر آشنا می شید.

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟
  • آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

شماره ۱: نحوه تیدیل مشتری های ایده آل از خواندن به تعامل در بازاریابی شبه اجتماعی را بدانید

این که آیا شما به مدت ۲۴ ساعت در این کارهستید یا ۱۰ سال در کار خود سابقه دارید، تعریف مشتری هدف خود (پرسونای مشتری) بخش مهمی از سفر شما است. ممکن است شما فکر کنید که تعریف مشتری هدف، بر اساس جمعیت معمول، سن ، جنسیت و غیره آسون باشه.

با این حال ، شما در بازاریابی شبکه های اجتماعی (social media marketing) باید از مشخص کردن مواردی همچون:

  •  وضعیت تأهل مشتری هدف خود
  • جایی که در آن زندگی می کنند
  • سرگرمی های اونها چیه

فراتر بروید.

توی “عصر تجربه” ، شما باید به مشتریان خودتون تجربه ای بدید که عاشقتون بشن. به عنوان مثال ، Uber و Airbnb به عنوان شرکتهای موفقی درآمده اند زیرا تحقق یک نیاز مشتری را به خوبی ارائه می دهند.

  • با کفش مشتری هاتون راه برید.
  • اولین فکر آنها هنگام تحقیق در مورد یک محصول چیه؟
  • چگونه اونها از بررسی اولیه جلوتر می رن؟
  • از همه مهمتر ، سؤال نهایی که قبل از خرید می پرسند چیه؟

تمرین پرسونا در بازاریابی شبکه های اجتماعی

برای درک بهتر این تمرین ، بگذارید دو مشتری هدف فرضی رو با همدیگه تحلیل کنیم: ریتا و جان.

ریتا یک کارآفرین خلاق و از دیدگاه اون  تجارت یه نوع سبک زندگی هست. او پرشور و کنجکاوه، همیشه قبل از تصمیم گیری برای خرید یک محصول یا خدمات سؤال می کنه. او با دوستاش از طریق تلفن تماس می گیرد و از گوگل و از طریق شبکه های اجتماعی جستجو می کنه. روش یافتن پاسخ ریتا از طریق اینفوگرافیک Pinterest یا یک پست اینستاگرامی هست. در اینجا نحوه شناسایی فرایند فکر ریتا موقع خرید یک محصول یا خدمات آورده شده تا با تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی افراد شبیه به اون رو جذب کنیم.

بازاریابی B2B | تولید محتوا | رنک برتر

اما جان وقتی به تعادل خونه و کار و زندگی فکر میکنه، تحلیل بیشتری انجام میده و روشمندتره. اون نسبت به ریتا علاقه بیشتری به اعداد و ارقام داره، اما مثل ریتا ، با دوستان خودش صحبت می کنه و از گوگل برای جمع آوری اطلاعات استفاده می کنه. اون رویکرد B2B بیشتر LinkedIn رو برای پیدا کردن جواب های سؤالای خودش ترجیح می ده. در اینجا نحوه شناسایی رویکرد جان رو برای خرید یک محصول یا خدمات آوردیم. سه مرحله در مسیر خرید مشتری همیشه یکسانه اما با رویکرد انسانی متفاوت.

مشتریان ایده آل شما سؤالات متفاوتی می پرسند و تجارت شما می تونه با پاسخ دادن به سؤالات اونها و ارائه مطالب ارزشمند در قالب پست های وبلاگ ، تصاویر ، اینفوگرافیک و وبینارها ایجاد اعتماد کنه. با گذروندن وقت برای درک نحوه تفکر مشتری هدف خودتون، بهتر خواهید فهمید که چه محتوایی باعث تاثیر بیشتر روی اونها  میشه و چگونه می تونید اعتماد اونها رو به کمک فهمیدن خدمات بازاریابی شبکه های اجتماعی جلب کنید.

شماره ۲: تصمیم بگیرید که چرا از بازاریابی شبکه های اجتماعی برای تجارت استفاده می کنید

تعیین یک هدف برای شروع فعالیت های بازاریابی شبکه های اجتماعی شما بسیار مهمه. بدون هدف ، شما نمی تونید موفقیت یا عدم موفقیت بازاریابی محتوای خودتون رو ارزیابی کنید. بگذارید به سه هدف احتمالی که احتمالا دارید و چگونگی اندازه گیری اونها بپردازیم.

ایجاد یک گروه

فرض کنید شما ۱۲ ماه سال رو در ساختن یک جامعه از افرادی که با شما درگیر بودن و یا محصول و خدمات شما رو خریداری کردن، گذروندید. شما یک گروه خصوصی فیس بوک رو به ۳۵۰ عضو افزایش دادید، و هر چند این ممکنه خیلی عالی  به نظر نرسه (با توجه به اینکه دیتابیس ۱۷۰۰۰+ آدرس ایمیل دارید) ، اما این گروه فقط با دعوت از مشتری های خودتون تغذیه شده. در زیر معیارهایی وجود داره که می تونید موقعی که میبینید یک گروه در حال رشد هست برای اندازه گیری رشد اون استفاده کنید.

  • تعداد اعضای گروه
  • تعداد افراد درگیر در فیلم های زنده (Live) خودتون
  • تعداد افراد درگیر در پست های روزانه خودتون
  • سوالاتی که گروه از شما می پرسند

متأسفانه ، فیسبوک تجزیه و تحلیل های خودش رو مثل  آماری جامعی که برای گروه های خصوصی فیس بوک ارائه نمیده، بنابراین استفاده از ابزار سومی مثل Grytics استفاده کنید.

افزایش آگاهی از برند در بازاریابی شبکه های اجتماعی

بزرگترین دلیل استفاده بازاریابی شبکه های اجتماعی ، ایجاد آگاهی از برنده! یک فرد بصورت متوسط ​​روزانه نزدیک به دو ساعت رو توی شبکه های اجتماعی می گذرونه، به همین دلیل آگاهی از برند یک هدف اصلی برای مشاغل است. فرض کنید شبکه مورد نظر شما توییتر هست. برای ارزیابی آگاهی از برند می تونید معیارهای زیر رو تجزیه و تحلیل کنید:

  • تعداد دنبال کنندگان
  • Impressions
  • منشن و به اشتراک گذاری
  • بالاترین توییت ها  (برای کمک به درک آنچه مخاطبان شما بیشترین ارتباط را دارند)
  • بالاترین منشن ها
  • بازدیدهای پروفایل
  • دنبال کنندگان جدید

می توانید این داده ها را در Twitter Analytics پیدا کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی | تولید محتوا | رنک برتر

تعامل را در بازاریابی شبکه های اجتماعی تقویت کنید

تعامل، دومین معیار کسب و کارهاست که برای اندازه گیری موفقیت بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده میشه! افزایش تعامل با شما کمک می کنه تا اعتماد به نفس بیشتر، پیشنهادهای بیشتر ودر نهایت احساس خوبی به صورت آنلاین برای مشتری ایجاد کنید. تعامل از اهمیت ویژه ای در فیس بوک و اینستاگرام برخوردار است چرا که این دو پست هایی رو با درگیری بالاتر در اولویت قرار می دن، و اونها رو قبل از پست هایی که کاربران با اونها تعامل کمتری دارن نشان می ده. معیار های مشابه تعامل (آنچه در بالا مورد بحث قرار گرفت) رو تجزیه و تحلیل کنید. علاوه بر این ، به تعداد اعضای گروه که روزانه از طریق retweets ، لایک ، سؤال و هرگونه ارتباط دیگه ای به شما دسترسی پیدا می کنند، دقت کنید.

شماره ۳: شبکه اجتماعی مناسب را انتخاب کنید تا مخاطب خود را درگیر کنید

هدف قرار دادن هر شبکه اجتماعی بدون بررسی جمعیتی هر پلتفرم نتیجه ای را که شما می خواهید بهتون نمیده. قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه وقتتون رو روی کدوم شبکه اجتماعی بگذارید باید تحقیق کنید تا بفهمید که کدام شبکه های اجتماعی هست که میتونه مشتری هدف شما رو جذب کنه. روی دو بخش اصلی تمرکز کنید:

  • جمعیت شبکه مورد نظر
  • واکنش کاربران توی شبکه مورد نظرتون

شماره ۴: مباحث محتوای پژوهشی

هنگامی که تصمیم گرفتید روی کدوم شبکه های اجتماعی تمرکز کنید، وقت اون رسیده که برنامه ریزی محتوای خودتون رو آماده کنید. محتوایی که ایجاد می کنید باید خاص، مرتبط و منحصر به فرد باشه و همه چیز به”شما” به عنوان یک بیزینس وابسته نیست.

اگر هدف شما ایجاد محتوایی است که اتفاق بزرگ رو بگه یا یک حس ویروسی نا مرتبط رو به انتشار بگذاره، این واقع بینانه نیست و رویکرد اشتباه برای تولید محتوا هست. درعوض ، تلاشهای خودتون رو رو تولید مطالبی متمرکز کنید که مخاطب هدف شما را درگیر خود کنه. حالا که می دونید مخاطبان شما کیا هستن و از کدوم شبکه اجتماعی استفاده می کنند، در یک گفتگوی دو طرفه شرکت کنید و بفهمید که مخاطبان شما چه نوع محتوایی رو دوست دارند. نظرسنجی های توییتر را اجرا کنید یا پرسشنامه مخاطبان ایجاد کنید تا بازخورد خود رو جمع کنید که چه محتوایی مهمه. هنگام ایجاد یک پرسشنامه ، تصمیم بگیرید که می خواهید به چه اهدافی برسید و سوالات خودتون رو مطابق اون انتخاب کنید. برای به تشویق شرکت بیشتر توی نظر سنجی، جایزه ای رو  برای تکمیل پرسشنامه در نظر بگیرید.

نکته

Google Forms ابزاری عالی و فوق العاده برای ایجاد پرسشنامه های حرفه ای و پیگیری نتایج است.

راه دیگه برای جوشیدن ایده های خلاقانه ، صحبت با دوستان ، همکاران و خانواده است. حتی اگه اونها توی شغل شما سرمایه گذاری نکنند، این مکالمه ممکنه ایده های محتوایی رو که قبلاً به آنها فکر نکردید رو توی ذهنتون به وجود بیاره. اگر به نظر میرسه دوستان یا خانواده شما مشتری هدف اصلی شما هستند، این حتی می تونه عالی باشه. از اطلاعات خواستن از اونها نترسید. همچنین به رقبا نگاه کنید. رقبای آنلاین خودتون رو دنبال کنید و ببینید چه چیزی برای اونها مفید بوشده و شاید برای شما هم جواب بده. ایده ها یا محتوای آنها را کپی نکنید، بلکه از محتوای اونها برای نوشتن محتوای خودتون استفاده کنید. برای تقسیم مطالبی که اونها به اشتراک می گذارند ، یک لیست توییتر ایجاد کنید تا بتونید به راحتی اونها رو پیدا کنید.

نکته

 Feedly ابزاری عالی برای تحقیق آنلاین در کسب و کار شما است. این می تونه صدها محتوای عالی رو یکجا جمع کرده که می تونه ایده هایی رو برای شما ایجاد کنه.

شماره ۵: در بازاریابی شبکه های اجتماعی تقویم محتوای خود رو برنامه ریزی کنید

پس از انجام تحقیقات خود ، شما آماده ایجاد محتوا برای وبلاگ خود هستین! ابتدا تصمیم بگیرید که پرسونای مخاطب مورد نظر شما برای چه کسی طراحی شده و بعدا موضوع رو انتخاب کنید. با موضوعاتی در کسب و کار خودتون آشنا بشید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی | تولید محتوا | رنک برتر

بعدا، عنوان مقاله وبلاگ را انتخاب کنید. به سه نوع کلمه کلیدی نگاه کنید:

  • Transactional
  • Informational
  • Navigational

یک کلمه کلیدی Transactional معامله گر افرادی رو که به دنبال بهترین یا ارزون ترین هستند، جذب می کنه. یک کلمه کلیدی Informational در حالی که شما را به عنوان یک متخصص می شناسند، دنبال “چه” و “چگونه” می گردند. یک کلمه کلیدی Navigational به افراد کمک می کنه تا اونچه رو که به دنبال اون هستند پیدا کنند و معمولاً نام تجاری رو در بر می گیره.

در آخر، مطالب مربوط به هر بخش محتوای وبلاگ خود را به چهار بخش تقسیم کنید:

  • مقدمه: یک واقعیت / آمار جالب
  • بدنه: اطلاعات رو به اندازه های کوچکتر تقسیم کنید.
  • نتیجه گیری: موضوع را خلاصه کنید.
  • فراخوان برای انجام یک عمل(Call To Action): به عنوان مثال یک راهنمای رایگان بارگذاری کنید یا به یک وبینار ملحق شوید.

وقتی که شما می دونید چه محتوایی رو می خواهید ایجاد کنید ، باید یک برنامه محتوا رو مشابه اونی که توی تصویر زیر هست ایجاد کنید. ستون ها ممکن است شامل ماه ، تاریخ انتشار ، عنوان / توضیحات ، تاریخ موعد ، نوع محتوا (پست وبلاگ ، ویدئو ، اینفوگرافیک و غیره) ، مخاطب هدف ، کانال های توزیع (فیس بوک ، یوتیوب ، پینترست ، وبلاگ شرکت و غیره) ، و کلید واژه ها باشه. وقتی که شما درمورد وبلاگ نویسی و چه زمانی و همچنین جایی که اون رو به اشتراک می گذارید ، فهمیدید، تولید محتوای حمایتی رو که توی شبکه های اجتماعی منتشر می کنید رو شروع کنید.

شماره ۶: اعتماد رو از طریق مشارکت مداوم ایجاد کنید

شبکه های اجتماعی چیزی بیش از فقط انتشار یک مطلب هستن! برای اینکه خودتون رو به عنوان یک رهبر تفکر و یک منبع قابل اعتماد در کسب و کار خود معرفی کنید ، باید در مکالمات دو طرفه شرکت کنید. هرچه موضوعات وسیع تری رو پوشش بدید و از شبکه های اجتماعی برای سرویس دهی به مشتری استفاده کنید، مخاطب شما احساس امنیت بیشتری خواهد کرد. این مخاطبهاتون رو یک قدم به خرید از کسب و کار شما نزدیک می کنه. به طور متوسط ​​، خرید مشتری بالقوه از کسب و کار شما، هشت “لمس” طول می کشد. با این حساب ، در مورد راه هایی که می تونید از بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کوتاه کردن روند و تبدیل مشتری بالقوه به مشتری پرداخت کننده بسیار سریع، فکر کنید.

به عنوان مثال ، فرض کنید با یک مشتری بالقوه در یک نمایشگاه کسب و کار آشنا شدید و اون روتوی اینستاگرام و فیسبوک دنبال می کنید. برای درگیر شدن بیشتر، در مورد یکی از پست های لینکدین خودتون اظهار نظر کنید یا یکی از پست های اون رو در توییتر بازتوییت کنید. سپس این مشتری بالقوه برای شما پیام مستقیمی رو از طریق LinkedIn ارسال می کنه. شما آدرس ایمیل اون رو می خواهید تا یک تماس ۳۰ دقیقه ای رو ترتیب بدید. تماس به خوبی پیش می ره، بنابراین شما یک جلسه حضوری ترتیب می دید. پس از جلسه خود ، شما یک ایمیل پیگیری ارسال می کنید و موافقت می کنید که کار با ایشون رو شروع کنید.

شماره ۷: پیشرفت و تنظیم دوره را اندازه گیری کنید

اندازه گیری موفقیت شما در آخرین مرحله باید توی برنامه شبکه های اجتماعی شما باشه! شما باید بدونید که آیا تلاش های شما نتایج کسب و کارتون رو ارائه می ده یا نه. بیایید این موضوع را به سه حوزه تبدیل کنیم:

  • تبدیل
  • دستیابی
  • تعامل

با بررسی این سه تا مورد می تونید میزان موفقیت برنامتون رو بدونید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی | تولید محتوا | رنک برتر

نتیجه گیری بازاریابی شبکه های اجتماعی

برای پیشروی هر کسب و کاری نیاز به برنامه است. شبکه های اجتکاعی هم برنامه های خاص خودشون رو دارن! ما توی این مقاله تونستیم هفت گام اصلی برای رسیدن به موفقیت توی مقاله بازاریابی در شبکه های اجتماعی بحث کردیم. در این دوره بازاریابی شبکه های اجتماعی به شما به اندازه یک کتاب اطلاعات دادیم. در نهایت با بررسی نهایی تشخیص می دهیم که این برنامه چقدر تونیته نیاز های برنامه ما رو ارضا کنه.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *