بازاریابی محتوا و 7 نکته فوق العاده مهم در مورد آن

بازار یابی محتوا | کاربرد بازاریابی محتوا

کیه که بدش بیاد با تلاش کمتر درآمد بیشتری داشته باشه؟! وقتی میشه با اجرای چند اصل کلیدی توی کسب کار جایگاه بهتر و درآمد بیشتری بدست آورد چرا که نه! نوع نگرش به ارتقاء کسب و کار نسبت به گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده. این تغییرات مختص به صاحبان مشاغل یا نوع دیدگاه اونا به راه های سود دهی بالا نیست. مخاطب امروزی هم با گذشته فرق کرده و همین تغییرات زنجیرواره که نیاز تولید کنندگان رو به اعمال روش های جدید جذب مخاطب برده. وقتشه که با بازاریابی محتوا (Content Marketing)، مخاطب شناسی آشنا بشید و در ادامه به این سؤال برسیم که: بازاریابی محتوا چیست ؟

  • شناخت و بررسی مبحث بازاریابی محتوا و تأثیرات اون بر روند سوددهی

محتوا چیست؟

شاید در نگاه اول اینطور بنظر برسه که محتوا فقط مربوط به دنیای اینترنت و مارکتینگ و سایت میشه، اما اینطور نیست.

بازاریابی محتوا چیست ؟ رنک برتر

تعریف های زیادی برای واژه ی محتوا وجود داره، اما تعریف شست و رفته ای که منظور اصلی رو برسونه اینه: هر پیغام یا مطلبی که  توی ذهن شما تولید میشه و شما اون رو به مخاطبتون انتقال میدید، محتوا گفته میشه. اگر بخوایم به این تعریف کمی شکل بدیم اینجور میشه گفت که:

تعریف محتوا:

به طراحی و انتشار پروندهای متنی یا چند رسانه ای (فیلم – عکس – اینفوگرافیک – پادکست و…) محتوا گفته میشه.

جالبه بدونید قدمت محتوا به زمانهای خیلی دور یعنی دوره انسانهای اولیه برمیگرده! زمانی که هیچ تصوری از کسب و کار و بهبود سود دهی از راه تولید محتوا وجود نداشت، باز هم محتوا تولید می شده. محتوا چیز جدیدی نیست فقط طی گذشت زمان مثل هر چیز دیگه ای، سیر تکاملی خودش رو طی کرده تا به شکل امروزی برسه. اگر علاقمند به دونستن جزئیات بیشتر و کاملتر هستید، میتونید تاریخچه تولید محتوا رو مطالعه کنید.

بازاریابی چیست؟

شما هر محصول یا خدمتی برای ارائه داشته باشید، نیاز به معرفی اون دارید. میشه تعریف بازاریابی رو اینجور گفت که کشف نیازهای مخاطب هدف ، معرفی خدمات و محصولات به اونها و مدیریت اتصال تولید کننده به مصرف کننده … بذارید ساده تر بگم، وقتی که توی یه بازار مشخص دنبال پیدا کردن نیازهای اصلی مخاطبان هستید، محصولی رو طبق نیاز اونها آماده ارائه میکنید. این محصول نیازه که به مخاطبان معرفی بشه تا شما بتونید مخاطبان رو جذب کند و به فروش برسید.

این فرایند بازاریابی سه آیتم داره:

  1. تولید کننده
  2. خدمات یا محصولات
  3. مخاطب

وقتی بتونید این سه آیتم رو با توجه به موارد گفته شده به هم وصل کنید، بازاریابی اتفاق افتاده.

بازاریابی محتوا چیست؟

حالا بهتره دو مبحث قبلی رو با هم ترکیب کنیم و بگیم که بازاریابی محتوا چیه ؟

تعریف گوگل از بازاریابی محتوا:

نوعی بازاریابی که شامل ایجاد و اشتراک مطالب آنلاین (مانند ویدئوها ، وبلاگ ها و پست های رسانه های اجتماعی) است که صریحاً برندی را تبلیغ نمی کند بلکه هدف آن جلب علاقه به محصولات یا خدمات آن است.

همچنین معانی دیگه ای هم براش در نظر گرفتن مثل این مورد:

بازاریابی محتوا یک روش بازاریابی برای ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند ، مرتبط و سازگار برای جذب و به دست آوردن مخاطبان کاملاً مشخص  و با هدف هدایت اقدامات سودآور مشتری است.

بازاریابی محتوا در واقع ترکیبی از بازاریابی و محتوا است. یعنی اگر محتوایی کمک کنه تا محصول یا خدماتی رو توی بازار معرفی کنیم، میشه گفت بازاریابی محتوا صورت گرفته. اما یک محتوا کار سختی رو برای تبدیل شدن به یک محتوای بازاریابی شده داره. اصولی برای تبدیل شدن محتوا به محتوای بازاریابی شده وجود داره که در ادامه به صورت کاملتری شرح داده شده.

اصول بازاریابی محتوا

اگر محتوایی به سه اصل مهم بازاریابی وفادار باشه، یعنی :

  1. منافع تولید کننده رو در نظر بگیره.
  2. محصول و یا خدمات رو به خوبی معرفی کنه.
  3. دو مرحله قبل رو برای مشتری و مخاطب هدف انجام بده.

اون وقته که می تونیم بگیم که بازاریابی محتوا انجام شده.

هنوز هم ، من می خواهم این شاهکار رو امتحان کنم. اگه در بازی بازاریابی محتوا تازه کار هستین ، یا اگه میخواید مهمترین اصول موفقیت توی بازاریابی محتوا رو یاد بگیرید، هفت اصل زیر رو از دست ندین.

# ۱ اصول بازاریابی محتوا : اصالت محتوا

اول ، محتوای شما باید اوریجینال باشه. این یعنی محتواتون رو از جای دیگه سرقت نکنین و مال خودتون باشه اما تو سطوح بالاتر یعنی به نوعی خودتون رو در زمینه محتوا متمایز کنین.اگه دارین به سبک یکی دیگه محتوا می نویسین، پس عملا شکست خوردین. شاید بترسین و محتوا تولید نکنین اما یادتون باشه که راه های زیادی واسه توسعه محتوای اصلی وجود داره. به عنوان مثال ، شما می تونین یک دید جدید را هدف قرار بدید و از یک زاویه منحصر به فرد در مورد موضوعات قدیمی اظهار نظر کنین. هر کاری که میکنید، فقط مطمئن بشید که چیز جدیدی ارائه میدید.

# ۲ اصول بازاریابی محتوا : ارزشمندی محتوا

محتوای شما باید نوعی ارزش به کاربرانتون ارائه بده. اصطلاح “ارزش” عمدا مبهمه، زیرا روش های زیادی برای ارائه ارزش به خوانندگان شما وجود داره. به عنوان مثال ، می تونید نکات کاربردی، آموزش و راهنماهای عملی به اونها بدید که به اونها در انجام کارهایی که در غیر این صورت قادر به انجام آنها نیستند ، کمک می کنه. اما از طرف دیگه، می تونید یکمی اونها رو سرگرم کنید ، اونها رو بخندونید یا در غیر این صورت از لحاظ عاطفی با اونها ارتباط برقرار کنید. هر خواننده ای باید چیزی بیشتر از چیزی که به دنبالش اومده رو بهش بدید، این همون ارزشمندی توی اصول بازاریابی محتوا محسوب میشه.

# ۳ اصول بازاریابی محتوا : ثبات و استحکام محتوا

اگه می خواین خوانندگان شما علاقه و اشتیاق بیشتری پیدا کنن و مشتریان وفادارتری داشته باشین، باید توی نحوه ارائه نام تجاری خودتون و نحوه انتشار و سندیکای محتواتون ثابت قدم باشین. این به معنای حفظ سازگاری با برند و متناسب با ایده آل ها و شخصیت تجاری شما و انتشار در فواصل منظم و ثابت هست. اگه این ثبات را به هم بزنین، مردم نمی دونن چه انتظاری از شما دارن و ممکنه کم کم علاقه خودشون را به نام تجاری شما از دست بدن (یا در قدم اول نمی تونن با برند شما ارتباط عاطفی برقرار کنن).

# ۴ اصول بازاریابی محتوا : مشاهده پذیری محتوا

یک تصور اشتباه وجود داره که اگه محتوای با کیفیت بالا تولید کنیم، مردم به طور طبیعی به سمت اون محتوا گرایش پیدا می کنن. گرچه این واقعیت وجود داره (به ویژه در سطوح بالاتر بهینه سازی جستجو) ، اما واقعی تر اینه که شما باید تلاش کنید تا محتوای خودتون رو توی معرض دید قرار بدین قبل از اینکه بتونید از مزایای داشتن محتوای “خوب” بهره مند بشید. اگه به سادگی اون رو توی بلاگ خودتون منتشر کنین ، مردم دلیلی برای جستجوی اون نخواهند داشت ، بنابراین شما باید کانال های مناسب انتشار محتوا رو پیدا کنین که به شما این امکان رو می ده که اون پست ها را به مخاطبان گسترده تر و با توجه بیشتری هدایت کنین. مثلا پیشنهاد میشه ویدیو ها رو توی سایت های انتشار ویدیو داخلی و خارجی بیشتری نشر بدید تا احتمال دیده شدن برندتون توی اون شبکه ها افزایش پیدا کنه.

# ۵ اصول بازاریابی محتوا : تعامل پذیری محتوا

چند سال پیش ، می تونستید با تولید محتوای یک طرفه که به راحتی برای آگاهی دادن به مخاطب توی یه منولوگ یه طرفه بود، کنار بیاید. اما امروزه ، با شهرت ویکی پدیا ، نمودار دانش Google و سیستم عامل های دسترسی آسون دیگه به اطلاعات، این نوع محتواها اساساً ضروری نیستند. اون چه که کاربران بیشتر به دنبالش هستن، محتواییه که می تونه با اوها تعامل و تبادل داشته باشد. شما بهتره راهکار هایی رو پیدا کنید که تعمل کاربرا با شما بیشتر بشه و این کارا رو بیشتر توی محتواتون انجام بدین.

# ۶ اصول بازاریابی محتوا : عمق محتوا

اصل مهمی که توی اصول بازاریابی محتوا وجود داره همین عمق محتوای شماست.

مطالب شما باید اطلاعات پرمغز و عمیقی رو به مخاطبا بده، و دوباره این کلمه هم عبارت مبهم و نا مشخصیه. چئن نوع عمق محتوایی که مد نظر شماست متغیره و به محتوا بستگی داره. مقاله تحقیقاتی باید بتونه یه موضوع موضوع رو از چندین زاویه و با منابع کافی تحقیقات ثانویه پشتیبانی کنه، مثل یک راهنما که برای راهنمایی خودش به تصاویر بیشتر و دستورالعمل های دقیق تری نیاز داره. دیگه توی دنیای امروز جایی واسه اطلاعات کم عمق توی محتواها نمی مونه. چون تعداد محتواهایی که بازاریابی محتوا رو رعایت می کنن و به دنبال عمق دادن به محتواهای خودشون هستن زیادتر و زیادتر میشه.

# ۷ اصول بازاریابی محتوا : سیر تکاملی

 هر چیزی توی این دنیا داره تغییر می کنه و تلاش میکنه سیر تکاملی خودش رو به دست بیاره. بازاریابی محتوا هم از این قائده مستثنی نیست.

من به طور مداوم از سرعت ایده های بازاریابی آنلاین تعجب می کنم. ما دائماً با فناوری های جدید ، تغییر روندها و الگوهای جمعیتی و فضای رقابتی شدید که روی ما تأثیر می گذارن روبرو هستیم. اگه بخواید استراتژی بازاریابی محتوای شما از این سطح بی ثباتی جون سالم به در ببره، باید واسه تکامل و همراهی با تغییرات مجهز بشه. انتخاب یه استراتژی و پایبندی به اون برای مدت نامعلوم یک راه مطمئن برای فرو رفتن در یک روزمرگی است. در عوض ، بهتره تاکتیک های جدیدی رو آزمایش کنین، روشهایی را که به درد بخور نیستن رو از بین ببرید و روش های موفقیت آمیز رو با استراتژی اصلی خودتون ادغام کنین. این، کاریه که  همیشه باید در حال انجام اون باشید، چون که سلیقه مردم دائما داره تغییر میکنه.

چرا بازاریابی محتوا مهم است؟

تولید محتوا، خروجی بازاریابی محتوا است! موقع تولید محتوا ، می تونید اطلاعات رایگان و مفیدی رو در اختیار مخاطباتون قرار بدید، مشتریان بالقوه را به وب سایت خود جذب کرده و مشتریان موجود را از طریق تعامل با کیفیت حفظ کنید. شما همچنین ROI بزرگی برای شرکت خود ایجاد می کنید ، زیرا این آمار بازاریابی محتوا را نشان می دهد:

  • بازاریابی محتوا باعث سرعت ۳ برابری نسبت بازاریابی سنتی می شه و ۶۲٪ هزینه رو هم بیشتر ندارد.
  • SMB (بیزینس های کوچک یا متوسط) هایی که از بازاریابی محتوا استفاده می کنند باعث جذب ۱۲۶٪ میشن نسبت به زمانی که انجام نمیدن.
  • ۶۱٪ از خریدهای آنلاین نتیجه مستقیم مشتری هایی هست که در حال خوندن یک وبلاگ هستن.
  • شرکت هایی که ماهانه بیشتر از ۱۶ پست وبلاگ منتشر می کنند ۳.۵ برابر بیشتر از مواردی که چهار پست یا کمتر توی هر ماه تولید می کنند ، ترافیک بیشتری کسب می کنند.

بازاریابی محتوا برابر است با رشد تجارت. بنابراین ، بیایید با استراتژی محتوا خود شروع کنیم.

مخاطب شناسی (مخاطب هدف)

بعد از دونستن مفهوم محتوا و بازاریابی، حالا نوبت به این رسیده که بدونید مسیر محتوا و بازاریابی باید کجا و برای چه کسایی باشه. قبل از اینکه بدونید بازاریابی محتوا چیست باید پیش زمینه های اون رو هم یاد بگیرید.

بازاریابی محتوا چیست ؟ رنک برتر

مخاطبان اصلی شما کسانی هستند که توی بازار فعالیتیِ شما، دنبال برطرف کردن نیازها و خواسته هاشون هستند!

این افراد مخاطبان هدف هستند. ا

ما شناسایی مخاطب هدف به تنهایی کافی نیست! برای دونستن مسیر تولید محتوا و بازاریابی موفق نیاز به اطلاعات کاربردی از مخاطب دارید. نیازهای اصلی مخاطب، علاقه مندیها،  گروه سنی و … اطلاعاتی هستند که برا مخاطب شناسی و تعیین مخاطب هدف به اونها نیاز دارید. هر چقدر بتونید اطلاعات کاملتری از مخاطب هدف و نیازهاش بدست بیارید، تولید محتوا و بازاریابی به مراتب موفق تری خواهید داشت.

بازاریابی محتوا چیست ؟

بعد از توضیح واژه محتوا، بازاریابی و مخاطب شناسی (مخاطب هدف) نوبت به جواب دادن به سؤال زیر میرسه:

  • بازاریابی محتوا چیست ؟

بازاریابی محتوا به مجموع اقدامات برنامه ریزی شده برای جذب و تعامل با مخاطب هدف، در راستای تبدیل مخاطب به مشتری، و تبدیل مشتری به خریدار دائمی از راه تولید، معرفی و توزیع محتوا گفته میشه. شما مخاطب خودتون رو مشخص کردید و اطلاعات مورد نیازتون رو در اختیار دارید. تو این مرحله باید محتوایی با کیفیت و جذاب تولید کنید که بتونه برطرف کننده نیازهای مخاطب و در نتیجه  احساس رضایت مخاطب هدف باشه. با برنامه ریزی باید محتوای خودتون رو به مخاطب معرفی کنید.

منظور از برنامه ریزی، مشخص کردن چرا و چطور انجام دادن بازاریابی هست. بازاریابی باید بر اساس صداقت و تعامل با مخاطب باشه تا بتونه باعث اعتماد و جلب نظر مخاطب بشه. بالا بردن اعتماد یعنی فراهم شدن زمینه تبدیل مخاطب به مشتری و تکرار و بهبود این چرخه باعث تبدیل مشتری به خریدار دائمی میشه. اسم این فرایند بازاریابی محتواست.

پس …

محتوای با ارزش = ارتباط و جلب نظر مخاطب = اعتماد سازی = بالا رفتن راندمان و سوددهی = موفقیت

نکات مهم در بازاریابی محتوا

آیا میدونید صنعت بازاریابی محتوا  به چه سمتی حرکت میکنه؟ اگه این سوال رو از خودتون نپرسید و ندونید جوابش چیه، نمیدونید چطوری استراتژی بازاریابی محتوای خودتون رو برای رشد تجارتتون تنظیم کنید. مطمئنا شما ممکنه برای این موضوع اشتیاق زیادی داشته باشید. اما ممکنه هیچ اطلاعات و شواهد مشخصی که نیاز دارید در اختیار داشته باشید، برای شما وجود نداشته باشه. با این حال این پرسش و پاسخ ها میتونه به شما توی تدوین و تخصیص بودجه بازاریابی کمک کنه و بهترین استراتژی بازاریابی محتوا رو برای شما ایجاد کنه.

بنابراین برای آسونتر کردن مسائل شما، تو این مطلب نکات مهم بازاریابی محتوا رو قرار دادیم. این نکات بیش از یک تاکتیک موثر در بازاریابی محتوا رو به شما یاد میده و باعث میشه تلاش های بازاریابی محتوای شما به ثمر بشینه. با ما همراه باشید.

در بازاریابی محتوا نکات مهمی وجود داره که مهمترین اونها عبارتند از :

  • برنامه ریزی و استراتژی محتوا
  • تعیین اهداف محتوا
  • شناسایی مخاطب هدف
  • زمانبندی انتشار
  • قیف فروش در بازاریابی

توی ادامه در مورد هر کدوم از موردهایی که اشاره کردیم، به شما کاربران عزیز توضیحات مختصری رو میدیم.

#۱ نکات بازاریابی محتوا : برنامه ریزی و استراتژی محتوا

برای درک بهتر اینکه بازاریابی محتوا چیست باید بدونید که شما هیچ وقت برای ساختن خونه بدون طرح دست به کار نمیشین یا مجسمه ای بدون طرح یا شرکتی بدون حق ماموریت. بنابراین ، بدون ایجاد برنامه نباید محتوا ایجاد بشه. در غیر این صورت خطر کردید و احتمال داره که از هدف خود منحرف بشین. یک استراتژی محتوا شامل همه چیز هست ، از نام تجاری و لحن گرفته تا اینکه چطوری محتوای خود رو تبلیغ کرده و در نهایت مجدداً مورد استفاده قرار بدیم. بیایید به نحوه ایجاد برنامه محتوا خودمون بپردازیم ، قدم به قدم.

 ۴۲ درصد از بازاریابان B2B میگن این نوع بازاریابی محتوا بیشترین تاثیرات رو داره

بدون شک با انجام صحیح بازاریابی محتوا میتونید نتایج چشمگیری رو برای تجارت خودتون ایجاد کنید. اما کارآمد شدن اون زمان و تمرکز نیاز داره. ۴۲ درصد از بازاریابان B2B توی یک نظر سنجی در سال ۲۰۱۸ اظهار داشتن كه در بازاریابی محتوایی خودشون بیشترین نتایج مثبت رو بدست آوردند. این برندها موفق شدند یک استراتژی مؤثر برای ایجاد محتوا بر اساس درک صحیح از مخاطبان هدف خودشون تهیه کنند. اونها نه تنها منجر به هدایت ترافیک بلکه باعث افزایش فروش کلی محصولاتشون هم شدند.

نکات مهم بازاریابی محتوا | رنک برتر

برخلاف دیگر استراتژی های جذب مخاطب، بازاریابی محتوا به جای اینکه از مخاطبان چیزی بخواد، بیشتر به چشم اندازها نگاه میکنه. با بازاریابی محتوا، شما می تونید قبل از اینکه از مردم بخواید چیزی بخرند، اطلاعات ارزشمندی رو ارائه بدید. حتی وقتی کالایی رو از طریق بازاریابی محتوا به فروش میرسونید، مشتریان ایده آل شما از انجام این کار خوشحال میشن. چون احساس ارزشمند بودن میکنن و درک بیشتری از کار شما پیدا میکنند.

ماندگاری در بازار

برای بازاریابان B2B، بازاریابی محتوا برای نشون دادن نتایج واقعی میتونه زمانبر باشه. اما این یک رویکرد طولانی مدت برای بهبود نام تجاری شما در فضای آنلاینه. همچنین به شما کمک می کنه تا رابطه قوی تری با مشتریان خودتون برقرار کنید. در حالی که میتونید بازدهی و نتایج سریع تبلیغات سنتی یا بومی را ببینید، اما بازاریابی محتوا به شما کمک میکنه تا در آینده به پیشرفت خودتون ادامه بدید. چون مشتریان امروز بیشتر دنبال کسب اطلاعات مفید و ارزشمند هستند و این موضوع به شما بستگی داره.

بهبود بهره وری

فرایند بازاریابی محتوا برای بهبود بهره وری و پیشرفت شما موثر خواهد بود. چون شما فقط بازدید کنندگان رو به سایت خودتون جذب نمی کنید و اونها رو تنها نمیذارید تا اینکه امیدوار باشید چیزی بخرند. در عوض شما پیام واضحی و مشخصی به مخاطبان میرسونید که مطابق با نیازهای اونهاست و به این ترتیب نشون میدید که آماده کمک برای حل مشکلات اونها هستید. با این روند مشتری با خودش فکر میکنه که: “این شرکت واقعاً به من اهمیت میده.”

این همون چیزیه که با یک بازاریابی محتوای مؤثر بدست میاد. وقتی که شما به طور مداوم محتوای با کیفیت (مفید، جالب، خنده دار، جذاب، متقاعد کننده) رو تولید و توزیع می کنید، چشم اندازهای شما جواب خواهند داد. این موارد رو توی اولویت خودتون قرار بدید. بهتون قول میدم که موفق خواهید شد.

#۲ نکات بازاریابی محتوا : تنظیم اهداف محتوا

مشابه یک کمپین بازاریابی سنتی ، استراتژی محتوای شما باید در جهت اهداف بازاریابی شما باشه (که به نوبه خود باید از اهداف شرکت شما باشه). اهداف شما می تونه باعث جذب بازدید کننده بیشتر به سایت باشه تا به فروش بیشتر منجر بشه، تا زمانی که اهداف SMART باشد. نمونه ای از این نوع اهداف، افزایش ترافیک ارگانیک به وبلاگ در سه ماهه بعدی به میزان ۲۵٪ است. بعد از مشخص کردن این موضوع ، هر قطعه محتوایی که ایجاد می کنید باید با هدف خود مطابقت داشته تا در بدست آوردن نتیجه دلخواه خود سهم داشته باشید.

در مجموع ، از اهداف خود شروع کنید ، سپس محتوای خود را ایجاد کنید.

#۳ نکات بازاریابی محتوا : شناسایی مخاطب هدف

یکی از مهمترین اصول نگارش مقالات در تولید محتوا، توجه به پرسونای مخاطب یا پرسونای مشتری هست.

پرسونا در واقع چیزی جز ترسیمی دقیق از محتوای هدف، نیست. به نظر من هر کسب و کاری باید این موضوع رو بدونه که اگه واسه یک شخص مشخص کار نکنه، عملا نتیجه مطلوبی نخواهد گرفت. اما بهتره برای نحوه ایجاد یک پرسونای مخاطب دقیق به مقاله ای با عنوان پرسونای مخاطب که در همین سایت نوشته شده مراجعه کنید.

#۴ نکات بازاریابی محتوا : زمانبندی انتشار

برای انجم بازاریابی محتوای بهتر، داشتن ساعت مشخص، البته با توجه به پرسونا، لازم و ضروریه! چرا که اگه تو کار خودتون نظم داشته باشید علاوه بر جذب مخاطب بیشتر، می تونید به الگوریتم های گوگل بفهمونید که شما در حال کار کردن به صورت دقیق هستید و همین عامل، باعث میشه گوگل به نظم شما رتبه بیشتری بده. همونطور که می دونید داشتن رتبه بیشتر به منزله ورودی بیشتر و در نتیجه فروش و درآمد بیشتر خواهد بود.

خلاصه اینکه با زمانبندی درست هم دل مخاطبت رو بدست آوردی و هم دل گوگل رو.

#۵ نکات بازاریابی محتوا : نگارش محتوای معتبر

۶۰ درصد از بازاریابان روزانه حداقل یک مقاله از مطالب جدید ایجاد می کنند.

برای تبدیل شدن به یک بازاریاب، موارد زیر رو به یاد داشته باشید:

نکات مهم بازاریابی محتوا | رنک برتر

ثبات، نقش کلیدی در ایجاد یک تجارت موفق داره. بعضی اوقات مجبور هستید که کار رو از حالت انفرادی به یک تلاش تیمی تبدیل کنید. به گفته مک کینزی، سه چیز رضایت مشتری رو در پی داره: ” “ثبات و ثبات و ثبات”. این سه عامل به شرطی نتیجه بخش هستند که شما طبق یک استراتژی مشخص و هدفمند عمل کنید. اگر می‌خواید سود سهام بازاریابی محتوا رو بدست بیارید، باید زمان کافی صرف ایجاد محتوا کنید. شرکت‌ها و بازاریابانی که این کار رو به عقب میندازن و توی تولید محتوا حاضر به صرف زمان مناسب نیستن.

نوشتن برای وبلاگ

حتی اگه به تبلیغات “Google AdWords” یا تبلیغات “کمپین PPC” در رسانه های اجتماعی ( social media) اعتماد کنید، باز هم باید مستقیما روی تولید محتوا مشارکت داشته باشید. مطمئنا خیلی افراد ممکنه از سایر تاکتیک های بازاریابی مثل وبلاگ نویسی مهمان برای رسیدن به مخاطبان بیشتر استفاده کنن. اما نوشتن برای وبلاگ خودتون اصلی ترین استراتژی محتواست. یک بخش از مطالب میتونه یک پست وبلاگ، یک مقاله طولانی مثل همین مقاله ای باشه که الان دارید میخونید، یک فیلم، یک اینفوگرافیک و یا یک پادکست باشه.

#۶ نکات بازاریابی محتوا : قیف فروش در بازاریابی

یک مرحله از بازاریابی محسوب میشه که در اون تولیدکننده قصد داره مخاطبان رو به مشتری و خریدار تبدیل کنه (چرخه فروش). توی قیف فروش مخاطبان ورودی و خروجی به یک تعداد نخواهند موند و توی هر مرحله ریزش مخاطب اتفاق میوفته. هدف یک قیف، آسون و تمیز انجام دادن کاری هست. ریختن روغن توی موتور ماشین رو در نظر بگیرید. اگر قیف نباشه مجبورید خیلی آروم  روغن رو توی موتور بریزید و ممکنه روی سطح موتور هم روغن بریزه. اما استفاده از قیف، کمک میکنه که روغن سریعتر و به شکل تمیز به جای مورد نظر خودش ریخته بشه. قیف فروش توی بازاریابی هم به همین شکله و به شما کمک میکنه که از ریخته شدن و یا از دست دادن مشتریان احتمالی خودتون، تا حد امکان جلوگیری کنید.

حالا باهم مراحل قیف فروش رو بررسی میکنیم.

بازاریابی محتوا چیست | کافه فیلم

مراحل قیف فروش

  1. ایجاد ترافیک برای جذب مخاطب
  2. وارد کردن مخاطبان به صفحه فرود (Landing page)
  3. پیدا کردن مشتریان احتمالی (Lead)
  4. تبدیل مشتریان احتمالی به طرفداران علاقه مند (مشتریان بالقوه Prospects)
  5. تبدیل مشتری بالقوه به خریدار
  6. خرید

۱. ایجاد ترافیک برای جذب مخاطب

افراد باید از حضور و فعالیت شما با خبر بشن! برای اینکه مخاطبان شما رو پیدا کنن، باید از طریق کانال ها و شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی کنید. میتونید با معرفی کامل زمینه فعالیتی خودتون شروع کنید و بعد به مزایا و کاربردهای محصولتون بپردازید. با مخاطبان صادق باشید و سعی کنید به اونها اطلاعات حقیقی رو بدید.

۲. وارد کردن مخاطبان به صفحه فرود (Landing page)

صفحه فرود سایت شما حکم دکوراسیون یک مغازه رو داره. وقتی مخاطبان برای بازدید به شما مراجعه می کنن بهتره که با یک دکور شیک به اونها خوش آمد بگید. صفحه فرود جایی هست که مخاطبان تصمیم میگیرن که تو مرحله اول از شما خوششون بیاد یا نه. میتونید از عکس های با کیفیت بالا و مرتبط با موضوع کاریتون استفاده کنید. سرویس های رایگان رو میتونید توی همه صفحات فرودتون قرار بدید. این یکی از راه های جلب نظر مخاطب توی مرحله ورود به صفحه لندینگ شماست.

۳. پیدا کردن مشتریان احتمالی  (lead)

هدف نهایی شما فروش هست ولی باید این رو بدونید که تمام مخاطبان شما، لزوما مشتری شما نیستن.

از بین مخاطبانی که به شما مراجعه میکنن، تعدادی هستن که فقط دنبال محصولی می گردن و به شما مراجعه کنند. خیلی از مخاطبان ممکنه فقط برای کسب اطلاعات از موضوعی یا دونستن قیمت محصولات شما و مقایسه با سایر محصولات شمارو دنبال کنند. این دسته از مخاطبان شامل لید ها نمیشن. برای پیدا کردن لید میتونید از مخاطبانتون، چه توی وب سایت یا شبکه های اجتماعی یا کانال ها، بخواید که برای اطلاع از جدیدترین محصولات و سرویس ها رایگان، ایمیل خودشون رو براتون ارسال کنند.

۴. تبدیل مشتریان احتمالی به مشتریان بالقوه (Prospects)

گام بعدی، تبدیل لید ها به مشتریان بالقوه است. این مرحله جایی هست که باید با ارائه اطلاعات کاربردی از محصولات خودتون، و حتی سایر موضوعات و محصولات مرتبط، نظر مشتریان احتمالی رو جلب کنید. خدمات شما باید جوری باشه که مشتریان شما علاوه بر لذت بردن از همراهی شما، به این نتیجه هم برسند که محصول شما برای خرید، یک محصول مناسبه و طبق نیاز اوناست.

۵. تبدیل مشتری بالقوه به خریدار (Customer)

حالا وقت اون میرسه که برای ترغیب مشتریان به خرید محصولات، شرایط ویژه ای تعیین کنید. مثلا هر دوره تخفیف های ویژه ای برای خرید محصولات قرار بدید یا به مشتریانی که از یه سقف مشخص بالاتر خرید کنند، لینک دانلود رایگان ویدیو های آموزشی قسمت vip رو در نظر بگیرید. میتونید برای کسانی که قصد خرید اول خودشون رو دارن تخفیف ها ۳۰ درصدی قائل بشید.

۶. خرید

حالا شما به پایین قیف فروش رسیدید. این مرحله مجموع تمام مراحل قبل شماست پس هرچه کیفیت مراحل قبل بیشتر باشه فروش بیشتری خواهید داشت.

#۷ نکات بازاریابی محتوا : (لیدرها) محورهای اصلی هستند

رشد سالانه ترافیک سایت های منحصر به فرد برای مدیران بازاریابی محتوا نسبت به توابع اون سایت ها به ترتیب ۷.۱۹ درصد در مقابل ۲.۵ درصد بیشتره

مدیران بازاریابی محتوا (لیدرها) محورهای اصلی هستند. اونها دائما در حال بهبود نوع نوشتن و تکنیک های خودشون هستن. آیا می دونید چرا توی دنیای بازاریابی آنلاین، توابع و زیر مجموعه های بیشتری نسبت به مدیران وجود داره؟ یه دلیلش اینه که مدیران کاملا به معنای واقعی کلمه مدیریت و رهبری رو بلدند و نکته مهمتر اینکه توانایی هدایت افراد دیگه ای رو هم دارند و میتونن به اونها یاد بدن که چجوری باید عمل کنن.

نقش لیدر ها

تاثیر رهبران وبلاگ نویسی

متاسفانه بسیاری از اونایی که ما به عنوان رهبران وبلاگ نویسی، رسانه‌های اجتماعی و سرآمدهای حوزه سئو میشناسیم، دیگه مثل قبل ما رو تحت تاثیر کار خودشون قرار نمیدن. اما معدود افرادی هم در بازاریابی دیجیتال هستند که وقت خودشون رو صرف خلق محتوای مناسب می کنند. این کار اونها ترافیک بیشتری را به همراه داره و منجر به هدایت مخاطبان به سمت برند اونها میشه. دلیلش اینه که همچنان به تولید محتوای عالی و با کیفیت برای وبلاگ خودشون ادامه میدن.

مدیریت مناسب

برای مثال، مدیران بازاریابی محتوا توی صفحه موتورهای جستجو به طور مداوم محتوای مربوط به جستجو و بازاریابی رو با کیفیت بالا تولید می کنن. این نکات مثبت توی بازاریابی همیشه توی خط مقدم هستن و بعد از این کار هم دنبال تولید یک پست وبلاگ درجه یک هستن تا به عنوان مدیر نقش اصلی رو بازی کنند. با این روند اونها در ماه بیش از ۱۰۰ هزار بازدیدکننده بی نظیر رو تولید میکنن. حتی اگه شما توقع خودتون رو پایین‌ترم قرار بدید، مثلا بگید یک چهارم این تعدا بازدید در ۳۰ روز، بازم این یه دستاورد بزرگه.

پس چطوری میتونید به این درجه برسید ؟

  • مدت زمان صرف خوندن وبلاگ های دیگه رو کاهش داده و شروع به نوشتن کنید.
  • از هر پست وبلاگی که می نویسید، استراتژیک استفاده کنید.
  • فعالیت لیدرهای دیگه رو مورد بررسی قرار بدید : اونها چه چیز های یاد گرفتند و چطوری عمل می‌کنن. همین کارو بکنید.
  • یادتون باشه این لیدرها هستن که معیار های استاندارد رو توی زمینه کاریشون تعیین میکنن. بنابراین خودتون رو به چالش بکشید تا همیشه مطالب مفید و  و تاثیرگذار خلق کنید. مطالبی که مخاطبین شما احتمالا جای دیگه پیدا نخواهند کرد .
  • تبدیل به یک لیدر (مدیر) شایسته برای پیروی و تابعیت دیگر افراد بشید: یعنی کسی که روابط مثبت با دیگران برقرار میکنه. ایده‌ها و نکاتی رو توی محتوای خودتون به اشتراک بگذارید و هر زمان که امکان پذیر بود از اون ایده‌ها و آمارها استفاده کنید.

انواع روش های بازاریابی محتوا

حالا که متوجه شدیم بازاریابی محتوا چیست لازمه که با انواع روش های اون هم آشنا بشیم. بطور کلی دو نوع بازاریابی محتوا وجود داره:

 انواع بازاریابی - بهترین نوع بازاریابی

  • آنلاین 
  • آفلاین

بازاریابی آنلاین : بازاریابی که در اون شما با تعداد زیادی مخاطب آگاه، و تنوع سلیقه ای بسیار زیاد سروکار کار دارید! محتوای تولید شده، چه تو سایت چه تو کانال های اجتماعی و… بر اساس یک سری استاندارد برای جذب مخاطب، و ارتقاء جایگاه توی فضای اینترنت، بهینه سازی (سئو) میشه. به خاطر گستردگی فضای اینترنت و دسترسی عموم مردم به حجم عظیمی از اطلاعات، رقابت تو این فضا بسیار بالاست. همه ی تولیدکنندگان هر روز درحال بهبود کیفیت محتوا و بالا بردن سطح بازاریابی خودشون هستند.  لازمه بازاریابی موفق توی این فضا، تولید محتوای ارزشمند و بهینه شده است. خوندن مطلب سئو محتوا ، شما رو با روشهای بهینه سازی محتوا و تأثیرات شگفت انگیز اون توی ارتقاء رتبه سایت و جذب مخاطب آشنا میکنه.

بازاریابی آفلاین (سنتی): تو این نوع بازاریابی، محتوای تولید شده (محصول یا خدمات) در معرض توجه تعداد کمی از مخاطبان (نسبت به بازاریابی آنلاین) قرار میگیره. نمونه هایی از تبلیغات و بازاریابی آفلاین رو میتونید در زیر ببینید:

  • تبلیغات روزنامه ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • بیلبوردهای تبلیغاتی
  • و … 

بازاریابی آفلاین به دلیل بروز نشدن، سود گرایی مطلق، یکنواختی ارائه محتوا و عدم خلاقیت و جذابیت دیگه مثل قبل مورد پسند عموم نیست.

بازاریابی محتوای آنلاین یا آفلاین؟

بازاریابی آفلاین (سنتی) بسیار پرهزینه بوده و صرفه اقتصادی اون کمتر از بازاریابی آنلاین محتوا هست. از لحاظ بازدید و جذب مخاطب هم بازاریابی آفلاین رتبه پایین تری داره. مقایسه کنید هزینه تبلیغ یه محتوا توی تلوزیون رو در مقابل ساخت یه ویدیوی آموزشی از یه محتوا و قراردادن اون توی کانالی مثل یوتیوب. کدومش هزینه کمتری برمیداره؟ بازدید کدوم یک بیشتره؟ کدوم یک از این روش های بازاریابی سود بیشتر با زحمت کمتری داره؟

بازاریابی آنلاین | رنک برتر

فکر کنم متوجه شده باشید که جواب بازاریابی آنلاینه!

مخاطب امروزی دیگه حوصله دیدن تبلیغات تکراری و خسته کننده تلویزیون و روزنامه رو نداره، و این دست تبلیغات نظرشو جلب نمیکنه. در حال حاضر بازاریابی محتوا آنلاین کاملا شیوه سنتی بازاریابی رو شکست داده. به چند مورد از نکات مربوط به بازاریابی محتوای آنلاین، که باعث برتری اون نسبت به نسخه سنتی بازاریابی میشه اشاره میکنم:

  • شناخت مخاطب و برآورده کردن نیازهای اصلی اونها
  • دادن اطلاعات با ارزش و رایگان از خدمات یا محصولات
  • صداقت و شفافیت در ارائه اطلاعات
  • تعامل با مخاطب از طریق کانالهای اجتماعی
  • استفاده از روشهای سرگرم کننده برا جذب مخاطب

اشکال اضافی بازاریابی محتوا

حالا که شما می دونید بازاریابی محتوا چیست و چطوری میتونید از اون برای ترسیم مسیر حرکت مشتری خودتون از مرحله آگاهی به مرحله تبدیل و فروش استفاده کنید، وقتش رسیده که در مورد چند نوع دیگه از محتوا و مدل بازاریابی رو به شما معرفی کنم. من در حال حاضر به طور خلاصه به بعضی از این موارد اشاره کردم ، اما ارزش اونها بیشتر از چیزیه که در این جا عنوان میکنم.

بازاریابی محتوا چیست

رسانه های اجتماعی (Spicial media)

شاید رسانه های اجتماعی قدرتمندترین نوع بازاریابی محتوا در دنیای دیجیتال باشه! این دسترسی رایگان به تعداد زیادی از مردم رو در هر بازار هدفی به شما میده. اگر تصمیم دارید تبلیغاتی رو انجام بدید، میدونید چهره خودتون رو  کجا باید نشون بدید. اگه برند خودتون رو پر از تبلیغات رسانه های اجتماعی  کنید، به تنهایی  موفق نخواهید شد. از زمانی که بازاریابان، قدرت رسانه های اجتماعی رو  به رسمیت شناختند، سعی در فروش محصولات خودشون و دستیابی به مشتریان ایده آل خودشون توی سیستم عامل های مختلف کردند. به ویژه، اونها از رسانه های اجتماعی برای تقویت تصویر برند خودشون به عنوان یک تجارت طنز و لذت بخش استفاده می کنند. به عبارت دیگه ، اونها قبل از اینکه انتظار خرید از افراد داشته باشند، مخاطبان خودشون رو سرگرم می کنند.

  • چرا اونها چنین کاری می کنند؟
  • آیا این یک استراتژی بازاریابی قدرتمنده؟ آیا این کار جواب میده؟

جواب کوتاه ما “بله” است.

دلیل اون هم ساده است. مردم فقط از مشاغل خریداری می کنند که با اونها ارتباط برقرار می کنند. و اونها غالباً با مشاغلی ارتباط برقرار می کنند که باعث سرگرم شدنشون بشه و اونها رو بخندونه یا باعث گریه اونا بشه و در کل احساست اونارو درگیر کنه که این احساسات رو به اشتراک بگذارند.

فیلم زنده

اگر می تونستید بدون استفاده از اسکایپ یا “”Google Hangouts یا ابزارهای مشابه با مخاطبان خودتون به صورت ویدیویی در زمان واقعی ارتباط برقرار کنید؟ صبر کنید. شما میتونید. اگه ای در کار نیست. به این کار ارتباط زنده از طریق فیلم گفته میشه. به لطف فیس بوک و تلفن های هوشمند ، استفاده از فیلم زنده الان راحت تر از گذشته است. لازم نیست الان من در مورد قدرت بازاریابی محتوای ویدیویی به شما بگم. به دلایلی ، مردم عاشق محتوای ویدئو هستند.

اونها محتوای ویدیویی رو بهتر به یاد میارند و حتی بیشتر با اون درگیر میشن. این ممکنه به دلیل شفافیت زیاد این نوع محتوا باشه. ممکنه به این دلیل بسیار دیدنی باشد. یا ممکنه است به این دلیل باشه که افراد دوست دارند چهره های بیشتری از افراد دیگه رو رو ببینند. در هر صورت، مردم عاشق ویدیو هستند و شما می توانید از این موضوع به نفع خود استفاده کنید. در حقیقت ۸۰ درصد مردم می توانند یک تبلیغ ویدیویی رو که یک ماه پیش دیدن رو به یاد بیارند.

از دید اکثر بازایابان بهترین نوع محتوا و بازاریابی محتوا چیست ؟

اما فقط مصرف کننده ها عاشق محتوای ویدیویی نیستند! از اونجا که مصرف کننده ها اون رو دوست دارند، بازاریابان اون رو بیشتر دوست دارند. به طور خاص،۵۲ درصد از بازاریابان، محتوای ویدیویی رو بهترین نوع محتوا میدونند. با امکان ویرایش یکپارچه فیلم ها با استفاده از راه حل هایی مثل “in video” ، الان شانس موفقیت در بازاریابی ویدیویی شما از گذشته راحت تر شده. اگر این موارد هم شما رو قانع نکنه ، من نمیدونم دیگه چی میشه. همه دوست دارند یک ویدیوی قانع کننده رو تماشا کنند و به عنوان یک بازاریاب، این حقیقت می تونه سمت تجارت شما میلیون ها مخاطب و مشتری سرازیر کنه. این یک بزرگنمایی نیست بلکه یک تکنیک کارآمد هستش.

حرف آخر در مورد اینکه بازاریابی محتوا چیست

تو این مطلب سعی من بر این بود که توضیح مفید و کاملی برای مفهوم بازاریابی محتوا، به شما دوستان عزیزم ارائه بدم و با هم بفهمیم که بازاریابی محتوا چیست و چه کاربردی داره. مهمترین مسئله برای بازاریابی موفق، ارزش دادن به مخاطبان و جلب اعتماد اونهاست. اولویت خودتون رو کیفیت محتوا قرار بدید. سودگرایی مطلق، تاریخ  انقضاء محتوای شما رو پایین میبره. برای نیاز مخاطب محتوا تولید کنید. به اونها و نیازهاشون با تولید محتوای با کیفیت و پر مغز، ارزش بدید تا بازدید بیشتر، و در آخر سود دهی بهتری داشته باشید.

پست های مرتبط