تاریخچه تولید محتوا

تاریخچه تولید محتوا |رنک برتر | مرجع تولید محتوای ایران

مقدمه

در اینجا نیز برای ارتباط بیشتر با تاریخچه تولید محتوا ابتدا به یکی از کاربردی ترین آنها یعنی نوشتن می پردازیم. پس از بررسی تاریخچه نوشتن، سایت رنک برتر تولید محتوا را در این تاریخچه دنبال می کند تا از اطلاعات تاریخی آن با خبر شویم. تاریخچه هر چیزی در این دنیا به ما آگاهی های فوق العاده ای در مورد موارد زیر را به ما نشان می دهد.

  • خود موضوع
  • دلایل بوجود آمدن آن
  • ماندگاری آن تا امروز

زبان نوشتاری یا ساختارمند یک شایستگی انسانی و جهانی است که گونه‌های آن از ابتدا بوجود آمده و توسط انسان‌ها رشد و نمو پیدا کرده است. بدون آموزش نظام‌مند، نوشتن، یک تکنولوژی است که باید به هر نسل از کودکان آموزش داده شود. نوشتن از ابتدای تاریخ بشری تا کنون راهی برای نگهداری و حفظ اطلاعات گذشته بوده است. حتی تا کنون نیز می توان نوشتن را از جمله قویترین راه های ارتباطی در میان مردم دنیا دانست.

در ادامه به صورت خلاصه در مورد موارد زیر صحبت می کنیم:

  • غارنشینی در تاریخچه تولید محتوا
  • اختراع خط
  • محتوای رسانه ای
  • صنایع چاپی
  • رادیو
  • تلویزیون
  • اینترنت
  • وبسایت
  • شبکه اجتماعی

غار نشینی در تاریخچه تولید محتوا

نوشتن، تجلی فیزیکی یک زبان گفتاری است! تصور می‌شود که انسان‌ها در حدود ۳۵,۰۰۰ سال پیش از میلاد زبان را توسعه دادند. همانطور که توسط نقاشی‌های غارها از دوره مرد Cro – مانیون ( ۵۰۰۰۰ – ۳۰۰۰۰ سال پیش از میلاد ) که به نظر می‌رسد مفاهیم مربوط به زندگی روزمره را بیان می‌کند . این تصاویر یک زبان را بیان می‌کنند چون در برخی موارد , به نظر می‌رسد آن‌ها داستانی را تعریف می‌کنند نه اینکه فقط بیانگر نقاشی از مردم و حیوانات بوده اند ( مثلا , از یک سفر شکار، که در آن اتفاقات خاص رخ می‌دهد ) . با این حال , زبان نوشتاری تا زمان اختراعش در سومر , جنوب بین‌النهرین , ۳۵۰۰ -۳۰۰۰ پیش از میلاد , پدیدار نمی‌شود . این خط اولیه که به آن خط میخی گفته شد، شامل ساختن علامت‌های خاصی در خاک رس مرطوب با استفاده از عصای نی بود .

نقاشی غار

از معایب تولید محتوا در این برهه تاریخی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مخاطب انگشت شمار
  • بیان کند مطالب
  • عدم وجود بازاریابی محتوا
  • عدم وجود ساختار مشخص
  • عدم آگاهی سایرین از نوشته های تصویری به وجود آمده بر روی دیوار غار ها
  • و …

اختراع خط

سیستم نوشتاری مصریان قبل از ظهور دوره آغازین Dynastic مورد استفاده قرار گرفت ( ۳۱۵۰  پیش از میلاد) و تصور می‌شود که خط میخی در بین‌النهرین گسترش‌یافته است (اگرچه این فرضیه مورد مناقشه است) . گزارش‌های تاریخی تکامل سیستم‌های نوشتاری تا به حال بر روی یک جنبه واحد متمرکز داشته‌اند، بهره‌وری بیشتر، با اختراع یونانی الفبا به نقطه اوج خود رسید و بعنوان یک تحول تاریخی بزرگ در تاریخ بشریت و تاریخچه تولید محتوا در نظر گرفته می‌شود. این بهره‌وری، محصول یک مجموعه محدود و قابل مدیریت از شکل هاست که می‌توانند طیف کاملی از معانی را به زبان بیان کنند. سیستم‌های نوشتاری یونانی، و بعدها رومیان، از فنیقیه آمده بودند. سیستم نوشتاری آوایی، گرچه کاملاً متفاوت از بین‌النهرین است، اما هنوز پیشرفت خود را به سومری‌ها و پیشرفت آن‌ها در کلام نوشتاری مدیون است.

در ادامه مستقل از خاور نزدیک یا اروپا، نوشتن در مایوآمریکا توسط مایا در ۲۵۰ سال پیش از میلاد مسیح (گرچه برخی شواهد تاریخی آن را تا ۵۰۰ سال پیش از میلاد نشان می‌دهند) توسعه یافت.

جالب است بدانید که سومری‌ها ابتدا نوشتن را به عنوان وسیله‌ای برای ارتباط با فاصله طولانی اختراع کردند که برای تجارت ضروری بود. با ظهور شهرهای بین‌النهرین، و نیاز به منابعی که در منطقه کم بودند، تجارت از راه دور توسعه یافت و با آن، نیاز به برقراری ارتباط بین شهرها و مناطق مختلف وجود داشت.

محتوای رسانه ای

پس از گسترش روز افزون نوشتن و تولید محتوا برای کاربران دیگر، تجار به فکر استفاده از این روش برای بازاریابی افتادند! در این روش نحوه چینش مخاطب تغییر کرد چرا که صنعت چاپ به وجود آمد.

صنایع چاپی

نخستین دستگاه چاپ توسط فردی آلمانی به نام یوهانس گونبرگ در سال ۱۴۵۶ اختراع شد! این اختراع باعث ایجاد تحولی شگرف در تاریخچه تولید محتوا و در صنعت تولید محتوا شد. اینکار زمینه تولید محتوای متنی در قالب‌های مختلفی همچون کتاب، روزنامه و … را بیش از پیش فراهم کرد.

تاریخچه تولید محتوا | رنک برتر

قدرت صنایع چاپی از آغاز بر هیچ کس پوشیده نبود! رسانه های نوشتاری توانسته بودند تعادل را به سمت نگارنده ها و صاحب رسانه بچرخاند. نگارش کتاب ها را سریع تر، قدرت ذخیره سازی دانش پیشینیان و انتقال آن به نسل بعد را راحت تر کرده بودند.

در روش های پیشین می توان گفت که مخاطبان را می توانستیم به شکل ها زیر دسته بندی کنیم.

رادیو

پس از رسانه های نوشتاری نوبت به رسانه های شنیداری رسیده بود! در مورد شروع این صنعت اختلاف نظر هایی وجود دارد که عده ای بر آن هستند که برای اولین بار شخصی به نام گوگلیمو مارکنی در سال ۱۸۹۵ رادیو را آغاز و اختراع کرد ولی عده ای دیگر این امر را به فردی دیگر در سال ۱۸۹۳ به نام نیکلا تسلا نسبت می دهند.

این رسانه قدرت بسیار زیادی داشت تا جایی که رادیو در قرن ۱۹ به عنوان دومین ابزار قدرتند در حوزه تولید محتوا معرفی شد. اما این کار تخصص های جدیدی را در مورد تولید محتوا به وجود آورد. متخصصان تولید محتوا با ظهور این رسانه موظف شدند که بر اساس نیازهای مخاطبان و مدل برخورد آنها با این رسانه، به تولید محتوای صوتی پرداختند. حتی می توان ادعا کرد رادیو، باعث تغییر در رونق کسب و کار ها با توجه به بازاریابی در این رسانه شد. و این کار با افزایش مراکز رادیویی رونق بیشتری نیز پیدا کرد.

تلویزیون

رسانه نو ظهور تصویری که در آن هنگام از عجایب به نظر می رسید، توانسته بود خود را به سرعت در دل مخاطبان جا دهد. حالا حد و مرز های تولید محتوا جا به جا شده بود. قدرت فوق العاده زیاد تصویر به همراه صدا و مخاطبان به شدت زیاد تلویزیون ها، هر کسب و کاری را راضی می کرد تا به تبلیغ تجارت خود در این رسانه بپردازند. این رسانه امروزه نیز توانسته خود را به عنوان رسانه قدرتمند حفظ کند تا جایی که همه ما روزانه بخشی از زمان خود را به دیدن آن می پردازیم.

در قرن ۲۰ اتفاقات جدیدی در تاریخچه تولید محتوا افتاد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

اینترنت در تاریخچه تولید محتوا

اینترنت در ابتدا کارکردی نظامی داشت. ارتش امریکا در جنگ جهانی از تکنولوژی خاصی که بعد ها اینترنت نام گرفت برای تبادل اطلاعات استفاده کرد. پس از جنگ جهانی اینتکنولوژی در اختیار عموم قرار گرفت.

IoT Internet of Things 3 1200 تاریخچه تولید محتوا

وبسایت

اولین پایگاه های تولید محتوا در فضای بزرگ اینترنت، وبسایت ها بودند! اینقدر سرعت رشد این رسانه در دنیا بالا بود که در میان تمامی تاریخچه تولید محتوا های عنوان شده ، هیچ کدام به این اندازه نتوانسته بودند  اهمیت واقعی تولید محتوا را بیان کنند.

شبکه های اجتماعی

با گسترش تکنولوژی اینترنت نیاز به شبکه هایی به وجود آمد که کاربران بتوانند در آن به اشتراک تجربیات خود بپردازند. این ساز و کار به نام شبکه اجتماعی مشهور شد. شبکه اجتماعی با رشد ابزاری به نام موبایل سرعت پیدا کرد. تا جایی که از جمعیت ۵.۷ میلیارد نفر روی کره زمین ۳ میلیارد نفر آندر این رسانه ها به فعالیت مشغول هستند. از معروفترین شبکه  های اجتماعی در دنیا می توان به فیسبوک اشاره کرد.

نتیجه گیری از تاریخچه تولید محتوا

با نگاهی به مطالب گفته شده به این نکته می رسیم که علاوه بر اهمیت رسانه ها در تولید محتوا، این بخش امری جدا نشدنی در این بازار تبدیل شده است. بررس ها نشان داده است که کسب و کارهایی به موفقیت دست یافته اند که توانسته اند خود را با رسانه های نوین همراه کنند.

ما را در بهتر کردن نوشته ها یاری فرمایید و در زیر همین مطلب دیدگاه بنویسید! به امید آن که همراهی شما را در دیگر عناوین، داشته باشیم.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *