آنالیز سایت

آنالیز سایت

مقدمه

الگوریتم های موتور های جستجو دائما در حال تغییر و بروزرسانی هستن. این تغییرات باعث میشه که بهینه سازی ( سئو ) سایت و محتوای اون هم دستخوش تغییراتی بشه. بهبود سئو و بروزرسانی سایت مسئله ای هست که از چشم گوگل دور نمیمونه و توجه اون رو با خودش به همراه داره. این توجه باعث ارتقاء رتبه سایت میشه. اما بهبود سئو بدون داشتن یک استراتژی چیزی نیست که به همین راحتی اتفاق بیوفته. برای تدوین استراتژی سئو ، بهترین روش آنالیز سایت هست که رنک برتر در این مطلب اون رو به شما آموزش میدیم تا شما هم از این اصل برای بهبود وضعیت سایتتون بهره مند بشین. با ما همراه باشید.

آنالیز سئو سایت چیست؟

آنالیز سئو، مجموعه اقداماتی هست که میتونه تمام فرصت های خوب سایت رو شناسایی کنه.

آنالیز سایت
آنالیز سایت برای پیدا کردن خطاهای احتمالی

فرصت هایی که با اونها میشه از تمام پتانسیل سایت برای بهبود رتبه اون توی صفحه نتایج جستجو (SERP) استفاده کرد. این کار شامل حسابرسی سایت و مشخص کردن نقاط بهینه سازی موتورهای جستجو میشه. در این مطلب یاد میگیرید که چه عواملی میتونه وب سایت شما رو بروز کنه و باعث بهبود رتبه سایت شما بشه. انجام آنالیز سئو سایت به طور مرتب مهمه چون صنعت محتوا و سئو به سرعت در حال پیشرفته و این موضوع به شما کمک میکنه که جلوتر از رقبای خودتون باشید.

آنالیز سایت چیست

این مورد شامل تجزیه و تحلیل وب سایت شما بر اساس یک چک لیست فهمیدن اصلاحات هم میشه. آنالیز سئو در مورد وضعیت فعلی وب سایت شما اطلاعات بیشتری به شما میده و همچنین لیستی از اقداماتی که باید انجام بشه رو در اختیار شما میزاره. بنابراین بیاید بررسی کنیم که چه کارایی باید انجام بشه تا بتونید تجزیه و تحلیل سئو سایت رو انجام بدید. با آنالیز سئو سایت، شما میتونید متوجه بشید که چه جنبه هایی روی سئو شما کار میکنه. همچنین نقاط ضعف و قوت، و موانع کارتون رو شناسایی می کنید. دونستن این موارد به شما داده هایی رو ارائه میده که با اون موفق به بهبود رتبه سایت خودتون میشید.

چطوری گوگل تونست آنالیز سئو سایت رو تغییر بده؟

گوگل، قاعده بازی سئو رو برای همیشه تغییر داد. به خاطر کمک به ارائه محتوای مفید برای کاربران ، گوگل الگوریتم هایی رو برای تعیین سودمندی یک وب سایت ایجاد کرد. آپدیت پلاگین ارزیابی تراکم بیشتر از حد کلمات کلیدی را آغاز کرد. (الگوریتم های موتور جستجو مثل پاندا و پنگوئن با بروزرسانی های بیشتر اصلاح و کاربردی تر شدند.). این مسئله به صنعت سئو برای داشتن مشروعیت هرچه بیشتر نیز کمک کرد.

شرکت های بی پروای سئو کلاه سیاه که وعده نتایج یک موتورهای جستجو رو به مخاطبان داده بودن، یک شبه از کار خودشون خارج شدن. خلاء سئو تو این کار، بازاریابان واقعی بسیاری رو به خودش جلب کرد. اونها برای پیشرفت هرچه بیشتر شروع به اعمال خلاقیت و تلاش واقعی برای تأمین لینک های با کیفیت می کنن. شرکت های فنی که اقدام به پیدا کردن حفره های کد نویسی گوگل کردند، به خاطر اصلاح غیر اصولی جدیدترین و درخشانترین نوآوری ها صنعت سئو بدنام هستند. در ادامه بهتر به معنی و مفهوم و کارایی آنالیز سئو سایت می پردازیم.

آنالیز سئو گوگل

دیدگاه هایی که از آنالیز سئو بدست میارید، باعث میشه که تولید محتوای سایت و جنبه های فنی کار شما بهبود پیدا کنه تا در نتیجه اون تجربه خوبی رو برای بازدیدکنندگان ارائه بدید. به این طریق بین محتوا، موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان خط اتصال محکمی برقرار میشه. به عبارت ساده تر آنالیز سئو سایت بقدری مهمه که میتونید علاوه بر بهبود رتبه سایت به مواردی مثل موارد زیر دست پیدا کنید :

  • افزایش سطح دسترسی
  • هدایت ترافیک
  • برطرف کردن مشکلات تکنیکی سئو
  • و … 

آنالیز سئو باعث میشه که دیگه توی تاریکی قدم برندارید و هدفمند تر و بهینه تر عمل کنید. وقتی استراتژیک عمل کنید، صرف زمان و منابع شما کاهش پیدا میکنه.

روش های آنالیز سئو سایت

تو این مرحله گام های آنالیز سئو رو برای شما شرح دادم. این روش ها، روش های ساده  و در عین حال کارآمد هستن.

آنالیز سایت
آنالیز سایت جایی که برای رفع اشکالات دست به کار می شوید.

URL -1  ها و توضیحات متا رو بررسی کنید.

URL ها باید حدود چهار الی پنج کلمه مختصر باشن که محتوای موجود توی صفحه رو بیان کنن. به عنوان مثال: محتوایی با موضوع معرفی سئو محتوا و روش های انجام اون دارید. فرض کنید کلمه کلیدی شما “سئو محتوای سایت” هست. با این کلید واژه، “همه چیز درباره سئو سایت” یک URL خوب محسوب میشه که هم کوتاه هست و هم کلمه کلیدی رو هم درون خودش داره. اگه URL های شما طولانی یا نامربوط باشند، میتونید اون ها رو بهینه سازی کنید.

اینجوری موتور های جستجو میتونن محتوای شما رو بهتر در کنن و بدونن تو اون صفحه چه محتوایی دارید. با این حال شما می تونید توضیحات متا رو هر اندازه ای که میخواید، ویرایش کنید. توضیحات متا باید شامل کلمات کلیدی اولیه و ثانویه ( LSI ) باشه و به درستی محتوای صفحه رو برای مخاطب، به شکل خلاصه توضیح بده.

۲- بررسی سئو متن : تحلیل عنوان و تیترها

عنوان باید جوری باشه که مخاطب رو ترغیب به کلیک کردن روی لینک محتوا بکنه. بنابراین برای عنوان اصلی حتما و حتما از کلمه کلیدی استفاده کنید. بررسی کنید که توی تیترها حتما از LSI استفاده کرده باشید. این کلمات میزان ارتباط عنوان و URL رو با محتوا بالا میبرن که  برای گوگل بشدت مهمه. پس توی آنالیزتون، حتما فاکتور ارتباط بین تیترها و عناوین رو با محتوا مورد بررسی قرار بدید. یادتون باشه رتبه بندی برای کلمات کلیدی طولانی کمی سخت تر هست. به همین دلیل رقابت توی کلمات کلیدی حجم بالا آسون تره و با استفاده از این نوع کلمات کلیدی، شانس بیشتری توی بالا کشیدن رتبه سایتتون توی SERP دارید.

۳- ارزیابی پیوندهای دریافتی ( بک لینک)

پیوندهای ورودی یا بک لینک ها پیوندهایی هستن که از یه سایت دیگه به شما داده میشن.

آنالیز سایت
آنالیز سایت کلید رشد شماست

این پیوندها مثل درج عنوان مطالب هست که ذکر اون برای هر محتوای معتبری الزامیه. بک لینک ها به عنوان نشانگر توی موتورهای جستجو عمل میکنن که سایت شمارو به عنوان یک منبع قابل اعتماد شناسایی کنن. بنابراین می تونن توی رتبه بندی سئوی شما خیلی تاثیر گذار باشن. بک لینک های سایت خودتون رو آنالیز کنید تا بدونید چه کسانی به تجارت شما پیوند میزنن. با این کار میتونید بهتر درک کنید که چه کارهایی به شما توی ارتقاء رتبه سایتتون میتونه کمک کنه.

۴- آنالیز نمره اسپم

 نمره اسپم، آنالیزی هست که گوگل برای یک محتوا در نظر میگیره و ارزش و اعتبار محتوا رو ارزیابی میکنه. بنابراین باید سعی کنین نمره اسپم محتوای خودتون پایین نگه دارید. پس اگر تعداد بک لینک های شما از سایت های کم ارزش و بی کیفیت زیاد باشه، میتونه نمره اسپم محتوای شما بالا رو ببره. بنابراین همونطور که در حال آنالیز لینک های ورودی هستید، سعی کنید هرگونه لینک ورودی بد رو از بین ببرید. برای اینکار کار میتونید با وبمستر تماس بگیرید و از اونا بخواید که بک لینک های بد رو برای شما از بین ببرن.

۵- بررسی سرعت صفحه

سرعت صفحه شما میتونه روی سئو سایت و تجربه کلی کاربر تاثیرگذار باشه. باید دائم در حال بررسی سرعت بارگذاری سایت و صفحات خودتون باشید تا مطمئن بشید که سایت با سرعت خوب و به صورت کارآمد در حال اجراست یا نه. سرعت سایت فاکتوری هست که علاوه بر کاربر، برای گوگل هم بسیار مهمه. برای آزمایش سرعت بارگذاری صفحه میتونید از ابزار Page Speed insights گوگل استفاده کنید.

۶- تصاویر موجود درسایت رو حسابرسی کنید

از اونجا که ربات های موتور جستجو نمی تونن تصاویر شما رو مورد بررسی قرار بدن، مهمه که تصاویر خودتون رو با متن مناسب و تگ های alt بهینه کنید تا علاوه بر تشخیص عکس های شما توسط خزندگان موتور های جستجو، تصاویر شما دارای متن های مرتبط باشه. توی بهینه سازی تصاویر، نکته دیگه ای که باید بهش توجه کنید اینکه تصاویر رو حتما فشرده سازی  کنید تا حجم اونها کاهش پیدا کنه.در این صورت سرعت بارگذاری صفحات  و سرعت سایت هم بهبود پیدا میکنه. ابزار ImageOptim یکی از ابزارهای مفید برای کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت هست که میتونید از اون استفاده کنید.

۷- پیوند های داخلی سایت رو بررسی کنید

لینک های داخلی روشیِ که شامل اضافه کردن لینک به صفحات دیگه توی وب سایت شماست که باعث ایجاد نرخ بازدید برای سایت میشه. اعمال لینک های داخلی در وب سایت شما یک تکنیک عالی محسوب میشه و میتونه به بهبود رتبه سایت و صفحات شما توی موتورهای جستجو کمک کنه. همچنین میتونه به بهبود تجربه کاربر کمک کنه و باعث بشه کاربران به راحتی صفحات مختلف رو در سایت شما پیدا کنند. همچنین شما میتونید با استفاده از کلمات کلیدی مناسب به عنوان متن لنگر و سپس لینک دادن (لینک لنگر) به صفحه مورد نظر خودتون پیوندهای داخلی ایجاد کنید

ابزار های آنالیز سئو

انجام آنالیز سئو یک فرایند زمانبر هست. هیچکس برای این کار وقت نداره چون تولید محتوا و سئو خودش کلی زمان میبره.

آنالیز سایت
آنالیز سایت ابزار موفقیت برای هر کسب و کار

اگه یک سایت پر مشغله هستید، مطمئنا تمام روز رو برای نکته برداری از مشکلات سایت و آنالیز و تنظیم تاکتیک وقت ندارید. خوشبختانه امروزه با توجه به بیشتر شدن دوستداران فناوری، ابزارهای مفیدی رو طراحی کردن که به کمک اون ها میتونید آنالیز سایت رو به راحتی و با صرف زمان کمتر انجام بدید. تو این بخش به دو تا از ابزار های معروف آنالیز سئو سایت اشاره میکنم.

Ahrefs

ابزارهای این سایت به شما کمک میکنه که کلمات کلیدی با عملکرد بالا رو کشف کنید. همچنین میتونید تمام شکاف های محتوایی رو پیدا و اونارو برطرف کنید. حتی میشه خطاهای اساسی مثل خطای ۴XX ، لینک های شکسته شده و تصاویر رو نگاه کنید و برای بهبود سایت، اون ها رو رفع کنید.

بعضی از ویژگی  های برتر Ahrefs 

  • جستجوگر کلمات کلیدی: ایده های جدید کلمات کلیدی رو بر اساس پیشنهادات، درجه سختی و مشاهده اینکه کدوم حوزه در حال حاضر برای اون رتبه بندی شده رو پیدا میکنه.
  • جستجوگر محتوا: بیشترین محتوای مشترک درباره هر موضوع خاصی رو شناسایی میکنه.
  • حسابرسی سایت: شناسایی خطاها ، اعلان ها و هشدارها برای اصلاح عملکرد سایت .
  • آنالیز شکاف های محتوا: مطابقت سایت شما با سایر رقبا برای اینکه بدونید اون ها توی رتبه بندی ها از چه کلمات کلیدی و موضوعاتی استفاده می کنن. با هدف گذاری این مطابقت میتونید استراتژی محتوای خودتون رو ترسیم کنید.

Moz Pro

یکی از ابزار های پر استفاده و خوب در زمینه سئو هست که برای اندازه گیری، نظارت و رشد عملکرد کلمه کلیدی توی یک پلتفرم هست.

آنالیز سایت
آنالیز سایت برای بالا بردن جایگاه فعلی شما ضروری است

با اینکه Moz Pro یک سرویس پولیه، اما خدمات فوق العاده ای داره و از طرف دیگه خدمات محدود رایگانی رو هم ارائه میده. برای بدست آوردن سرچ بیشتر میتونید از خدمات ۳۰ روزه آزمایشی رایگان Moz Pro استفاده کنین تا قبل از ورود به انتقال به نسخه پولی، روی فعالیت های بازاریابی خودتون نظارت کنین.

بعضی از ویژگی های برتر Moz Pro

  • جستجوگر کلیدواژه: بر اساس دشواری و حجم، کلماتی کلیدی با تاثیر و عملکرد بالا رو کشف میکنه.
  • جستجوگر لینک: ببینید که دامنه شما در مقابل رقبا چطور قرار میگیره، و پیوند داده شده برای چه جایگاهایی رتبه بندی میشین.
  • خزیدن در سایت: مواردی که روی نحوه بررسی سایت شما تاثیر میذاره مشاهده می کنید و یاد می گیرید که چطور اونها رو ثابت نگه دارید.
  • بهینه سازی در صفحه: براساس صفحاتی که با کلمات کلیدی مشابه شما رتبه میش، پیشنهادات جدیدی دریافت می کنید.

کلام رنک برتر

آنالیز مداوم سایت یکی از مواردی هست که برای کسب جایگاه بهتر تو صفحه نتایج گوگل باید یک الزام باشه براتون. هرچقدرم شما تولید کننده محتوای خوبی باشید، بدون داشتن اطلاعات تکمیلی برای سئو محتوا، نتیجه مطلوب رو نمیگیرید. شناسایی نقاط ضعف و قوت سایت و برطرف کردن حفره های محتوایی جزء نکات ریز اما مهم سئو محتوا هستن. نکاتی که اثرات بلند مدت خوبی رو روی کار شما خواهند گذاشت.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *