تمام نکاتی که برای قرارگیری مناسب تصاویر در یک مقاله نیاز دارید

ساختار محتوای سئو

مقدمه

نحوه قرارگیری تصاویر در مقاله : هنگامی که کاربران صفحه ای را در اینترنت باز می‌کنند، اولین چیزی که توجه آنها را جلب می کند، تصاویر موجود در مقاله و نحوه ی قرارگیری آن ها در جای‌جای آن است. طبق آمار حدود ۵۵ درصد مخاطبانی که وقت کافی برای خواندن تمامی مطالب صفحه را ندارند، با توجه به تصاویر برای ادامه ی حضورشان در یک سایت، تصمیم می گیرند. اما چگونه؟

نحوه قرارگیری تصاویر

نحوه ی قرارگیری تصاویر در مقاله است که به مخاطب کمک می کند تا تصمیم بگیرد که خواندن مطلب را ادامه دهد و یا محیط دیگری را برای یافتن پاسخ پرسش هایش بیابد. چنانچه قرار گیری تصاویر درون یک مقاله اگر به درستی انجام شود، هم جذابیت دیداری (visual charm) دارد و هم می تواند به درک بهتر مفهوم کلی مطلب منجر شود. همه ی این ها بدان معنی است که شما با انتخاب هوشمندانه و مناسب تصاویر، می توانید مخاطب را به ادامه‌ی مطلب مشتاق کنید.

رعایت اصول قرارگیری تصاویر

در این مقاله ما به شما نحوه قرارگیری تصاویر در مقاله را می آموزیم تا با رعایت اصول آن، مطالبی متمایز از دیگران به لحاظ کیفی ارائه دهید. با توجه به اینکه وجود تصاویر مناسب در متن، کار را حرفه ای تر می کند، خواندن این مقاله نیز شما را به سمت حرفه ای شدن می برد. آن چه در ادامه خواهید خواند، شما را چندین گام از دیگران جلوتر می اندازد!

اهمیت تصاویر در یک محتوا

فرض کنید دو محتوای غیرقابل فهم یکسان پیش روی خود دارید. یکی از آن ها با تصاویری جهت تفهیم بهتر مطالب همراه است و دیگری فقط شامل کلمات سخت و غیرقابل درک است. در موارد این چنینی، قطعا انتخاب شما و هر فرد دیگری، متن همراه با تصویر است. پس با توجه به این مطلب، تصاویر در مقاله به کمک مخاطب می آیند تا مفاهیم متن به درستی درک شوند. علاوه بر آن، وجود تصاویر در مقاله، از یکنواختی نوشته می کاهد و باعث جذابیت هر چه بیشتر متن می شود.

نکته دیگر اینکه وجود تصاویر در لابه لای مطالب، تحلیل آن ها را آسان تر می نماید و امکان نتیجه گیری راحت تر را برای مخاطب فراهم می سازد. البته همه ی این مزایا به شرطی برقرار است که تصاویر به جا، مرتبط و آگاهانه انتخاب و به کار برده شوند. اینجاست که بار دیگر به اهمیت نحوه ی قرارگیری تصاویر در مقاله پی می بریم.

دسته‌بندی تصاویر در یک مقاله

انواع مختلفی از تصاویر وجود دارند که ما با توجه به موضوع و قالب مقاله، آن ها را به متن اضافه می کنیم. تصاویر می توانند شامل عکس (picture)، گراف (graph)، جداول ورد (word tables) و اکسل (excel) و حتی اشکال هندسی (geometrical shapes) باشند.

نحوه ی قرارگیری تصاویر در مقاله

نحوه قرارگیری تصاویر در مقاله

نحوه قرارگیری تصاویر در مقاله تا حد زیادی بستگی به این موضوع دارد که شما قصد دارید آن مقاله را به کجا و به چه هدفی ارائه دهید. بسیاری از دریافت کنندگان مقاله، فرمت مشخص  و بسته ای شده ای برای تمام اجزای مقاله ی خود در نظر گرفته اند که از منبعی به منبع دیگر متفاوت است. برای درک بهتر این موضوع، در زیر ۵ نکته‌ی اساسی و مهم را در رابطه با نحوه ی قرارگیری تصاویر در مقاله برای شما آورده ایم :

  1. تصویری که زیر یک پاراگراف قرار می دهیم، حتما با همان پاراگراف ارتباط معنایی داشته باشد.
  2. اگر تصویری که در مقاله قرار می دهیم نیاز به معرفی دارد، معرفی آن را به صورت پانویس شماره گذاری شده در همان صفحه قرار دهیم.
  3. برای معرفی تصویر، همچنین می توانیم زیر همان تصویر ولی با سایز کوچک تر از متن اصلی، توضیحاتی برای آن بنویسیم.
  4. تصاویر باید حتما به طور مناسبی نامگذاری شده باشند.
  5. نحوه ی قرارگیری تصاویر در مقاله باید به صورت وسط چین باشد و با هیچ خطی از پاراگراف قبلی و بعدی تداخل نداشته باشد.

تعداد مناسب تصاویر در یک نوشته

تا اینجا یاد گرفتیم که نحوه ی قرارگیری تصاویر در مقاله چگونه باید باشد. حال باید بدانید که انتخاب تعداد مناسب تصویر برای یک مقاله، کاملا به نوع محتوای مد نظر شما بستگی دارد. گاهی محتوای مورد نظر شما نیاز به تصاویر بیشتر جهت تفهیم بهتر دارد. در این مورد توجه به تعداد بالای تصاویر، اهمیت چشمگیری می یابد. گاهی نیز محتوای متنی اهمیت بیشتری می یابد و باید توجه نگارنده بر آن معطوف شود. در حالت کلی، تشخیص تعداد مناسب تصویر، به نویسنده واگذار شده است.

آیا دستکاری تصاویر برای قرار دادن در مقاله مجاز است ؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید معنی واژه ی دستکاری را بررسی کنیم گاهی منظور از دستکاری، بهینه سازی تصویر است. به این صورت که با حفظ کیفیت، حجم عکس را کم کنیم. این کار علاوه بر مجاز بودن، بسیار هم توصیه می شود. بهینه سازی تصاویر باعث بالا رفتن سرعت سایت می‌شود یا به عبارتی ساده‌تر به بهتر باز شدن سایت کمک می کند.

  • برخی مواقع نیز، دستکاری به فرایند تغییر دادن آمار و ارقام موجود در تصویر اطلاق می شود که علاوه بر تحریف اطلاعات، باعث گمراهی مخاطب نیز می شود.
  • در جایی دیگر، دستکاری به منظور برش دادن تصویر در نظر گرفته می شود، به گونه ای که بخشی از اطلاعات اساسی موجود در تصویر حذف و باعث منحرف شدن ذهن مخاطب می شود.

 

به جز مورد اول که باعث بهبود عملکرد سایت می شود، باید از انجام دو مورد دیگر به شدت اجتناب کرد.

سایز مناسب تصاویر

در آخر باید بدانید علاوه بر نحوه ی قرار گیری تصاویر در مقاله، باید به سایز آن ها نیز توجه ویژه ای داشته باشیم. انتخاب سایز مناسب تصویر، می تواند دقت مخاطب را از تصویر به متن و یا بالعکس جلب کند. پس، زمانی که می خواهیم توجه مخاطب را به تصویرمان جلب کنیم، سایز بزرگ تری را برای آن به کار می بریم. البته این نکته را باید در نظر داشت که تغییر اندازه های تصاویر تا زمانی مجاز است که به کیفیت اصلی تصویر صدمه نزند و همچنین ظاهر کلی متن را دچار اختلال نکند.

نحوه ی قرارگیری تصاویر در مقاله
برای پیشرفت همیشه آماده تغییر باشید

کلام رنک برتر

همانطور که در این مقاله به خوبی آموختید، نحوه ی قرارگیری تصاویر در مقاله می تواند تاثیر به سزایی در دیده شدن مطلب شما داشته باشد. همچنین با به کار بردن نکاتی که ذکر شد، می توانید تصاویر مناسب و کاربردی را با توجه به متن مورد نظرتان انتخاب کنید و به طور مناسبی در مقاله تان استفاده کنید. بنابراین، هم محتوایی حرفه ای را ارائه می دهید و هم قدم موثری در جهت رفع نیاز مخاطب بر می دارید. با رعایت نکات بالا، گامی به سوی حرفه ای شدن بردارید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *