سئو کلاه سیاه چیست ؟ | خطرناک ترین روش های سئو! (2020)

سئو کلاه سیاه | رنک برتر

بازاریابی کلاه سیاه!

توی دنیای سئو، ما سیاست های مشخصی رو دنبال میکنیم. برای ایجاد محیطی مفید و ایمن و برای اطمینان از کیفیت تجربه کاربری قوانینی توسط موتورهای جستجو وضع شده. کسب رتبه های بالا نیاز داره که فعالیت شما مطابق با شرایط و قوانین فعلی موتور های جستجو باشه. همچنین روند سئو باید همگام با بروزرسانی جدید الگوریتم های موتور های جستجو  پیش بره و تنظیم باشه. از طرف دیگه افرادی هستن (اسپمر ها) که سعی میکنن با روش هایی، توی موتور های جستجو از بقیه پیشی بگیرن بدون اینکه بخوان قانونی رو رعایت کنن. قبل از هر توضیحی اول باید بدونید که سئو کلاه سیاه چیست و چطور میتونه در عین بهبود رتبه سایت، خطر و تهدید رو هم به سمت اون بکشه. اگه دوس دارید که درباره ارتش کلاه سیاه سئو بیشتر بدونید با من همراه باشید. تواین مطلب یاد می گیرید که:

  • سئو کلاه سیاه چیست ؟
  • تکنیک ها و تاکتیک های سئو کلاه سیاه
  • سئو کلاه سیاه چطور روی سایت شما تاثیر میذاره؟

سئو کلاه سیاه چیست ؟

به روش هایی که برای افزایش رتبه سایت از راه نقض قوانین و دستورالعمل های موتور های جستجو اعمال میشه، سئو کلاه سیاه گفته میشه.

سئو کلاه سیاه چیست -

اصطلاح “کلاه سیاه” از فیلمای غربی سرچشمه گرفته شده تا با این روش آدم های بد رو از آدم های خوب که کلاه سفید می پوشیدن ( سئو کلاه سفید)، متمایز کنند. اخیرا این اصطلاح برای هکرهای رایانه ای، سازندگان ویروس و افرادی که فعالیت های غیر اخلاقی با رایانه انجام میدن، استفاده میشه.  روش های سئو کلاه معمولا با مجازات موتورهای جستجو همراه میشه و نتیجه کاربری بدی رو از خودش بجا میذاره. این شکل از سئو روی شکستن و خم کردن ضوابط موتور های جستجو متمرکزه و به هیچ وجه نیاز مخاطب رو برآورده نمیکنه

تکنیک های سئو کلاه سیاه

تکنیک های سئو کلاه سیاه و بازاریابی کلاه سیاه چیست ؟ با پنهان کاری و فریب موتورهای جستجو، قوانین رو دور میزنه و از همین راه به سرعت رتبه سایت مربوط به خودش رو توی صفحه نتایج موتور های جستجو بالا میبره. این روش ها به هیچ وجه کاربرد بلند مدت ندارن و با بازار یابی کلاه سیاه به صورت مقطعی میتونن رتبه سایت رو بالا نگه دارن. میشه گفت این تکنیک های سئو کلاه سیاه بیشتر برای کسب و کارهای فصلی کارایی داره که میخوان توی مدت زمان کمی با سئو کلاه سیاه رتبه سایتشون بالا بیاد که از این راه بتونن محصولات فصلی خودشون رو به فروش برسونن. تکنیک های سئو کلاه سیاه و بازاریابی کلاه سیاه بسیار خطرناک هستند و اعمال این روش ها به نوعی یه قمار محسوب میشه. این روش ها عبارت اند از:

  • پنهان کردن (Cloaking)
  • تغییر مسیر موزیانه (Sneaky Redirects)
  • شبکه های خصوصی وبلاگ (PBN)
  • سوء استفاده از داده های ساختار یافته

پنهان کردن (Cloaking) :

این نوع از بازاریابی کلاه سیاه شامل نشون دادن یه بخش از محتوا برای مخاطب و بخش متفاوت دیگه ای از محتوا برای موتورهای جستجو میشه.

سئو کلاه سیاه چیست | رنک برتر

یکی از تیکنیک های سئو کلاه سیاه به منظور کسب رتبه است، با بازاریابی کلاه سیاه برای انواع محتوای بی ربط این کارو انجام میدن. معمولا وب سایت های اسپم این کارو انجام میدن تا محتوای هرزنامه ای که در اختیار کاربران قرار میدن از دید ربات های موتورهای جستجو مخفی بمونه. با این روش بازاریابی کلاه سیاه، تغییرات کوچک روی محتوا و ارائه محتوای توی صفحات به شکل های بخصوص هیچ ایرادی نداره. مثلا می تونید قابلیت کوچک کردن اندازه صفحات رو برای کسانی که سایت شما رو از طریق تلفن همراه پیگیری می کنند، روی سایتتون اعمال کنید. یا میتونید قسمت انتخاب زبان رو توی  صفحه  بر اساس کشوری که مخاطب از اونجا بازدید میکنه قرار بدید.

با این نوع از بازاریابی کلاه سیاه بعضی ناشرهای برای تامین اعتبار محتوای خودشون بعضی از تبلیغاتی که توی صفحات ظاهر میشن رو تغییر میدن. تغییرات روی محتوا تا زمانی که قصد مخفی شدن از خزنده های موتورهای جستجو رو نداشته باشه، مجاز و قابل قبوله. با وجود قوانین و مجازات سختی که تو این زمینه وجود داره بهترین توصیه من اینه که از خودتون بپرسید که آیا چیزی که ارائه میدم، مخاطب با انجامش میتونه مشکلی رو برای خودش حل کنه؟ اگر جواب بله هست اونوقت دارید کار درست رو انجام میدید. اگه کنجکاوید که بدونید گوگل سایت شما رو چجوری میبینه میتونید از ابزار Fetch  که یکی از ابزارهای گوگل هست استفاده کنید و بعد این مورد رو با اونچه که کاربران میبینند مقایسه کنید.

تغییر مسیر موزیانه:

این روش بازاریابی کلاه سیاه ، یعنی تغییر مسیر شامل فرستادن یک نفر به یک نشانی اینترنتی متفاوت از چیزی که اول کلیک کردن میشه. سئو کلاه سیاه از تغییر مسیرهایی که خارج از هدف خودشون هستن ( مسیرهای انحرافی) استفاده میکنه. میشه گفت این آیتم در راستای آیتم پنهان کردن قرار داره. با یان تغییر مسیر موتورهای جستجو به یک مسیر، و تمام کاربران به مسیر دیگه ای میرن. به عنوان مثال تغییر آدرس یک صفحه معتبر با تعداد بک لینک زیاد به یک صفحه نامربوط دیگه، برای بهبود جایگاه اون صفحه توی  نتایج جستجو هست. تغییر مسیر ۳۰۱ (ریدایرکت ۳۰۱) بخش بزرگی از اعتبار و اختیارات رو از یه صفحه صفحه دیگه منتقل میکنه. یعنی یک کلاه سیاه میتونه با تغییر مسیر ها نتایج جستجو رو تغییر بده.

شبکه های خصوصی وبلاگ (PBN):

این روش از بازاریابی کلاه سیاه شامل یک شبکه وبلاگ خصوصی (PBN) مجموعه ای از وبلاگ های معتبر هست که فقط برای ایجاد لینک از اونها استفاده میشه.

شبکه های PBN | رنک برتر

هر سایت PBN  به سایت که قراره توی موتور های جستجو بالا بیاد، لینک میزنه اما بهم دیگه نمیتونن لینک بدن. کلاه سیاه هایی که قصد دارن یک شبکه خصوصی ایجاد کنن، معمولا دامنه های منقضی شده ای که از قبل قدرتمند بودند رو خریداری میکنن. اونها قبل از تاریخ انقضاء، محتواهایی شبیه اونچه که قبلا تو اون دامنه وجود داشته رو مینویسن و بعد شروع میکنن  به لینک دادن به سایت خودشون.  کلاه سیاه ها امیدوارند که موتور های جستجو متوجه این موضوع نشن و رتبه سایتشون به همین روش بالا بیاد. چون این یک لینک ها جعلی هست.

سوء استفاده از داده های ساختاری| قطعه های ارزشمند:

داده های ساختاری همچنین به طرح واره های گرانبها معروف هستن. داده های ساختاری این امکان رو به شما میدن که نحوه نمایش محتوای خودتون رو توی صفحه نتایج موتورهای جستجو تغییر بدین. این موضوع باعث میشه که محتوای شما از سایر رقبا متمایز بشه.  داده های ساختاری رو صفحه ای اضافه کنید که پادکست، کتاب و دستورالعمل و … کنار سایر محصولات و خدمات نشون داده بشه. در واقع این روش از بازاریابی کلاه سیاه با استفاده از اطلاعات ساختاری غلط سعی در فریب موتور های جستجو و کاربران داره. به عنوان مثال یه کلاه توی بررسی های یک سایت جعلی نمره پنج ستاره رو به سایت خودش میده و بعد ازون داده های ساختاری غلط رو اضافه کنه تا توی موتورهای جستجو خودش رو نگه داره. البته این کار بسیار خطرناکه چون گوگل کاربران رو تشویق میکنه که موارد سوء استفاده از داده های ساختاری توسط سایتها رو گزارش بدن.

مزارع پیوند  (link farms)

مزرعه پیوند یک وب سایت یا مجموعه وب سایت هایی هست که فقط با هدف ایجاد لینک ایجاد شده. هر وب سایت به سایت یا سایت هایی که میخوان توی موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشند پیوند میزنند. موتورهای جستجو با مشاهده تعداد پیوندهایی که به یک وب سایت زده شده، از بین سایر عوامل موثر در بهبود رتبه سایت، اون وب سایت ها رو رتبه بندی می کنه. این روش از بازاریابی کلاه سیاه با استفاده از مزرعه های پیوندی ، تعداد زیادی بک لینک رو به یک سایت خاص میده و از تکنیک بک لینک سوء استفاده میکنه. مزارع پیوند اغلب دارای محتوای کم کیفیت و تعداد زیادی لینک هستند.

پیوندها معمولاً حاوی کلمه کلیدی هستند که سایت می خواد توی متن لنگر اونارو رتبه بندی کنه. موتورهای جستجویی مثل گوگل میتونه مزارع پیوند رو به راحتی تشخیص به و نذاره کسی از این روش استفاده کنه. در عوض شما باید از تاکتیک های سئو کلاه سفید مثل ایجاد محتوای شگفت انگیز ، نمودارها ، داده ها ، مصاحبه ها یا هر محتوای دیگری استفاده کنید که به شما امکان میده با گذشت زمان بک لینک های طبیعی را بدست بیارید موتورهای جستجوگر مثل گوگل خرید و فروش لینک ها را به شدت ممنوع اعلام کردند.

  • بیانیه نقض قوانین گوگل

اونا توی وب سایت خودشون اعلام کردند “هر پیوندی كه قصد دستکاری پیج رنک یا رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل رو داشته باشه، ممكنه که بخشی از یك طرح پیوند غیر قانونی و نقض دستورالعمل های مربوط به قوانین گوگل در نظر گرفته بشه.” این شامل ارسال محصولات رایگان وب سایت، در ازای پیونده. اگر مطمئن نیستید که مبادلتون مجازه یا نه، مت کاتس، رئیس سابق تیم وب اسپم گوگل توصیه می کنه دستورالعمل های FTC رو جستجو کنید. برای پیوند دادن به محتوای خودتون باید از پرداخت به هر سایتی دیگه ای خودداری کنید. چون ممکنه ابتدا شما متوجه این موضوع نشید و به عنوان سئو کلاه خاکستری کار خودتون رو ادامه بدید اما رفته رفته شما تبدیل به یک کلاه سیاه میشید.

گوگل از کاربران میخواد که هر موردی از خرید و فروش لینک رو مشاهده کردن به اونها گزارش بدن. اونها اظهار داشتند كه وقت این عمل تشخیص داده بشه (خرید و فروش لینک) ، وب سایت خاطی رو مجازات می کنند. اگه یک لینک رو خریدید بدون اینکه متوجه بشید شما در واقع یک تاکتیک سئو کلاه سیاه رو انجام دادید و باید اونها رو در اسرع وقت حذف کنید. اگر نمیتونید از وب مسترها برای حذف لینک ها استفاده کنید، می توانید از ابزار disavow link استفاده کنید. حالا که دونستیم سئو کلاه سیاه چیست و روش های اون چیه وقتشه که به تاثیرات این نوع سئو هم اشاره کنیم.

تاثیرات سئو کلاه سیاه چیست ؟

شاید در گذشته روش های تکنیک های سئو کلاه سیاه کارایی داشتن اما امروزه گوگل با بروزسانی الگوریتم های خودش بسیاری از حفره های ساختاری خودش رو پر کرده.

تاثیرات سئو کلاه سیاه بر روی سایت

الگوریتم هایی مثل پنگوئن ، پاندا، Fresh، مرغ مگس خوار، Bert و… الگوریتم هایی با قابلیت شناسای نقض دستورالعمل ها هستن. با وجود این الگوریتم ها  خطر جریمه شدن توسط گوگل (پنالتی شدن) بشدت بالاست. هر جریمه ای میتونه باعث تنزل رتبه سایت شما بشه. عواقب چنین ریسک هایی حتی میتونه جبران ناپذیر باشه، مثل ممنوعیت دائمی گوگل و حذف سایت توی صفحه نتایج. به عنوان یک سئو کار که به دنبال کسب رتبه بهتر توی گوگل هستید،بنظرتون پذیرفتن چنین ریسک هایی برای نتایج کوتاه مدت منطقیه؟ آیا ارزش صرف هزینه زمانی و مالی رو داره؟ مطمئنم که شما بهتر میدونید چه چیزی برای کارتون بهتره.

مَخلَص کلام

با گسترش خدمات و پیشرفت های جدید، گوگل توجهش رو، بیشتر روی تجربه کاربری خوب معطوف کرده. پس با انجام روش های سالم و کارا، گام مهمی در جهت جذب و رضایت کاربر بردارید. تا در عین صداقت با کاربر، توجه گوگل رو هم به سمت خودتون جلب کنید. امیدوارم جواب سؤال هاتون درباره ماهیت بازاریابی کلاه سیاه و اینکه سئو کلاه سیاه چیست ؟ رو گرفته باشید. برای پیشرفت توی رتبه، نیاز به انجام کارهای عجیب و پرخطر نیست. با خیلی از کارهای اخلاقی تر و مطمئن تر مثل تولید محتوای با کیفیت، بروزرسانی محتوا، پرسونا مخاطب صحیح، استراتژی محتوا و … می تونید ارتقاء رتبه محتوا و سایت رو تجربه کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *