حقایقی که باید در مورد نرخ کلیک بدانید

نرخ کلیک چیست

مقدمه

همه ی کسب و کارها تمایل دارن دیده بشن، اما همه ی اون ها اصول دیده شدن رو به درستی نمی دونن. برای دیده شدن، باید با یه سری اصول و مفاهیم آشنا بشید و اون ها رو به نحو موثری به کار بگیرید. نرخ کلیک (ctr) یکی از این مفاهیم حیاتیه. اگر تا حالا حتی اسم این کلمه به گوشتون نخورده، اصلا نگران نباشید. ما توی این مطلب، همه ی جزییات لازم رو به زبان ساده براتون قرار دادیم تا با این مفهوم که نرخ کلیک چیست و چه تاثیری میتونه توی جایگاه یک کلید واژه در رتبه بندی گوگل داشته باشه آشنا بشید. با خوندن این مطلب، به هیچ منبع دیگه ای برای اشنایی با نرخ کلیک نیاز ندارید! پس بریم سراغ ادامه ی مطلب.

نرخ کلیک چیست

وقتی کاربران کلید واژه ای رو جست و جو می کنن، توی چند صفحه، نتایجی به اون ها نمایش داده میشه. به تعداد دفعاتی که کاربران بر روی یک عنوان کلیک می کنن، نسبت به تعداد دفعاتی که اون عنوان توی نتایج جست و جو نمایش داده میشه، نرخ کلیک ( click through rate ) میگن. لازمه که بدونید بالا بردن نرخ کلیک، باعث بالا رفتن رتبه ی سایت هم میشه.

نرخ کلیک چیست
به نتایجی که در صفحه ی موتورهای جست و جو نشان داده می شود، ایمپرشن می گویند.

تفاوت impression و نرخ کلیک چیست

حالا که دقیقا متوجه شدین نرخ کلیک چیست ، باید با مفهوم impression هم آشنا بشید. همونطور که توی بند قبل گفتیم، وقتی کاربر کلید واژه ای رو جست و جو می کنه، نتایجی بهش نشون داده میشه که به این نتایج impression گفته میشه. فارغ از این که کلیک بشن یا نه. اما وقتی کاربر یکی از اون ها رو انتخاب و کلیک می کنه، اینجا نرخ کلیک محاسبه میشه. در نظر داشته باشید که شما به عنوان مدیر یه سایت، نیازی ندارین نرخ کلیک و impression رو حساب کتاب کنین. موتور جست و جو گر مث همیشه، فکر همه جا رو کرده و ابزارهایی رو برای این محاسبات در نظر گرفته. Google analytics یکی از پرکاربردترین این ابزارهاست.

نرخ کلیک طبیعی و غیر طبیعی

همونطور که تا اینجا متوجه شدین، آمار نرخ کلیک از تعداد کلیک کردن گرفته میشه. هدف نهایی هم که دیده شدنه. به طور کلی، خود عمل کلیک کردن به دو دسته ی طبیعی و غیر طبیعی تقسیم میشه. کلیک غیر طبیعی، یکی از راهکارهایه که برای بیشتر دیده شدن در نظر گرفته شده. اما کلیک غیر طبیعی و طبیعی چیه؟ در ادامه راجع بهشون می خونیم.

۱#_ کلیک طبیعی

می دونید که نرخ کلیک طبیعی از کلیک طبیعی میاد. کلیک طبیعی چیه؟ اینه که کاربر یه عبارتی رو جست و جو کنه و نتایجی بهش نمایش داده بشه. از بین اون نتایج هم به دلخواه خودش یکی رو انتخاب و کلیک کنه. نتیجه ی این حرکت، بالا رفتن نرخ کلیک، اون هم به طور طبیعیه.

۲#_ کلیک غیر طبیعی

خب ما همیشه دوست داریم دیده بشیم. ولی خیلی وقتا نمیشه به طور طبیعی به این هدف رسید. اینجاست که کارهای غیرعادی خودشون رو نشون میدن. یکی از این راهکارها، استفاده از کلیک غیرطبیعی برای بالا بردن آمار نرخ کلیک سایته. اما کلیک غیر طبیعی چطوری انجام میشه؟ برای انجام دادن کلیک غیر طبیعی دو راه وجود داره:

  • استفاده از تبلیغات : توی این روش، با استفاده از قراردادن بنر وب سایتمون، اون رو در معرض دید قرار میدیم تا بیشتر دیده بشه و کلیک بیشتری بگیره. تعرفه ی تبلیغات هم بر اساس تعداد کلیک محاسبه میشه. موتورهای جست و جو گر هم کار تبلیغات رو برای سایت ها انجام میدن. کنار لینک سایت ها هم می نویسن که تبلیغاتیه.
  • استفاده از ربات : ربات هایی طراحی شدن که با پروکسی های مختلف و در بازه های زمانی ثابت، لینک مشخصی رو کلیک می کنن و در نهایت نرخ کلیک یک سایت رو بالا می برن. این نکته رو هم در نظر داشته باشید که موتورهای جست و جو، برنامه هایی هم برای تشخیص ربات دارن. پس اگر می خواین از این مورد استفاده کنید، حتما ریسکش رو در نظر بگیرید.

موردی که باید به طور ویژه ای بهش توجه کرد اینه که نرخ کلیک بالا، تنها ضامن موفقیت شما نیست و باید موارد دیگه ای رو هم در نظر داشته باشین. بالا بردن نرخ کلیک، فقط به بیشتر دیده شدن شما کمک می کنه و الزاما فروش یا سفارشات شما رو بیشتر نمی کنه. پس حواستون باشه که بالا رفتن نرخ کلیک، مسئولیت شما رو هم بیشتر می کنه.

نرخ کلیک چیست
با استفاده از تبلیغات و ربات ها، می توان آمار نرخ کلیک را بالا برد.

نرخ کلیک و سئو

یکی از راهکارهای کاملا موثر و تجربه شده برای بالا بردن نرخ کلیک، سئوی سایت هست. شما اگر بتونین اصول سئو رو به درستی توی سایتتون پیاده سازی کنین، بخش زیادی از مسیر رو طی کردین. در ادامه یه مقدار جزیی تر راجع به سئو و تاثیر اون در نرخ کلیک صحبت می کنیم.

گفتیم که کاربر بعد از جست و جوی کلیدواژه و دیدن تعدادی نتیجه، یک سایت رو برای کلیک کردن انتخاب می کنه. دقیقا تاثیرات سئو در این چنین مواقعی خودش رو نشون میده. خوبه بدونید که هرچیزی که شما توی صفحه ی جست و جو از سایت ها می بینید، دقیقا جزییات گزینه های سئو رو نشون میده. این موارد شامل عنوان و توضیحات میشه. با کار کردن روی این موارد، می تونید تا حد قابل توجهی مخاطب رو جذب کنید و به دنبال اون، آمار نرخ کلیک سایتتون رو بالا ببرید.

راهکارهای بالا بردن نرخ کلیک

قضیه ی نرخ کلیک صرفا به عمل کلیک کردن منتهی نمیشه. قبل از اون، باید اقداماتی رو انجام بدید تا در صفحه ی اول و کلا صفحات ابتدایی نشون داده بشین. آمارها نشون دادن که بیش از ۹۰% ترافیک جست و جو، نصیب سایت هایی میشه که توی صفحه ی اول نتیجه ی جست وجوها هستن. اما چطوری بیایم صفحه ی اول؟

  1. با رعایت دقیق الگوریتم های گوگل
  2. تولید محتوای هدفمند و جذاب برای مخاطب
  3. استمرار در کار و داشتن صبر برای نتیجه گیری

خب حالا ما توی صفحه ی اول نتایج هستیم. الان چطوری کلیک بگیریم؟ یه پاراگراف برید بالاتر و مطلب نرخ کلیک و سئو رو دوباره بخونید. سر زدن به لینک هاشون رو هم از قلم نندازید.

نرخ کلیک چیست
برای بالا بردن نرخ کلیک، باید اصول سئو را به درستی بشناسیم.

کلام رنک برتر

در این مطلب خوندیم که نرخ کلیک چیست و چه تاثیرات مستقیمی بر رشد و پیشرفت یک کلید واژه داره. همچنین در این نوشته شما رو با انواعی از روش های رشد یک کلید واژه و مطالب تکمیلی مورد نیاز در این زمینه آشنا کردیم. رعایت اصولی که گفته شد کمک می کنه سایت شما به طور قابل توجهی پیشرفت کنه و به جایگاهی که دوست دارین برسین. همچنین شما می تونین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به وب سایت ما یعنی رنک برتر سر بزنین.

امیدواریم که از مقاله فوق لذت برده باشین و مطالب اون مورد توجه نگاهتون قرار گرفته باشد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *