آشنایی با کاربرد های فوق العاده سرچ کنسول گوگل

سرچ کنسول گوگل

مقدمه

آیا تا به حال در مورد مهم ترین ابزارها برای رسیدن به بالاترین رتبه های گوگل چیزی شنیدین؟ آیا تا به حال اسم ابزار های گوگل سرچ کنسول یا گوگل آنالیتیک به گوشتون خورده یا می دونین که کارایی اونا چیه؟ خیلی از سئو کاران برای اینکه بتونن جایگاه بالاتری رو تو رتبه بندی گوگل به دست بیارن از ابزار های رایگانی که گوگل در اختیار اونها قرار داده استفاده می کنن. یکی از مهم ترین این ابزار ها سرچ کنسول گوگل هست. این برنامه به خوبی میزان پیشرفت وبلاگ شما رو براتون ارائه میده و بهتون میگه که کجای کار شما نیاز به بهینه سازی بیشتری داره و شماهم می تونین با توجه به آمار این برنامه، مشکلات خودتون رو برای رسیدن به رتبه های بالاتر گوگل از بین ببرین. بنابراین، ما با معرفی سرچ کنسول گوگل در خدمت شما هستیم پس باهامون همراه باشین.

نحوه استفاده از سرچ کنسول گوگل

آیا خودتون یه وب سایت شخصی دارین یا وب سایت شرکتی رو دست گرفتین که برای اون کار کنید؟ شما برای اینکه این کار رو به خوبی انجام بدین، باید عملکرد وب سایت خودتون رو به شدت بالا ببرین. گوگل چندین ابزار مهم برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های وب سایت رو به شما ارائه میده. احتمالاً قبلاً اسم گوگل آنالیتیک (Google Analytics) و گوگل سرچ کنسول (Google Search Console ) را شنیدید. استفاده از این ابزارها برای هر کسی که یک وب سایت رو نگهداری می کنه رایگانه و شما می تونین اطلاعات ارزشمندی رو درباره وب سایت خودتون به دست بیارین. ما تو ادامه مقاله می خوایم نحوه استفاده از سرچ کنسول گوگل برای سئو رو براتون توضیح بدیم.

سرچ کنسول گوگل

چرا همه افراد دارای وب سایت باید از سرچ کنسول گوگل استفاده کنند؟

سرچ کنسول گوگل به این دلیل درست شده تا عملکرد وب سایت شما رو به راحتی ردیابی کنه. شما می تونین از این برنامه اطلاعات ارزشمندی رو به دست بیارین. این یعنی که شما می تونین ببینین که چه بخشی از وب سایتتتون به کار بیشتری نیاز داره. این مشکل می تونه یک قسمت فنی از وب سایت شما باشه، مثل تعداد خطاهای خزنده که باید برطرف بشه. این مورد همچنین می تونه توجه بیشتری به یک کلمه کلیدی خاص باشه که می تونه تو رتبه بندی شما تاثیر زیادی داشته باشه.

علاوه بر دیدن این نوع داده ها، هنگامی که خطا های جدیدی رو تو سرچ کنسول می بینین، اعلان های نامه رو دریافت می کنین و به کمک این اعلان ها، شما به سرعت از مشکلاتی که دارین مطلع میشید. به همین دلیله که هر کسی که وب سایت داره باید نحوه استفاده از اون رو بلد کنه.

راه اندازی حساب در سرچ کنسول گوگل

برای راه اندازی حساب باید کارای زیر رو مرحله به مرحله انجام بدین.

#۱ ایجاد حساب کاربری در سرچ کنسول گوگل

برای شروع کار با سرچ کنسول گوگل، باید یک حساب کاربری درست کنین. تو این افزونه باید روی “افزودن ویژگی جدید” تو نوار بالا کلیک کنین.

با کلیک روی دکمه “افزودن ویژگی”، می تونین وب سایتی را که می خواین اضافه کنید رو وارد کنین. اگه گزینه دامنه جدید رو انتخاب کنین، فقط باید اسم دامنه رو اضافه کنین. یعنی اسم سایت باید بدون www یا دامنه های فرعی دیگه وارد بشه. خود این گزینه همه موارد مرتبط به اون دامنه رو ردیابی می کنه. با گزینه پیشوند URL “قدیمی” شما باید URL درست رو اضافه کنین. برای جمع آوری داده های مناسب، اضافه کردن نسخه مناسب خیلی مهمه.

سرچ کنسول گوگل
برای استفاده از سرچ کنسول ابتدا نیاز به افتتاح یک حساب است

#۲ تایید مالکیت سایت خود

وقتی وب سایتی رو اضافه کردین، باید تأیید کنین که مالک اون هستین. چند گزینه برای تأیید مالکیت شما وجود داره. گزینه دامنه فقط با تأیید DNS کار می کنه، در حالی که پیشوند URL می تونه از روش های مختلفی پشتیبانی کنه. می تونین درباره تفاوت اونها تو اسناد گوگل اطلاعات بیشتری رو به دست بیارین.

کاربرای وردپرسی که از Yoast SEO استفاده می کنن، می تونن کد تأیید رو از طریق روش “برچسب HTML” دریافت کنن.

پس از انجام دادن این کار ها، می تونین به سرچ کنسول برگردین و برای تأیید روی دکمه “تأیید” کلیک کنین. اگه همه چیز خوب باشه، پیامی برای شما ارسال میشه و از اون لحظه GSC شروع به جمع آوری داده ها برای وب سایت شما می کنه.

ویژگی های سرچ کنسول گوگل

حالا که حساب خودتون رو تنظیم کردین و اون رو توی سرچ کنسول کردین ثبت کردین، باید تو مرحله بعدی چه کاری رو انجام بدین؟ وقت اون رسیده که به برخی از داده های خودتون نگاه کنین. برای بیشتر باز کردن این موضوع بعضی از گزارش ها و اطلاعات رو تو ادامه این مقاله با هم بررسی می کنیم.

برگه عملکرد

تو برگه عملکرد می تونین ببینین که وب سایت شما تو گوگل چه صفحاتی و چه کلمات کلیدی رو رتبه بندی می کنه. تو نسخه قدیمی GSC می تونین داده های حداکثر ۹۰ روز گذشته را هم ببینین اما تو نسخه فعلی و جدید اون می تونین داده های حداکثر ۱۶ ماه گذشته رو ببینین تا از عملکرد خودتون تو این چند مدت مطلع بشین و متوجه بشین که اگه پیشرفت اون چنانی نداشتین، تلاش خودتون رو برای برای رسیدن به رتبه های بالا تر بیشتر کنین. این رو هم بدونین که داده ها از لحظه تنظیم حساب شما تو دسترس شما هستن.

ویژگی های برگه عملکرد

اگه به طور مرتب برگه عملکرد رو بررسی کنین، می تونین ببینین که چه کلمات کلیدی یا چه صفحاتی از حسابتون به توجه و بهینه سازی بیشتری نیاز دارن. پس از کجا شروع کنیم؟ تو برگه عملکرد، لیستی از «سوالات»، «صفحات»، «کشورها» یا «دستگاه ها» رو می بینید. با “ظاهر جستجو” می تونین نحوه عملکرد نتایج غنی خودتون رو تو جستجوتون بررسی کنین. هر یک از این بخش ها رو میشه براساس تعداد “کلیک”، “نمایش (Impressions)”، “CTR (نسبت کلیک بر ایمپریشن)” یا “موقعیت متوسط” مرتب کرد. اینجا ما می خوایم در مورد هر کدوم از اونها براتون توضیح بدیم.

سرچ کنسول گوگل
برگه عملکرد سرچ کنسول

#۱ سرچ کنسول گوگل : کلیک ها (Clicks)

میزان کلیک ها به شما میگن که رزانه افراد تو نتایج جستجوی گوگل چند بار روی وب سایت شما کلیک می کنن. این عدد می تونه در مورد عملکرد عناوین صفحه و توضیحات متا شما چیزی رو بگه. مثلا می تونه بگه که اگه فقط چند نفر روی لینک شما کلیک کنن، ممکنه نتیجه شما تو نتایج جستجو برجسته نباشه. همچنین می تونه نتایج سایر لینک ها رو هم براتون به نمایش در بیاره تا بدونین که نقاط قوت اونها برای رسیدن به جایگاه های بالا تو گوگل چی بوده.

موقعیت لینک شما هم قطعاً تو تعداد میزان کلیکتون تأثیر زیادی رو داره. مثلاً اگه صفحه شما تو صفحه اول نتایج گوگل باشه، به طور خودکار بیشتر از صفحه ای که تو صفحه دوم نتایج جستجو قرار داره، کلیک میگیره.

#۲ سرچ کنسول گوگل : بازدیدها (Impressions)

این بازدیدها به شما میگن که وب سایتتون به طور کلی هر چند وقت یه بار، چند بار تو نتایج جستجو نشون داده شدن. برای مثال، تو حساب GSC وب سایت خودمون، “ابزار های سئو” یکی از کلمات کلیدی هست که وب سایت ما رو تو بالاترین رتبه بندی ها قرار داده. این مورد فقط نشون میده که وب سایت ما به خاطر فلان کلیدواژه تو رتبه بالایی قرار گرفته اما شما هنوز نمی دونین که این کلیدواژه مربوط به کدوم محتوای شما بوده.

اگه می خواین بدونین کلیدواژه ای که باعث شده وب سایت شما تو بالاترین رتبه قرار بگیره، مربوط به کدوم محتواتون بوده، می تونین روی خط کلمه کلیدی کلیک کنین. شما با این کار می تونین به جواب سوال خودتون دست پیدا کنین.

سرچ کنسول گوگل

می تونین تو سرچ کنسول گوگل داده ها رو به طرق مختلف بدست بیارین.

بعد اون می تونین به قسمت برگه ها “Pages” برید و ببینین که دقیقاً چه صفحاتی تون برای این کلمه کلیدی رتبه بندی شده. آیا این صفحه ها همون صفحه هایی هستن که می خواین برای اون کلمه کلیدی رتبه بندی کنین؟ اگه که اینطور نباشه، ممکنه لازم بشه که صفحه ای رو که می خواین رتبه بندی کنین رو بهینه سازی و آپدیت کنین. برای مثال بد نیس که محتوای بهتری که حاوی کلمه کلیدی تو اون صفحه هست رو ارائه بدین و همینطور پیوندهای داخلی بیشتری از صفحات یا پست های مربوطه به صفحه رو بارگیری کنین.

#۳ سرچ کنسول گوگل : میانگین CTR (میزان کلیک بروی ایمپریشن)

میانگین CTR به شما میگه که چند درصد از افرادی که وب سایت شما رو تو نتایج جستجو  گوگل دیدن، روی وب سایت شما کلیک کردن. احتمالاً این رو هم می دونین که اگه شما عمدتاً رتبه های بالاتری رو داشته باشین می تونین نرخ کلیک (CTR) بیتری رو دریافت کنین.

با این حال، موارد دیگه ای وجود داره که می تونین خودتون انجام بدین تا CTR خودتون رو بیشتر کنین. برای مثال، می تونین توضیحات متا و عنوان صفحه خود رو دوباره بازنویسی کنین تا از نظر مخاطب جذاب به نظر برسن. وقتی عنوان و توضیحات سایت شما از سایر نتایجتون متمایز شد، احتمالاً افراد بیشتری روی لینک شما کلیک می کنن و باعث افزایش CTR شما میشن. اما اگه هنوز تو صفحه اول رتبه بندی نشدید، این مورد تأثیر زیادی نداره. برای بهبود رتبه بندی تون ممکنه لازم باشه که اول موارد دیگه ای رو امتحان کنین.

#۴ سرچ کنسول گوگل : موقعیت متوسط (Average position)

آخرین مورد تو این لیست “موقعیت متوسط” هست. این مورد میانگین رتبه بندی یک کلمه کلیدی یا یک صفحه خاص رو تو بازه زمانی ای که انتخاب کردین رو به شما میگه اطلاع میده. البته، این موقعیت همیشه هم قابل اعتماد نیست چون که به نظر می رسه بیشتر افراد نتایج مختلفی از جستجو رو دریافت می کنن. به نظر می رسد که گوگل بهتر می فهمه که کدوم نتیجه برای هر بازدید کننده مناسبه (این مورد بخاطر ربات هاییه که گوگل داره). ولی بازم، در صورت قابل توصیف بودن کلیک، ایمپریشن و میانگین CTR، این شاخص هم به خوبی به کار شما میاد.

پوشش شاخص (Index coverage)

یک برگه فنی که تو سرچ کنسول گوگل بسیار هم با ارزشه، برگه “فهرست پوشش” هست. این بخش به ما نشون میده که از زمان آخرین به روزرسانی چه تعداد صفحه هایی تو فهرست گوگل ایجاد شده و همینطور چه خطاها و هشدارهایی برای اینکه صفحه شما به درستی به یک نمایه تبدیل بشه وجود داره.

ما توصیه می کنیم که حتما این برگه رو مرتباً بررسی کنین تا ببینین که چه خطاها و هشدارهایی تو وب سایت شما ظاهر میشه. چون که وقتی گوگل خطاهای جدیدی رو پیدا کنه، اعلان هایی رو برای شما میفرسته. با دریافت چنین اعلانی می تونین دلیل اون خطا رو با جزئیات بیشتری تو اینجا بررسی کنین. با کلیک بر روی لینک، می تونین خطا رو به صورت عمیق تری تجزیه و تحلیل کنین تا ببینین چه URL های خاصی تحت تأثیر قرار می گیرن.

سرچ کنسول گوگل
مرحله ایندکس سرچ کنسول

بازرسی URL

ابزار بازرسی URL به شما کمک می کنه تا URL های خاص رو تجزیه و تحلیل کنین. شما می تونین صفحه رو از فهرست گوگل بازیابی کنید و اون رو با صفحه ای که حالا تو وب سایت شما وجود داره مقایسه کنین تا تفاوت ها رو به خوبی احساس کنین. تو این صفحه، می توانین اطلاعات فنی بیشتری رو به دست بیارین. مثل زمان و چگونگی پیمایش گوگل و نحوه دیدن اون. بعضی اوقات، به تعداد خطا ها هم پی می برید. این موضوع ممکنه در مورد این باشه که گوگل نتونه به درستی صفحه شما رو کراول (کراولر یا خزنده، محتوای موجود تو صفحات وب سایت شما رو برای پایگاه داده های موتورهای جستجو ایندکس می کنه) کنه.

کلام رنک برتر

امیدواریم که از این مقاله رضایت کافی رو به دست آورده باشین و اطلاعات مورد نیاز خودتون رو در مورد یکی از مهمترین ابزار های گوگل، به دست آورده باشین. ما تو این مقاله با معرفی ابزار سرچ کنسول گوگل در خدمت شما بودیم و راهکار های استفاده از این افزونه رو با همدیگه بررسی کردیم و همینطور متوجه شدیم که این ابزار شامل چه بخش های مهمیه و هر کدوم از این بخش ها چه اطلاعات مهمی رو می تونن به ما بدن. اگه هر نوع سوالی داشتین، ازتون می خوایم که با ما تماس بگیرین تا اطلاعات بیشتری رو در مورد این ابزار مهم در اختیارتون قرار بدیم یا وارد سایت ما بشین و مقالات دیگه ما رو هم ببینین.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *