برندسازی چیست ؟ | ناگفته های موفقیت شغلی + (آموزش)

برند سازی چیست | رنک برتر

مقدمه

اگر کم و بیش درباره بازاریابی اطلاعاتی داشته باشید احتمالا  واژه “برندسازی” هم به گوشتون خورده. توی هر تجارتی که باشید بدون شک هدفتون سوددهی بالا خواهد بود. موفقیت هیچ وقت شانسی اتفاق نمیوفته. یک کسب و کار موفق نیاز به یک برنامه ریزی و استراتژی صفر تا صدی داره. یکی از بخش های استراتژی ، استراتژی بازاریابی هست. برندسازی شاخه ای مهم از تنه ی بازاریابی محسوب میشه. حالا برای اینکه بدونید برندسازی چیست و چه استفاده ای داره و منجر به چه چیزی توی تجارت شما میشه، باید در ادامه هم با من همراه بشید. براتون مطالب مفیدی رو تدارک دیدم.

تعریف برندسازی به زبان ساده

برند سازی یک روش بازاریابی محسوب میشه که تجارت شما رو به شکل سازمان یافته، فعال میکنه. اما فقط همین نیست.

برندسازی چیست | رنک برتر

برند سازی تجارت شمارو از درهم برهمی نجات میده و باعث جلب توجه مشتری ایده آل شما به سمت تجارت شما میشه. این همون چیزیه که یه رهگذر روی توی نگاه اول تبدیل به مشتری میکنه. حتی مخاطبان بی تفاوت رو تبدیل به تبلیغ کننده های تجارت شما میکنه. اعمال روش های برندسازی در کسب و کار، شمارو وارد سطح جدیدی از بازاریابی میکنه. خلاصه کلام اینکه اگر میخواید توی شغل خودتون موفق بشید، حتما باید برندسازی رو انجام بدید.

اما اینجا سؤال پیش میاد که : دلیل اهمیت برندسازی چیست ؟ برآیند اون چیه؟ چطور باعث میشه که اسم تجاری شما روی مخاطب اثر واقعی بذاره؟ اصلا چطوری انجام میشه؟ در ادامه مفصل به جواب این سؤال ها می پردازم.

منظور از برندسازی چیست ؟

شکل گیری و تاریخچه اسم برندینگ برمیگرده به ۳۵۰ سال بعد از میلاد مسیح، که ابتدا اسم اون برندر (Brander) به معنی سوزاندن در زبان نورسینای باستان هست. در سال های ۱۵۰۰ این واژه به معنای علامتی بود که دامداران به عنوان نشان مالکیت روی دام های خودشون میسوزوندن، مثل مارک. اما امروزه اسم تجاری چیزی بیشتر از یه مارک محسوب میشه. اسم تجاری مجموعه ای از درک مردم نسبت به تجارت شماست، ولی برندسازی مجموعه اقداماتی هست که برای معتبرسازی اون اسم و اون تجارت انجام میگیره.

برند چیست

به عبارت دیگه مارک شما یک اسم محسوب میشه، اما برندسازی یک فعل هست و این دو فاکتور همیشه با هم متصل هستن. طراحی لوگو، تشکیل کمپین تبلیغاتی، توسعه خدمات پس از فروش و… همه کارهایی هستن که برای برند سازی اسم تجاری انجام میشه. بطور کلی، هر اقدامی که به برند شما سازماندهی پیشرفته ای رو بده برندسازی محسوب میشه.

نقش برندسازی در پروسه انتخاب محصول

یک سبک بصری یک برند نیست. تصور کنید که یه ماشین برنده شدید، ماشین رایگان. شما باید بین دو وسیله نقلیه یکسان (از نظر فنی و کیفیت ساخت) یکی رو با همون رنگ و همون ظاهر انتخاب کنید. به شما گفته میشه که تنها تفاوت بین اونها اینه که یکی توسط BMW ساخته شده و دیگری توسط Toyota. کدوم یکی رو انتخاب می کنید؟ ما فرض میگیریم که شما BMW را انتخاب می کنید.

از اونجا که هویت بصری و نوع لوگو بی ربط است و صرفاً این انتخاب بستگی به شناخت شما و علاقه شما به اون اسم تجاری و اون برنده که باعث گرایش شما به یک سمت میشه. در این حالته که ما به طور عادی مارک هایی رو که دوست داریم شناسایی و انتخاب می کنیم. تا اینجای کار دنبال این بودیم که بگیم برندسازی چیست . در ادامه قراره دلایل اهمیت برندسازی و روش های برندسازی رو به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

چرا برندسازی مهم است

عواملی که باعث میشن برندسازی برای هر شغلی مهم و الزامی باشه عبارت اند از:

معرفی برند سازی

۱ – به شما کمک میکنه که از هر رقابتی خارج بشید:

فرقی نمیکنه که چه شرکتی دارید یا چه صنعتی رو دنبال می کنید. اگر توی یه کار تجاری هستید و رقبای جدی هم دارید، برندسازی به شما کمک میکنه که روش های متفاوت، خاص و منحصر به فردی رو برای خودتون تعیین کنید و اینجوری از سایر رقبای خودتون متمایز میشید. اینجوری مشتریان شما هم میدونن چرا به جای رقبای شما، باید برند شما رو دنبال کنن.

۲- برند شما به چشم میاد: 

اگه میخواید که یه برند موفق بسازید باید قابل تشخیص باشید. علامت تجاری مناسب ( طراحی یک لوگو تاثیر گذار، وب سایت و بخش های مختلف معرفی کننده برند) به شما کمک میکنه که یه برند متمایز ایجاد کنید. این کار توی به رسمیت شناخته شدن برند شما کمک میکنه. باعث میشه توی زمینه کاریتون از نظر مخاطبان جزء اولین گزینه های انتخابی باشید.

۳- ایجاد رابطه بین مخاطبین و تبدیل اونها به مشتری های وفادار:

طبق تجربه برند های بزرگ در زمینه بازاریابی، ایجاد رابطه احساسی با مخاطب یکی از مهم ترین فاکتور های موفقیت یک تجارت محسوب میشه. ارتباط عاطفی چیزی هست که چشم انداز ها رو تبدیل به مشتری علاقه مند و پیگیر میکنه. چطور میشه این ارتباط رو ایجاد کرد؟ به عنوان مثال؛ با انتخاب اسم تجاری مناسب، استفاده از استراتژی های برندینگ، بسته بندی های خاص که باعث تحریک عواطف درست میشه و استفاده از روانشناسی رنگ در طراحی لوگو، میتونه به شما کمک کنه که با مخاطبین یک ارتباط عمیق و احساسی برقرار کنید و اینجوری احساس وفاداری رو توی مخاطب شکل میدید.

اصول برندسازی چیست ؟

اصول و پایه برندسازی متشکل از چند فاکتور کلیدی هست که باعث شکل گیری درک مخاطب از تجارت شما میشه. این اصول عبارت اند از:

نقش برند سازی

بیانیه اهداف و ارزش های برند

بیانیه ماموریت ها، اهداف و ارزش های برند، شاکله های اصلی اسم تجاری شما محسوب میشن. ماموریت ها رو میشه به عنوان مغز برندسازی معرفی کرد. یه جمله کوتاه و مختصر مثل شعار برند، وضعیت فعلی کارتون رو تعریف میکنه. دیدگاه شما قلب برندسازی هست چون یک تصویر روشن و الهام بخش در عین حال انگیزشی رو به مخاطب ارائه میده. تدوین بیانیه راهیه که شما برای خودتون و خدماتتون به مشتریان مشخص کردین. مشتریان واقعی دنبال دلیل کار شما و هدفی که پشت محصولتون قرار داره هستن. پس ماموریت ها و ارزش های برند خودتون رو برای مخاطبان به صورت واضح مشخص کنید.

لوگو برند

آرم شما چهره برند شماست و یکی از مهم ترین عوامل برندسازی توی تجارت شما به حساب میاد.

برندسازی چیست | رنک برتر

لوگو حاوی اطلاعات زیادی از شخصیت یک برند و کیفیت کار اون هست. به برخورد اول مخاطب با برند خودتون فکر کنید. بیشترین درگیری مخاطب قبل از آشنایی با یک برند، آرم تجاری اون برند هست. توی مراحل طراحی لوگو به این فکر کنید که شما به عنوان یک برند چه کسی هستید و دوست دارید مخاطبان شما رو چطوری ببینن و درک کنن. از این تفکر استفاده کنید تا استراتژی مناسبی رو توی طراحی لوگو خودتون بکار بگیرید.

سایت اینترنتی

طراحی وب سایت هم یکی دیگه از مراحل مهم برندسازی هست. وب سایت شما مثه املاک و مستغلات دیجیتالی برند شما هست. وقتی مشتریان از وب سایت بازدید میکنن، باید از نظر بصری، جذاب و کاربردی باشه و استفاده از خدمات اون هم آسون باشه. بازتاب فعالیت وب شما بسیار مهمه، چون تعیین میکنه که شما به عنوان یک برند تو چه جایگاهی قرار دارین. شبیه به طراحی لوگو، باید توی طراحی وب سایت هم یک استراتژی رو پیش بگیرید. اعمال استراتژی توی فاکتور هایی مثل طرح بندی و فونت تایپ تاثیر گذار خواهد بود.

سرمایه های افزوده

هیچ رویکردی به تنهایی نمیتونه کارساز باشه. در واقع یک زنجیره است که نتیجه نهایی اون به برندسازی منجر میشه. بسته به نوع تجارت و صنعت، ممکنه که به جزئیاتی مثل کارت ویزیت ، بسته بندی محصول یا بروشور رویدادهای تجارتتون، نیاز داشته باشید. اعمال این موارد هزینه هایی رو برای شما ایجاد میکنه اما این هزینه ها در واقع الزامات یک برند معتبر هستند.

در واقع اعمال این جزئیات وجه تمایز شما با سایر رقباست و بعد شکل گیری برند شما و جایگیری در بازار رقابت این هزینه ها جبران و به سوددهی منجر میشن . تجارت و نیازهای منحصر به فرد خودتون رو ارزیابی کنید و بر این اساس جزئیات تکمیلی تجاری خودتون رو توسعه بدید.

یک برند بهتر به معنای بازاریابی بهتر است

به عنوان یک قاعده کلی ، محصولات دارای چرخه زندگی محدودی هستن، اما مارک ها اگر خوب مدیریت بشند، برای همیشه دوام میارند. وقتی که دقیقاً به عنوان یک مارک تجاری میخ خودتون رو به بازار هدف بزنید، بازاریابی در اون دیگه آسونتر میشه. رهنمودهای برند شما، همراه با تحقیقات و تحلیل بازار به صورت مداوم، باید در راستای تعیین بهترین راه برای بازاریابی محصولات شما، از مزیت تاکتیکی برخوردار باشه. آیا شما روی بازاریابی سنتی مثل رادیو و بیلبورد تمرکز می کنید؟

رنک برتر

کلام رنک برتر

تنها چیزی که باید خوب در نظر داشته باشید اینه که برندسازی یک فعل هست.

اصولی رو روی کسب و کارتون اعمال کنید. شاید اول کمی باعث استرس بشه، اما با در نظر گرفتن همه ی برنامه ریزی ها ، دارایی ها موجود و با داشتن تیم کاری پرتلاشی که دنبال ایجاد یک برند فراموش نشدنی خوب هستن، این توانمندی برای برند شما اتفاق میوفته. قبل از انجام برندسازی، مهمترین نکته اینه که به مخاطب دلیل وجود برند خودتون رو شرح بدید. مشخص کنید که پشت محصولات و خدمات برند شما چه ارزش هایی وجود داره. این یک موضوع بشدت مهمه چون امروزه فقط کیفیت هر اول رو نمیزنه.

حالا شما دقیقا میدونید که برندسازی چیست و چه اثری رو روی کار شما میذاره. امیدوارم این مطلب براتون مفید واقع شده باشه.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *