آموزش بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی

مقدمه

در این اوضاع نابه سامان اقتصادی، دیده شدن توسط مخاطبان، معروف شدن و کلا وارد شدن به بازارهای بزرگ، دیگه با روش های معمولی و دم دستی جواب نمیده. این مسئله، چالشی که مخصوصا کسب و کارهای نوپا با اون مواجه هستن. چیزی که توی این دوره لازمه، به کار گرفتن خلاقیت و در کنار اون، داشتن طرح و برنامه ی حساب شده است. بازاریابی چریکی (guerrilla marketing) دقیقا همون چیزیه که توی این شرایط، می تونه چاره ساز باشه.

در این مطلب شما می خونید که بازاریابی چریکی چیه و با اصول اون آشنا می شید. همچنین در مورد مزایای اون و تاثیرش بر کسب و کارهای کوچک و بزرگ هم مطلع میشید. با دونستن این موارد، ذهن شما برای ایده پردازی و به کار گرفتن این تکنیک، کاملا آماده میشه. پس در ادامه ی مطلب، باهامون همراه باشید.

بازاریابی چریکی چیست

بازاریابی چریکی ، که به اون بازاریابی پارتیزانی هم گفته میشه (خیلی جاها به اسم گوریلا مارکتینگ هم شناخته میشه)، نوعی از بازاریابی خلاقانه است. همچنین در این روش، سعی بر اینه که با صرف کمترین هزینه، بیشترین اثرگذاری ایجاد بشه. در واقع انتظار خلق بالاترین ارزش رو داریم با استفاده از کمترین منابع.

ایده ی این نوع بازاریابی، از جنگ های نامنظم الهام گرفته شده. جایی که سلاح میدن دست آدم های غیرنظامی و ازشون می خوان که شلیک کنن! اونم جوری که بخوره به هدف! این روش، بر روی غافلگیری، کمین کردن و اثرگذاری، پایه گذاشته شده. در واقع، شما یه کار جدید و حتی نامتعارف انجام می دین که به سرعت دیده بشین. در ادامه با تاثیر این نوع بازاریابی بر روی انواع کسب و کارها بیشتر آشنا می شید.

بازاریابی چریکی
تبلیغات جسورانه، از ویژگی های بازاریابی چریکی می باشد.

بازاریابی چریکی در کسب و کارهای کوچک

کسب و کارهای کوچک، چیزی برای از دست دادن ندارن. نداشتن چیزی برای از دست دادن، باعث میشه قدرت ریسک پذیری به طور قابل توجهی بالا بره. قدرت ریسک پذیری بالا، دقیقا همون چیزیه که ما توی بازاریابی چریکی بهش نیاز داریم. در بازاریابی چریکی، می خوایم که هزینه ی کمی صرف کنیم، یه تبلیغات نامتعارف و خلاقانه رو طرح ریزی کنیم و تمام و کمال اون رو اجرا کنیم. در نهایت، ثمره ی این تبلیغات می تونه ما رو چند پله بالاتر ببره. در کنار اون، ممکنه این ایده به کلی شکست بخوره. اتفاق اول، همون چیزیه که ما دنبالشیم.

اما اگر هم نتیجه ی کار ما شکست باشه، با در نظر گرفتن بقیه ی عوامل، این شکست چندان سنگین محسوب نمیشه. حتی میشه اون رو به نوعی، تجربه در نظر گرفت.

بازاریابی چریکی در کسب و کارهای بزرگ

وقتی پای کسب و کارهای بزرگ در میونه، برنامه عوض میشه. کسب و کارهای بزرگ معمولا هزینه های زیادی برای معرفی خودشون پرداخت کردن. اعتبار و آبرو کسب کردن. جایگاه خودشون رو هم در بازار پیدا کردن. مجموعه ی این عوامل، باعث میشه قدرت ریسک پذیری این گروه تا حد زیادی کاهش پیدا کنه. بنابراین، برای به کار گیری تکنیک بازاریابی چریکی در کسب و کارهای بزرگ، باید چندین برابر نسبت به گروه قبلی سنجیده تر عمل کرد.

کسب و کارهای بزرگ، می تونن با کسب و کارهای نوپا توی پیاده سازی این تکنیک، همکاری کنن. با انجام این کار، یه معامله ی دو سر سود انجام میشه. با شکل گرفتن این مدل همکاری، یه ارزش جدید معرفی میشه. در کنار اون، بازدهی مالی خوبی هم به دنبال داره.

آموزش بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی، یه سری مزایای وسوسه کننده داره که باعث میشه کسب و کارها به سادگی از کنار اون عبور نکنن. از جمله ی این مزایا میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه ی کم (به نسبت ارزشی که قراره ایجاد بشه)
  • فروش بالا (البته در صورتی که طرح ریزی، اجرا و اثربخشی مطلوبی داشته باشه)
  • ورود به بازارهای بزرگ ( همون چیزی که کسب و کارهای کوچک با پتانسیل بالا، آرزوش رو دارن)
  • راحتی پباده سازی (البته باید یه برنامه ی درست و اصولی طرح ریزی شده باشه که بشه اون رو به راحتی پیاده سازی کرد)

شناخت هدف

قبل از هر چیزی به این فکر کنین که چرا بازاریابی چریکی ؟ صرفا برای افزایش مخاطب؟ برای فروش بیشتر؟ برای کسب شهرت و اعتبار؟ جواب این سوالا می تونه تا حد زیادی برای ایده پردازی بهتر، کمک کننده باشه.

طوفان فکری

برای ایده پردازی خلاقه در بازاریابی چریکی، استفاده از طوفان فکری (brain storming) به شدت توصیه میشه. با به کارگیری این روش، می تونید ببینید که چطوری میشه حتی از افکار خنده دار و رویاهای احمقانه، ایده های ارزشمندی رو بیرون کشید. امتحانش هم که مجانیه! پس معطل چی هستین؟

بازاریابی چریکی
هدف اصلی بازاریابی چریکی، جلب توجه مخاطب هدف می باشد.

تعیین گروه مخاطب

یه حقیقتی در همه ی کسب و کارها وجود داره. این که شما نمی تونین صد در صد افراد جامعه رو تحت تاثیر قرار بدین. شاید بهتر باشه حتی براش تلاش هم نکنید. در عوض، بهتره تکلیف یه چیزی رو همون اول مشخص کنید. گروه مخاطبتون رو انتخاب کنین و متناسب با همون گروه، ایده پردازی کنید. برای ایده پردازی هم می تونین سوالای زیر رو از خودتون بپرسین:

  • چرا کسب و کار من باید انتخاب بشه؟
  • من چه مزیت رقابتی نسبت به هم گروه هام دارم؟
  • مشکلات و دغدغه های مخاطبین من چیه؟
  • سلیقه ی مخاطبین من چیه؟
  • سرگرمی های گروه هدف من چیه؟

با دونستن جواب این سوالا، ایده پردازی شما تا حد خوبی به اثربخشی مطلوب نزدیک میشه. تعیین پرسونای مخاطب در این مرحله، کمک کننده ی خیلی خوبیه.

تعهد و استمرار، رمز پایداری

خب حالا شما ایده پردازی ها رو انجام دادین، طرح ریزی و اجرا هم همینطور و به نتیجه مطلوب هم رسیدین. فاکتوری که موندن شما توی این بازار بزرگ رو تضمین می کنه، تعهد و استمرار. یعنی چی؟ یعنی بعد از رسیدن به هدف، بی خیال نشید و برای موندن توی جایگاه مناسب، برنامه داشته باشید.

بازاریابی چریکی
بازاریابی چریکی متمرکز بر خلق ارزش با کمترین هزینه می باشد.

کلام رنک برتر

در این مطلب به خوبی متوجه شدیم که بازاریابی چریکی چیه. همچنین تاثیر اون بر انواع مختلف کسب و کارها رو بررسی کردیم و به آموزش اون پرداختیم. بنابراین با استفاده ی اصولی از این نکات، قطعا می تونید بازاریابی چریکی موثری داشته باشید. اگه احیانا سوالی در مورد بازایابی چریکی داشتید که بعد از خوندن این مطلب، همچنان بی جواب مونده، توی قسمت نظرات از ما بپرسید. ما خیلی سریع به شما جواب می دیم.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *