آشنایی کامل با وردپرس و ویژگی های آن

وردپرس چیست؟

مقدمه

 مخاطبانی که پا به عرصه طراحی سایت می­گذارن باید به خوبی با سیستم های مدیریت محتوا آشنا باشن. در این بین وردپرس با محبوبیت بسیار بالایی تونسته میزبان سایت­ های بسیاری باشه. اما وردپرس چیست و چه کاربردی داره؟ اصلا چظور می تونیم اون را تهیه کنیم و ازش استفاده کنیم؟ چه سایت‌هایی رو با وردپرس می­شه راه اندازی کرد؟ کدام افزونه وردپرس کاربردی­ تر هست ؟ سوال هایی که همواره برای کاربران پیش میاد. اگه شماهم با حجم عظیمی از سوالات درباره وردپرس مواجه شدین اصلا جای نگرانی نیست، ما هر چه که لازم دارین رو اینجا مهیا کردیم. بنابراین، فقط کافیه ما همراه باشین.

در این مقاله قصد داریم شما را با این موضوعات آشنا کنیم :

  • وردپرس چیست؟
  • تاریخچه وردپرس
  • ویژگی ­ها و مزایای وردپرس
  • افزونه­ های وردپرس
  • سئو در وردپرس
  • امنیت وردپرس

وردپرس چیست؟

وردپرس چیست؟

وردپرس چیست؟

اگه بخوایم به زبون ساده وردپرس رو تعریف کنیم می توانیم بگوییم که وردپرس ، یک سیستم مدیریت محتوا است که شما به کمک اون می تونید انواع مختلفی از وبسایت ها و وبلاگ ها رو راه اندازی کنین. اما اگه بخوایم با یک زبان حرفه ای­ تر بگیم که وردپرس چیست ، می­تونیم بگیم که وردپرس تو دسته CMS ها (Content Management System) قرار داره و همانطور که اشاره شد، وردپرس به صورت کاملا رایگان که می­توان آن را جزء دسته نرم­ افزارهای دنیای آزاد قرار داد.

تاریخچه وردپرس

وردپرس با زبان برنامه‌نویسی php نوشته شده و توسط مای‌اس­کیوال پشتیبانی می‌شه. نام وردپرس رو کریستیان اسلک ، دوست مت مولنوگ (توسعه‌دهندهٔ اصلی وردپرس) پیشنهاد داد و از اون روز وردپرس با سرعت و پیشرفتی قابل ملاحظه تبدیل به معروف‌ترین و پرکاربردترین ابزار برای ساخت وبلاگ و سایت شده. همچنین در حال حاضر بیش از ۷۶ میلیون وب­سایت در جهان با این CMS راه­ اندازی شده‌ .

ویژگی­ ها و مزایای وردپرس چیست؟

در اینجا می خوایم شما را با چند تا از ویژگی های مهم وردپرس آشنا کنیم.

#۱ ویژگی های سایت وردپرس : استفاده آسان

سادگی و آسونی این برنامه، این امکان را برای شما فراهم می ­کنه تا به سرعت آنلاین شده و محتوای خودتون رو منتشر کنین. هیچ مشکلی در ایجاد وب­ سایت و محتوای موجود در اون وجود نداره. وردپرس برای موفقیت شما ساخته شده است.

#۲ ویژگی های سایت وردپرس : انعطاف­ پذیری

با وردپرس می ­تونین هر نوع وب­سایتی رو که می­ خواین ایجاد کنین. بعنوان مثال می تونین یک وبلاگ شخصی یا وب­سایت ، یک فتوبلاگ ، یک وب­سایت تجاری ، یک وب­سایت دولتی ، یک مجله یا یک وب­سایت خبری ، یک انجمن آنلاین و یا حتی یک شبکه وب­سایت را ایجاد کنید. همچنین شما می ­تونین وب­سایت خودتون رو با مضامین زیبا کنین و حتی می­ تونین برنامه خودتون رو بسازین. با وردپرس دست شما باز است تا ایده های خود را عملی کنید.

#۳ ویژگی های سایت وردپرس : اشتراک ­گذاری آسان

اگه تا به حال محتوایی ایجاد کردین، به راحتی می­تونین به کمک وردپرس اون رو به اشتراک بزارین. همچنین می­ تونین پست­ ها و صفحاتی رو که ایجاد کردین، به آسونی قالب­ بندی کنین.

#۴ ویژگی های سایت : ابزارهای کاربردی برای انتشار محتوا

وردپرس مدیریت محتوا رو برای شما آسون می­ کنه. به عنوان مثال، ایجاد پیش ­نویس و زمان­بندی انتشار را در اختیار شما قرار می ده و به بازبینی­ های پست هاتون می ­پردازه. همچنین محتوای می تونین خودتون رو عمومی یا خصوصی کنین و پست ها و صفحات را با رمز عبور ایمن کنین. در همین مقاله ما راهکارهای بسیار موثری در مورد امنیت وردپرس برای شما عزیزان قرار داده ایم که خوندن اون خالی از لطف نیست.

وردپرس چیست؟
وردپرس ویژگی های زیادی دارد که در اینجا آنها را مورد بررسی قرار دادیم.

افزونه در وردپرس چیست ؟

اگر در جستجوی وردپرس و نصب اون هستین، می تونین به مقاله های ما پیرامون افزونه ها مراجعه کنین. اما منظور از افزونه‌های وردپرس یا پلاگین در وردپرس چیست؟

افزونه یا پلاگین وردپرس

افزونه یا پلاگین وردپرس درواقع امکانات و ویژگی‌های جدیدی رو به وب­سایت شما اضافه می‌کنن. به بیان ساده پلاگین‌ها یک سری کد هستن که به‌عنوان مکمل یک سایت عمل می‌کنن و باعث بهتر و کامل‌تر شدن ویژگی‌های یک سایت اینترنتی می‌شن.

پلاگین‌ها به‌صورت کلی دو نوع هستن : پلاگین‌های رایگان و غیر رایگان که تفاوت‌های بسیار زیادی باهم دارن و مهم‌ترین تفاوت رو میشه میزان امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌ده عنوان کرد. تفاوت های دیگه رو هم می تونین در زیر مشاهده کنین.

  1. افزونه‌های رایگان در مقایسه با افزونه‌های غیر رایگان خدمات کمتری رو به شما ارائه می‌دن.
  2. بیشتر پلاگین‌های رایگان ، سازگاری مناسبی با سایت‌ها ندارن.
  3. افزونه‌های غیر رایگان می‌تونن ویژگی‌های منحصربه‌فرد رو در اختیار قرار میدن.
  4. با نصب افزونه در وردپرس، امکانات جدیدی در وب­سایت وردپرس شما ایجاد میشه.
  5. برای زیباتر شدن سایت خودتون یا افزودن امکانات پیشرفته ­تر به قالب، بدون نیاز به کد نویسی، با افزونه­ ها این کار را انجام بدین.

اگه افزونه ها را نمی شناسین، ما اینجا تعدادی از اونها رو برای شما قرار دادیم :

#۱ افزونه وردپرس : WP Rocket

سرعت سایت در میزان جذب و رضایت کاربران یک سایت نقش بسیار مؤثری داره. به همین دلیل اگر شما یک سایت اینترنتی رو مدیریت می‌کنین، باید اهمیت بسیار زیادی به‌ سرعت لود شدن سایت خودتون بدین. افزونه WP Rocket یکی از بهترین افزونه­ ها در زمینه افزایش سرعت سایت برای وردپرس. پیکربندی و تنظیمات این افزونه بسیار ساده و سریع هست و نیازی به دانش برنامه ­نویسی نداره.

#۲ افزونه وردپرس : میهن پنل

میهن پنل درواقع جایگزین بسیار مناسبی برای صفحه عضویت ساده‌ی وردپرس که به ما امکان شخصی‌سازی صفحه عضویت رو می‌ده. همچنین میهن پنل یک افزونه جایگزین صفحه عضویت وردپرس . ما به کمک این افزونه هر تغییری که در فرم ورود و عضویت وردپرس ممکن باشه را می تونیم، انجام بدیم.

#۳ افزونه وردپرس : Yoast SEO

Yoast SEO  یکی از محبوب­ ترین و حرفه ­ای­ ترین افزونه­ ها در زمینه سئو وردپرس ، بهینه سازی مطالب و محتوا هست که می ­تونین توی وب­سایت­ های وردپرسی خودتون ازش استفاده کنین. این افزونه تا الان داخل ۴ میلیون وبسایت وردپرسی نصب و راه اندازی شده. همچنین این افزونه با ارائه راهنمایی ­ها، پیشنهاد­ها و راهکار­های مناسب می­تونه رتبه سئوی وب­سایت شما رو داخل موتور­های جستجو نظیر گوگل، یاهو، بینگ و … بهبود ببخشد.

وردپرس چیست؟
وردپرس

راهکار های سئو در وردپرس

در این قسمت از مقاله، ما رازهای بهینه ­سازی و سئو وردپرس را براتون شرح می­ دیم :

#۱ راهکار های سئو در وردپرس : انتخاب نمایش سایت با www یا بدون www 

تمام وبسایت­ ها هم با www و هم بدون www در دسترس هستند. بنابراین برای افزایش رتبه و سئو سایت خودتون استفاده از یک نوع آدرس­ دهی درسته. یعنی یا باید با www سایت را نمایش دهید و یا بدون www. چون موتورهای جستجو و گوگل برای ایندکس شدن بهتر نوشته­ شما، باید یکی از اونها رو انتخاب کنن.

#۲ راهکار های سئو در وردپرس : حذف پلاگین‌های اضافی

وجود پلاگین‌های غیر ضروری و بدون‌استفاده، جدا از اینکه از منابع هاست وردپرس رو پر می‌کنن، سرعت وبسایت رو هم کاهش می‌دن. پس بهتر که پلاگین‌های اضافی و غیرضروری را حذف کنین.

#۳ راهکار های سئو در وردپرس : بهینه سازی و سئو تصاویر

بهینه بودن تصاویر بکار رفته در سایت از اهمیت بالایی برخوردار هست. بنابراین تمام تصاویری که در قالب وردپرس به شکل بنر تبلیغاتی یا در نوشته­ های سایت بکار رفته­، باید دارای ابعاد طول و عرض و خاصیت­ های عنوان و متن جایگزین باشن. همچنین می تونین از افزونه EWWW برای کاهش حجم تصاویر خود، از افزونه Seo friendly image برای قرار دادن خاصیت ALT و از افزونه google image site map برای ایجاد نقشه سایت برای تصاویر استفاده کنین.

#۴ راهکار های سئو در وردپرس : بهینه­ سازی سرعت بارگذاری وردپرس

سرعت بارگذاری صفحات وب همیشه جزو مهم ­ترین نکات کلیدی بهینه­ سازی سایت و سئو وردپرس هست.

همین­طور که باید نکات سئو وردپرس رو توی تولید محتوا و بهینه­ سازی سایت باید رعایت کنین به به همون اندازه هم روی افزایش سرعت بارگذاری سایت خودتون باید کار کنین. به این دلیل که صفحات سایت باید در کوتاه ترین زمان ممکن در معرض دید بازدیدکنندگان قرار بگیرن. چون وقتی که کاربرا با یک صفحه که سرعت کُند و پایینی داره مواجه می­شن، منتظر نمی مونن ماندن و خیلی راحت صفحه را ترک می­ کنن و حتی ممکن دیگه به اون صفحه سر نزنن.

#۵ راهکار های سئو در وردپرس :  لینک‌های داخلی در وردپرس

یکی دیگه از مسائل مهم در لینک­ سازی استفاده از تکنیک لینک­ سازی داخلی هست. بنابراین توی محتوای خودتون به مطالب مرتبط به اون لینک بدین و از لینک دادن بی دلیل خودداری کنین. افزونه‌هایی وجود دارند که برخی کلمات کلیدی را به صورت خودکار به صفحه مشخص شده لینک می‌دن که استفاده از این افزونه‌ها پیشنهاد نمی‌شه. پس بهتر خودتون مطالب مرتبط را به یکدیگر لینک کنید.

وردپرس چیست؟
طراحی سایت با وردپرس چیست؟

چگونه امنیت وردپرس را بالا ببریم ؟

تو هر سازمان یا ارگانی اطلاعات باارزشی وجود داره که مدیران و مسئولان اون به دنبال راه‌های هستن که این اطلاعات را حفظ کنن و از اونها در مقابل افراد سودجو محافظت کنن. تو وردپرس هم همونطور که شما به‌دنبال افزایش سئو سایت خودتون هستید، باید به‌دنبال راه‌هایی باشین که از اون محافظت کنین.

نکته :  به‌یاد داشته باشید که شما برای اینکه همیشه اطلاعات سایت خودتان را حفظ کنید، لازم است که حتماً از سایت خود به‌صورت مداوم پشتیبان گیری کنید.

بوجود آمدن این سوالات در ذهن کاربران و نگرانی آن­ها کاملا طبیعی است. اما با راهکار­هایی که ما پیش ­پای شما می­ گذاریم از این نگرانی­ ها کاسته می شود. به همین دلیل نکات زیر را با دقت بخوانید.

#۱ امنیت وردپرس : هیچگاه از کلمه Admin به عنوان نام کاربردی استفاده نکنید

بسیاری از حملات توسط هکرها به وردپرس بدون هیچ پیچیدگی و تنها با حدس زدن نام کاربری انجام می­ شه که اون هم از طریق یک اشتباه ساده و یا ندانستن بوجود می­اد. اشتباه برخی از مدیران وب­سایت اینکه از کلمه Admin به عنوان نام کاربری استفاده می­ کنن.

#۲ امنیت وردپرس : از رمز عبور پیچیده استفاده کنید

رمز عبور ساده خیلی سریع  و به راحتی قابل حدس هست. اما وقتی یک رمز عبور قوی داشته باشید، هکرها نمی تونن به­ راحتی به اون دسترسی پیدا کنن. رمز طولانی و همراه با حروف کوچیک و بزرگ انگلیسی، علامت ها و اعداد، مناسب­ ترین رمز عبور هستن. البته رمز عبور طولانی رو به سختی می تونین به خاطر بسپارین. بنابراین، رمز عبورتون رو یادداشت و جایی ایمن و مطمئن نگه دارین و از دادن رمز به کس دیگه پرهیز کنین.

#۳ امنیت وردپرس : احراز هویت دو عاملی یا دو مرحله ­ای را اضافه کنید

گاهی اوقات با انجام مراحل قبل امکان دارد که سایت شما در معرض افراد سودجو قرار بگیره. پس، به جای وارد کردن جزئیات ورود به سیستم (نام کاربری و رمز)، باید یک کد دیگر رو هم وارد کنین. برای مثال سال تولد، شماره تلفن و … را تایید کنین. جعل این مورد برای هکرها سخت­ تر از رمز عبور هست.

#۴  امنیت وردپرس : به ­روز باشید

راهکارهای توسعه و طراحی ، حفظ امنیت ، ارتقای وب­سایت و افزایش سرعت همیشه در حال تغییر هستن. پس نمی‌تونین یک سایت طراحی شده رو تحویل بگیرین و برای همیشه از همون استفاده کنین. اگه غیر از این عمل کنین شما به راحتی راه رو برای هک شدن سایت خودتون هموار کردین. پس سعی کنید اطلاعات خودتون رو در زمینه ای که داخلش فعالیت می کنین، به روز نگه دارید.

وردپرس چیست؟
بررسی اطلاعاتی جامع از وردپرس

کلام رنک برتر

امیدواریم که از این مقاله رضایت کافی رو داشته باشین و اطلاعات مورد نیاز خودتون را در مورد وردپرس که یکی از مهمترین ابزار های تولید محتوا تو گوگل هست، به دست آورده باشین. ما تو این مقاله با پاسخ سوال ” وردپرس چیست؟ “در خدمت شما بودیم و اهمیت فوق العاده اون رو با همدیگه بررسی کردیم. همچنین متوجه شدیم که وردپرس از لحاظ موتورهای جستجو یا سئو ، از لحاظ سرعت بارگذاری ، کیفیت خدمات ، آسانی کاربرد و همچنین امنیت و افزونه‌های مختلف جایگاه بسیار خوبی داره. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که از این سرویس استفاده کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *