تمام آنچه که در رابطه با بازاریابی ویروسی بدانید

بازاریابی ویروسی چیست؟

مقدمه

یکی از روش‌های بازاریابی اینترنتی که میتونه تو مدت زمان خیلی کوتاهی محصول یا خبری رو بین هزاران و حتی میلیونها کاربر پخش کنه، استفاده از روش تکنیک بازاریابی ویروسی هست. تو این روش بازاریابی مطلب یا نوعی محتوا ایجاد میشه که به شدت برای کاربران جذابه و اونا تمایل دارن اون رو با بقیه به اشتراک بزارن. شاید از خوتون بپرسین که چرا از کلمه ویروس استفاده میکنن؟ به این دلیل که ویروس در زمان بسیار کمی به سرعت پخش میشه و به خاطر همین دلیل از نام ویروس استفاده میشه. تو این مقاله، قراره به موضوعات مختلفی از بازاریابی ویروسی چیست ، بپردازیم. پس با ما همراه باشین.

سرتیتر های این مقاله

  • تاریخچه بازاریابی ویروسی چیست؟
  • انواع بازاریابی ویروسی
  • چرا بازاریابی ویروسی از اهمیت ویژه ایی برخوردار است؟
  • مزایای بازاریابی ویروسی چیست؟
  • روش‌های انتقال بازاریابی ویروسی
  • مشکلات بازاریابی ویروسی
بازاریابی ویروسی چیست ؟
بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ یک تکنیک بازاریابی اینترنتی است.

تاریخچه بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی به نوعی از تبلیغ یا بازاریابی‌ گفته میشه که، معمولاً به صورت مجازی از طریق شبکه اجتماعی یا ایمیل ارائه میشه. البته انواع مختلفی داره که تو ادامه همین مقاله توضیح میدیم.

باید اینو هم گفت که، پایه و اساس بازاریابی ویروسی ، انتشار اطلاعات به صورت دهان به دهان هستش. اما فناوری‌های مدرن و جدید امروزه مثل اینترنت، راه‌های بسیار مناسبی رو جهت انتقال محتوای ویروسی بوجود آورده. امروزه، بهترین روش برای بازاریابی ویروسی، استفاده از بازاریابی ویروسی در شبکه های اجتماعی هستش.

انواع بازاریابی ویروسی

در زیر می خواهیم شما را با چند از انواع بازاریابی ویروسی آشنا کنیم.

#۱ ویروس ارزشی

ویروس ارزشی یعنی، شخص یا شرکتی که محصولی برای فروش داره باید نهایت تلاش خودش رو کنه تا محصول با کیفیتی رو عرضه کنه. تا علاوه بر اینکه مشتری رو راضی نگه داره، بتونه از طریق همون مشتری محصولش رو به بقیه هم معرفی کنه. یادتون باشه که تو این موقع کیفیت محصول خیلی تاثیر گذاره.

#۲ ویروس مارپیچی

ویروس مارپیچی یعنی، افرادی که از محصولات و خدمات ارائه شده استفاده کردن، میان از تجربیات خودشون در این مورد برای بقیه توضیح میدن. از طریق همین روش محصول مورد نظر هم معرفی میشه.

#۳ ویروس حیله‌ای

ویروس حیله‌ای یعنی، اشخاص با معرفی محصولات به افراد دیگه پاداش دریافت می‌کنن. البته اینو هم باید در نظر گرفت که کیفیت محصولات باید رضایت مشتری رو هم جلب کنه. نمونه این کار رو در خیلی از پیج‌های اینستاگرام میتونیم ببینیم.

چرا بازاریابی ویروسی از اهمیت ویژه ایی برخوردار است؟

اگر تعریفی درست و بهینه ای از بازاریابی ویروسی تو ذهن خودتون داشته باشین بهتر میتونین به مزایای اون پی ببرین و اهمیت بیشتر اون رو بدونین.

تبلیغات دهان به دهان، که یکی از زیر مجموعه‌های بازاریابی ویروسی هستش، بصورت حالت اجرایی (آنلاین) هم انجام میشه. بازاریابی ویروسی به شکل‌های مختلفی انجام میشه مثل:

  • سنتی
  • مدرن
  • فضای آنلاین

حالت مجازی یا آنلاین بخاطر دسترسی راحت‌تر و آسون‌تر بیشتر مورد استفاده قرار میگیره و همونطور که شاهد هستیم بیشتر افراد از فضای مجازی استفاده می‌کنن و ما به همین دلیل می تونیم تبلیغات زیادی رو تو اون انجام بدیم.

بازاریابی ویروسی چیست ؟
بازاریابی ویروسی میتونه نتایج معجزه آسایی برای نام تجاری شما داشته باشه.

مزایای بازاریابی ویروسی چیست؟

این روزها شبکه‌های اجتماعی به دلیل سرعت بالاتر و راحتی که موقع به اشتراک گذاشتن محتوا دارن، به سمت این نوع بازاریابی رفتن. تو این قسمت از مقاله مواردی از مزایای بازاریابی ویروسی رو براتون شرح میدیم.

#۱ کاربرد بازاریابی ویروسی : کاهش چشم گیر هزینه تبلیغات

همیشه میگن که مشتری با خودش مشتری میاره تا جایی که شما حتی نیاز به تبلیغ محصول خودتون هم ندارین. اما باید مراقب بازارگرایی خودتون هم باشین. یعنی علاوه بر تبلیغ محصول توسط مشتری، خودتون هم برای رونق بیشتر کسب و کارتون، تو صحنه تبلیغات حضور داشته باشین.

#۲ کاربرد بازاریابی ویروسی : روش‌های مجازی

اگه هدفتون اینه که بوسیله فضای مجازی مشتری های زیادی رو جذب کنین، باید اول از استراتژی بازاریابی ویروسی شروع کنید. در این روش شما دیگه هزینه‌هایی که صرف توزیع کالا در مراکز پخش میکردین، تا حدود زیادی کاهش پیدا میکنه.

کاربرد بازاریابی ویروسی : افزایش جریان مالی

زمانی که شما هزینه تبلیغات رو کاهش میدین و از اون سمت افزایش فروش دارین، در نتیجه باعث میشه سوددهی بالایی رو به دست بیارین.

بازاریابی ویروسی چیست؟

کاربرد بازاریابی ویروسی : نامحدود شدن منطقه جغرافیایی

وقتی شما تو فضای آنلاین از این نوع بازاریابی استفاده می کنین، می تونین مشتری‌هایی از محدوده‌های مختلف جغرافیایی داشته باشین. کافیه فضایی ایجاد کنین تا شبکه شما بصورت ویروسی پخش بشه. این مورد رو هم فراموش نکنین که مشتری مداری راز اجرایی شدن این روش هاست.

مهمترین مزیت بازاریابی ویروسی کم هزینه بودن اونه. حتی میشه گفت که تقریبا این روش بازاریابی کاملا رایگان هستش.

تنها مشکلی که در مورد بازاریابی ویروسی میشه اینجا بهش اشاره کرد اینکه، وقتی پیام شما در بین افراد مختلف جامعه رد و بدل میشه ممکنه یک کلاغ چهل کلاغ بشه. یعنی ممکنه انتقال پیام بعد از مدتی از اصل خودش دور بشه که این در برخی از مواقع به زیان شما تمام میشه. سعی کنین به روز باشین و پیام‌های خودتون رو کنترل و زیر نظر داشته باشین.

مزایای بازاریابی ویروسی

اگه بخوایم مزایای دیگه بازاریابی ویروسی رو نام ببریم، میتونیم به این موارد اشاره کنیم:

  1. افزایش تعداد مشتریان
  2. رشد زیاد در زمان کم : این نوع بازاریابی مثل انتشار ویروس عمل می کنه و با انتشار در زمان کوتاهی میتونه افراد بیشتری رو به خودش جذب کنه و ترافیک وب سایت هم افزایش پیدا میکنه. پس با یک تیر دو نشون رو زدیم.
  3. کسب اعتبار: با گسترش تبلیغات افراد بیشتری از محصولات شما حرف میزنن و همین موضوع باعث افزایش اعتبار شما میشه.
  4. بهتر دیده شدن: با به اشتراک گذاری تبلیغات افراد ایده‌های خودشون رو بیان می کنن و قاعدتاً از برند شما بیشتر صحبت می کنن.

#۵ روش‌های انتقال بازاریابی ویروسی

روش های انتقال بازاریابی عمدتاً در ۵ مورد زیر خلاصه می شن.

  1. ورد به وب: یعنی نوشتن اطلاعات در قالب وب، که اطلاعات رو به ‌ایمیل برمیگردونه و بعد برای دریافت‌کنندگان ارسال می کنه.
  2. ورود به‌ایمیل: ارسال پیام از طریق ایمیل مثل جوک و تصاویر و … .
  3. word of mount: بازاریابی ویروسی دهان به دهان
  4. متن پیام کوتاه (پیام فوری): پیام‌هایی که به سرعت بین کاربران اینترنت گسترش پیدا می کنه.
  5. بازاریابی با استفاده از بازگشت: گاهی اوقات سایت‌ها برای رجوع مشتریان خودشون پاداشی تعیین می‌کنن.

#۶ مشکلات بازاریابی ویروسی

در اینجا برخی از مشکلات این روش را برای شما برسی می کنیم.

  • عدم کنترل نام و نشان تجاری توسط شرکت
  • مسیر رشد این نوع بازاریابی قابل پیش بینی نیست.
  • نداشتن سنجش و اندازه‌گیری: شرکت‌ها نمی‌تونن رفتار همه کاربران رو زمانیکه پیامی رو دریافت می کنن و اینکه نحوه برخورد کاربر با پیام چگونه هستش رو، بسنجند.

نتیجه‌گیری

با توجه به مطالب گفته شده تو این مقاله میشه نتیجه گرفت که، برای شیوه درست بازاریابی باید شناخت دقیقی از نیازهای کاربران داشته باشیم. همچنین تحلیل رفتار کاربر می تونه تو پیدا کردن مشتریان به ما کمک کنه و هزینه‌های بازاریابی رو تا حد زیادی کاهش بده. در انواع روش‌های مرتبط با بازاریابی ویروسی، ایجاد خلاقیت و استفاده درست از رویدادها و اتفاقات روزمره می تونه کمک بسیار زیادی رو برای گسترش و رشد رسانه‌ای که میخوایم به صورت ویروسی منتشر بشه، انجام بده.

بازاریابی ویروسی چیست؟

کلام رنک برتر

ما در این مقاله در مورد اینکه بازاریابی ویروسی چیست ، صحبت کردیم. همچنین در مورد انواع آن و مزایای این بازاریابی توضیح دادیم. محتوای ویروسی باید جذاب، خلاقانه و تاثیرگذار طراحی بشه. همچنین راز موفقیت یک کمپین ویروسی استفاده از کانال‌های مناسب و نمایش محتوا به مخاطب هدف است. محتوای ویروسی باید ارزش به اشتراک‌‌‌‌‌‌‌ گذاری رو داشته باشه.

امیدواریم که با خواندن این مقاله اطلاعات کاملی در مورد بازاریابی ویروسی بدست آورده باشین و بتونید از تکنیک‌های بازاریابی ویروسی در جهت گسترش کسب و کار خودتون استفاده کنید. از همراهی شما بی‌نهایت سپاس گزاریم.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *