دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ با تاثیر گذار ترین نوع بازاریابی آشنا شوید 2020

دیجیتال مارکتینگ چیست

مقدمه

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ با توجه به دسترسی امروزه افراد به اینترنت، اگه به شما بگم تعداد افرادی که هر روز آنلاین میشن هر “ثانیه” در حال افزایشِ، باور می کنید؟ بله این حقیقت داره. در واقع بر اساس آمار گوگل که ۹۸ درصد جستجوهای اینترنتی رو در حال حاضر تحت پوشش مستقیم و غیر مستقیم خودش داره، استفاده “ثابت” از اینترنت در سه سال گذشته  فقط بین بزرگسالان ۵ درصد افزایش یافته. در کنار این آمار، روش خرید مردم هم تغییر کرده و در نتیجه اون بازاریابی آفلاین هم مثل گذشته دیگه قدرتمند نیست.

دیجیتال مارکتینگ

قواعد بازاریابی دستخوش تغییرات زیادی شده چون فضای کسب و کارها به سمت و سوی دیگه ای رفته. تو این مطلب به برخی سوالات شما درباره اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا می تونه به کسب و کار شما کمک کنه، پاسخ دادیم. همچنین مباحثی که در ادامه قراره باهم یاد بگیریم عبارت اند از:

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

چرا دیجیتال مارکتینگ ؟

نمونه های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چه کاری انجام می دهد ؟

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ یا همون بازاریابی آنلاین، شامل تمام تلاش های شما در حوزه بازاریابی میشه که از طریق دستگاه های الکترونیکی یا اینترنت انجام میگیره. تمام مشاغل می تونن از کانال های دیجیتال مثل موارد زیر برای ارتباط با مشتریان خودشون استفاده کنن.

  • موتورهای جستجو
  • رسانه های اجتماعی
  • ایمیل
  • سایر وب سایت ها
  • و …

دیجیتال مارکتینگ چیست | رنک برتر

بخاطر داشته باشید برای اینکه به عنوان یک صاحب کسب و کار بتونید با بقیه رقابت کنید، باید برخی از جنبه های بازاریابی دیجیتال رو بپذیرید و اونها رو انجام بدید. از اونجا که بازاریابی دیجیتال گزینه ها و استراتژی های زیادی رو توی حوزه کاریتون به شما ارائه میده، خودتون هم می تونید خلاقیت بخرج بدید و در آینده، انواع مختلفی از روش های بازاریابی رو با بودجه کم آزمایش کنید. همچنین در استفاده از روش های بازاریابی دیجیتال، می تونید از ابزارهایی مثل ابزار تجزیه و تحلیل برای نظارت بر روند رشد فعالیت ها، میزان موفقیت و استراتژی بازگشت سرمایه استفاده کنید.

تعریف تجاری دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ با استفاده از تاکتیک ها و کانال های دیجیتالی متعدد، برای ارتباط با مشتریانی که بیشتر اوقات خودشون رو توی فضای آنلاین میگذرونن انجام میشه. از خود وب سایت ها گرفته تا لوگو یک کسب و کار تجاری آنلاین، تا تبلیغات توی فضای دیجیتال یا بازاریابی از طریق ایمیل و بروشورهای آنلاین و… ، طیفی از تاکتیک های موجود زیر چتر “دیجیتال مارکتینگ” قرار می گیرین. بهترین بازاریاب های دیجیتال، از قبل تصویر واضحی از چگونگی انجام پشتیبانی از کمپین های بازاریابی دیجیتال رو منطبق با اهداف اصلی خودشون، ایجاد کردن. اونها بسته به اهداف استراتژی بازاریابی خودشون می تونن، از طریق کانال های رایگان و پولی که در اختیار دارن، حتی یک کمپین بزرگتر رو هم پشتیبانی کنن.

برای مثال:

یک بازاریاب محتوا می تونه برای یک برند فروش کتاب، مجموعه ای از پست هارو برای وبلاگشون تولید کنه که این پست ها کمک کننده تولیدات اصلی جدید یا کتاب های الکترونیکی جدید اون کسب و کار باشن. حتی بازاریاب رسانه های اجتماعی این شرکت می تونه از طریق ارسال پول در قالب خرید محصولات (صرفا برای بالا بردن تراکنش) توی حساب رسانه اجتماعی اون کسب و کار، به ارتقا این پست توی وبلاگ کمک کنه. حتی شاید بازاریاب یک کمپین ایمیلی ایجاد کنه تا با اون برای کسانی که کتاب های الکترونیکی رو بارگیری می کنند، اطلاعات بیشتری در مورد اون شرکت یا برند ارسال کنه. در ادامه میخوایم موضوع رو کمی تخصصی تر کنیم و به بخش های خاص بازاریابی اشاره کنیم، پس همراه باشید.

انواع دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال به شما کمک می کنه که با استفاده از روش های سنتی، خریداران بالقوه بیشتری رو نسبت به اونچه که قبلا می تونستین جذب کنین، هدف قرار بدید و جذب کنین. علاوه بر این، نسبت به تبلیغات سنتی مقرون به صرفه تر هست و به شما این امکان رو میده تا روند موفقیتتون رو به صورت روزانه آنالیز و بررسی کنید و بر اساس اون و به صلاحدید خود، استراتژی رو ادامه یا تغییر بدید. چند مزیت عمده توی بازاریابی دیجیتال وجود داره. بیایید حالا چهار تا از اونها رو باهم بررسی کنیم.

۱. چشم انداز های شما واضح و مسیرتون روشن خواهد بود

اگر تبلیغات خودتون رو تویِ تلویزیون، یک مجله یا یک بیلبورد قرار بدید، کنترل محدودی روی اینکه چه کسی تبلیغ شما رو می بینه، دارید. البته، شما می تونید آمارهای خاص جمعیتی رو توی این نوع تبلیغات در نظر بگیرید و اندازه گیری کنید.

دیجیتال مارکتینگ چیست | رنک برتر

مثل مخاطبان معمول مجله های تبلیغاتی، یا جمعیت یک محله یا خیابون خاص برای زدن بیلبورد… . اما هنوز هم این روش مثل قدم برداشتن توی تاریکیه چون نتیجه مشخص نداره. از طرف دیگه، بازاریابی دیجیتال به شما این امکان رو میده تا مخاطبان کاملاً مشخصی رو شناسایی و هدف قرار بدید. ( پرسونای مخاطب ). همچنین پیام های بازاریابی شخصی رو برای اون دسته از مخاطبان ارسال کنید که این کار بازدهی خوبی هم داره.

 مثال:
  • می تونید با تمرکز روی تولید محتوا و تبلیغات توی شبکه های اجتماعی، مخاطبان خاصی بر اساس متغیرهایی مثل سن ، جنسیت ، موقعیت مکانی ، علایق ، شبکه ها و رفتارها پیدا و جذب کنید.
  • می تونید از راهکارهایی مثل SEO هم برای ارائه تبلیغات به کاربرانی که به محصول یا خدمات شما علاقه نشون دادن، یا کلمات کلیدی خاصی رو که مربوط به صنعت شماست و جستجوش کردند رو پیدا کرده و روی اونها کار کنید.

در نهایت، دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان رو میده تا تحقیقات لازم برای پرسونای مخاطب خودتون رو سریعتر انجام بدید. با این ساختار می تونید استراتژی بازاریابی خودتون رو با گذشت زمان به درستی اصلاح کنید. چون اینجوری احتمال بیشتری برای جذب خریدار خواهید رسید.

از همه بهتر، دیجیتال مارکتینگ به شما کمک میکنه تا در گروه های فرعی (گروه های مجازی که اولویت اول حوزه تخصص شما نیستن) مخاطبان بیشتر رو جذب کنید. اگه محصولات یا خدمات متنوعی رو به اشخاص مختلف خریدار میتونید بفروشید که دیگه نور علی نوره.

۲. نسبت به روشهای سنتی بازاریابی مقرونه به صرفه تر خواهد بود

بازاریابی دیجیتال این امکان رو برای شما فراهم می کنه که به صورت روزانه کمپین های تبلیغاتی رو ردیابی کنید تا اگر بخشی از سرمایه شما به خطر افتاد، مبلغی رو که در کانال خاصی خرج می کنین رو کاهش بدید. این موضوع درباره تبلیغات سنتی صدق نمی کنه. موردی مثل بیلبورد تبلیغاتی که نمی تونید قبل از کار، بازدهی اون رو پیش بینی کنید. چون، چه بازدهی داشته باشه چه نداشته باشه شما هزینه ای رو صرف کردید و قابل برگشت هم نخواهد بود.

استفاده از فضاهای تلبیغاتی

جدای از اون با انجام دیجیتال مارکتینگ، شما کنترل کاملی روی انتخاب محل سرمایه گذاریتون دارید. شاید شما به جای پرداخت هزینه های کمپین های PPC (تبلیغات کلیکی گوگل)، بخواید هزینه ای رو برای طراحی و ساخت یک نرم افزار برای تولید محتوای اینستاگرام صرف کنید که بازده بیشتری داشته باشه . با طرح استراتژی دیجیتال مارکتینگ می تونید به طور مداوم در حرکت باشید بدون اینکه مجبور بشید حتی برای یک برهه کوتاه کارتون رو متوقف کنید.

۳. ابتکارهای استراتژیک دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال به شما این امکان رو میده که توی صنعت خودتون از افراد شناخته شده اون حوزه جلو بزنید

اگه روی یک تجارت کوچک کار می کنید و نمی دونید دیجیتال مارکتینگ چیست ، قطعا رقابت کردن با برند های شناخته شده حوزه کاریتون غیر ممکن خواهد بود. خیلی از برندها هزینه های بشدت بالایی رو برای تبلیغات تلویزیونی یا تبلیغات دیگه ی آفلاین توی سراسر کشور خرج کردند. خوشبختانه گزینه های زیادی وجود داره تا از طریق ابتکارهای استراتژیک دیجیتال مارکتینگ، حتی با صرف هزینه کم، از برندهای بزرگ تجارتتون جلو بزنید.

دیجیتال مارکتینگ چیست | رنک برتر

تولید محتوا

می تونید کلمات کلیدی چند سیلابی که مربوط به محصول یا خدمات شما هستن رو شناسایی کرده و محتوایی با کیفیت بالا تولید کنید تا این کلمات کلیدی به شما توی رتبه بندی موتورهای جستجو کمک کنن. موتورهای جستجو براشون مهم نیست که کدوم برند بزرگترینه. برای موتور جستجو محتوایی که بیشترین بازتاب بین مخاطبان رو داره و تجربه کاربری بهتری رو ایجاد کرده، توی اولویت اصلی قرار داره.

استفاده از شبکه های اجتماعی

علاوه بر این، رسانه های اجتماعی به شما این اجازه رو میدن تا از طریق بازاریابی تاثیرگذار، به مخاطبان جدید دسترسی پیدا کنید. من خودم شخصاً برندهای بزرگ رو توی شبکه های اجتماعی دنبال نمی کنم، بجاش تأثیرپذیری رو دنبال می کنم. کسانی که دنبال تولید محتوای تاثیر گذار بدرد بخور هستن، همیشه می تونن مخاطب رو راضی کنند چون محتوا یا خدماتی رو ارائه میدن که اونها دوس دارن ببینن.

اگر برند نوپا و کوچیکی دارید، این نکته میتونه براتون خیلی راهبردی باشه.

۴. بازاریابی دیجیتال قابل اندازه گیری خواهد بود

وقتی که از خودتون میپرسید دیجیتال مارکتینگ چیست و چطوری تونسته بهترین نوع بازاریابی بشه، اینو در نظر بگیرید که میتونه همه معیارهایی که ممکنه برای برند شما اهمیت داشته باشه از جمله، اشتراک ها ، بازدیدها ، نرخ کلیک و بازدید و بصورت کلی یک نمایش جامع، از شروع تا پایان مراحل کار رو به شما ارائه بده. این یکی از بزرگترین مزایای دیجیتال مارکتینگه. از اون طرف تبلیغات سنتی میتونن فقط برای اهداف خاصی مفید باشن و بزرگترین محدودیت اون هم اینه هیچ معیاری داخلش قابل اندازه گیری نیست. برخلاف بازاریابی آفلاین، بازاریابی دیجیتال به بازاریابان اجازه میده تا نتایج دقیق رو توی زمان واقعی ببینن.

امکان اندازه گیری اثر تلبیغات

اگه تا به حال توی روزنامه ای تبلیغاتی انجام دادید، می تونید به من بگید تعداد واقعی افرادی که وارد صفحه تبلیغ شما شدن و به تبلیغ شما توجه کردن چند نفر بوده؟ اصلا ممکن نیست. هیچ راه مطمئنی وجود نداره که متوجه بشید آیا اون تبلیغ عامل فروش کلی شما بوده یا نه؟. از طرف دیگه، با دیجیتال مارکتینگ می تونید میزان بازدهی سرمایه گذاری خودتون رو تقریباً از هر جنبه ای بسنجید.

کلام رنک برتر

در کل دیجیتال مارکتینگ یک مسیر مقرون به صرفه تر هست و فرصت های منحصر به فردی رو برای شما فراهم میکنه. به عنوان مثال، اگر برای یه تجارت کوچیک با بودجه محدود کار می کنید، سرمایه گذاری توی شبکه های اجتماعی، وبلاگ نویسی یا سئو بسیار راهگشاست. توی این مقاله قصد داشتم بیشتر روی اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست و اینکه چرا میتونه به شما توی کارتون کمک کنه تمرکز کنم، تا مزایای فوق العاده این نوع بازاریابی، بیشتر براتون نمایان بشه. در مطالب آینده رنک برتر، آموزش دیجیتال مارکتینگ و انواع روش های اون رو حتما برای شما عزیزان قرار خواهیم داد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *