نقشه سایت

مقدمه

آیا به دنبال این هستین که بازخونی سایت خودتون توسط گوگل رو آسون تر کنین و کاری کنین که ربات های گوگل راحت تر سایت شما رو کراول کنن؟ نگران نباشین چون که برای این مسئله ما راه حل هایی رو در اختیار شما قرار میدیم که مهم ترین اونها ایجاد یک نقشه سایت می باشد. ایجاد نقشه سایت حاوی مزایای بسیار زیادی می باشد که از همین رو ما در این مقاله می خواهیم شما را با چیستی نقشه سایت و چگونگی فعال سازی ان آشنا می کنیم. پس با ما همراه باشین.

نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت، نقشه ای از وب سایت شماست که به موتورهای جستجو کمک می کنه تا تمام محتوای وب سایت شما را پیدا کنند، کراول کنن (اصطلاحاً عنکبوت های گوگل روی سایت شما بخزند) و اون رو نمایه کنن. نقشه های سایت همچنین به موتورهای جستجو میگه که کدوم صفحه تو سایت شما مهمتر از بقیه هست.

چهار نوع نقشه سایت اصلی وجود دارد:

  • Normal XML Sitemap: این نمونه رایج ترین نوع نقشه سایت هست و معمولاً به صورت یک نقشه سایت XML هست که به صفحات مختلف وب سایت شما لینک میشه.
  • نقشه سایت ویدیو: به طور خاص برای کمک به درک محتوای ویدیویی صفحه شما استفاده میشه.
  • نقشه سایت اخبار: به گوگل کمک می کنه تا محتوای پیدا کنه.
  • نقشه سایت تصاویر: به گوگل کمک می کنه تا تمام تصاویر موجود تو سایت شما رو پیدا کنه.

چرا نقشه سایت مهم است؟

موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و Bing از نقشه سایت شما برای یافتن صفحات مختلف تو سایتتون استفاده می کنن.

نقشه سایت
ما در اینجا می خواهیم شما را با نقشه سایت اشنا کنیم

 

همانطور که گوگل میگه: اگر صفحات سایت شما به درستی پیوند داده شوند، خزنده های وب ما معمولاً می تونن بیشتر سایت شما رو کشف کنن. به عبارت دیگه: شما احتمالاً نیازی به نقشه سایت ندارین. اما قطعاً این امر به تلاش های سئو شما آسیب نمی رسونه. بنابراین استفاده از اونها امری منطقی به نظر میاد. همچنین چند مورد خاص وجود داره که نقشه سایت واقعاً به کار شما می آید.

به عنوان مثال:

گوگل صفحات وب رو از طریق پیوندها تا حد زیادی پیدا می کنه و اگه سایت شما کاملاً جدید باشه و فقط تعداد کمی بک لینک خارجی داره، نقشه سایت کمک بزرگی رو به گوگل می کنه تا صفحات سایت شما رو به راحتی پیدا کنه.

یا شاید شما یک سایت تجارت الکترونیکی با ۵ میلیون صفحه رو اداره می کنین. تا زمانی که لینک داخلی نداشته باشین و تعداد زیادی پیوند خارجی داشته باشین، گوگل برای پیدا کردن همه اون صفحه ها کار سختی رو داره. پس اینجا اهمیت نقشه های سایت معلوم میشه. از همین رو، ما تو اینجا نحوه تنظیم نقشه سایت و بهینه سازی اون برای سئو رو خدمت شما ارائه دادیم.

بهترین روش ها برای ایجاد نقشه سایت

اولین قدم شما ایجاد یک نقشه سایت است.

اگه از وردپرس استفاده می کنین می تونین یک نقشه سایت با پلاگین Yoast SEO رو تهیه کنین.

نقشه سایت

مزیت اصلی استفاده از Yoast برای ایجاد نقشه سایت XML اینه که به صورت خودکار به روز میشه (نقشه سایت پویا). بنابراین هر زمان که صفحه جدیدی به سایت خودتون اضافه کنین (اعم از پست وبلاگ یا صفحه محصول تجارت الکترونیکی)، پیوندی به طور خودکار به پرونده نقشه سایت شما اضافه میشه.

نقشه سایت

اگر از Yoast استفاده نمی کنین، افزونه های زیادی برای وردپرس در دسترس هست (مانند Google XML Sitemaps) که می تونین برای ایجاد نقشه سایت از اونها استفاده کنین:

نقشه سایت

اگر از وردپرس استفاده نمی کنین چه کنیم؟

جای نگرانی نیست می تونید از یک ابزار تولید نقشه سایت شخص ثالث مانند XML-Sitemaps.com استفاده کنید. چون این مورد یک فایل XML رو که می تونین از اون به عنوان نقشه سایت خودتون استفاده کنین، بیرون می کشه.

نقشه سایت

در هر صورت، هنگامی که نقشه سایت شما ایجاد شد، توصیه می کنم به اون نگاهی بیندازین.

نقشه سایت

(نقشه سایت شما معمولاً در site.com/sitemap.xml یافت می شود. اما این موضوع به CMS شما و اینکه از چه برنامه ای برای ایجاد نقشه سایت خود استفاده کرده اید، بستگی دارد)

این مورد باید تمام صفحات سایت شما رو نمایش بده:

نقشه سایت

اگه همه چیز خوب به نظر می رسه، وقت اون رسیده که نقشه سایت خودتون رو به گوگل ارسال کنین.

نقشه سایت خودتون رو به گوگل ارسال کنین

برای ارسال نقشه سایت خودتون به حساب سرچ کنسول گوگل (Google Search Console) خودتون وارد بشین.

سپس، به “فهرست نقشه سایت” تو نوار کناری برین.

نقشه سایت

اگه نقشه سایت خودتون رو قبلاً ارسال کردین، لیستی از “نقشه سایت های ارسال شده” رو تو این صفحه مشاهده می کنین:

نقشه سایت

برای ارسال نقشه سایت خودتون، URL نقشه سایت خودتون رو تو این قسمت وارد کنین:

نقشه سایت

و “ارسال” رو بزنین.

نقشه سایت

و اگه همه چیز به صورت درستی راه اندازی شده، شما می تونین اطلاعات مربوط به نقشه سایت خودتون رو تو این صفحه تو بخش “نقشه های سایت ارسال شده” مشاهده کنین:

نقشه سایت

برای تشخیص خطاها از گزارش نقشه سایت استفاده کنین

هنگامی که گوگل نقشه سایت شما رو جستجو کرد، تو بخش “نقشه سایت ارسال شده” روی اون کلیک کنین:

نقشه سایت

اگه دیدین نوشته “فهرست نقشه سایت با موفقیت پردازش شد”، گوگل با موفقیت نقشه سایت شما را کراول کرده.

نقشه سایت

برای رفتن به گزارش پوشش نقشه سایت خودتون، می تونین روی نماد نمودار میله ای کوچک کلیک کنین:

نقشه سایت

این گزارش به شما نشون میده که گوگل چند URL رو تو نقشه سایت شما پیدا کرده و چه تعداد از این صفحات تو فهرست گوگل قرار داره:

نقشه سایت ها

به عنوان مثال، می تونین ببینین که نقشه سایت من شامل پیوندهایی به ۱۱۶ صفحه وب است. ۱۰۹ “معتبر” و ۶ “استثنا شده” است.

 

نقشه سایت

بدیهی  که می تونم صفحات معتبر رو نادیده بگیرم. اما می خوام هر صفحه “مستثنی شده” رو بررسی کنم تا ببینم چه خبره. به نظر می رسه که این ۶ URL تو نقشه سایت من در حال دریافت پیام “تکراری و URL ارسال شده به عنوان متعارف انتخاب نشده” هستن و وقتی به URL ها نگاه می کنم، می بینم که اینها صفحاتی هستن که من حتی از اول نمی خوام ایندکس بشن.

نقشه سایت

بنابراین باید اونها رو از نقشه سایت خودم حذف کنم.

برای یافتن مشکلات نمایه سازی از نقشه سایت خودتون استفاده کنین.

یکی از نکات جالب در مورد استفاده از نقشه سایت اینکه می تونه برای شما تخمین بزنه:

  • چند صفحه رو می خواید نمایه سازی کنین
  • چند صفحه نمایه شده است

به عنوان مثال، بزارین بگیم که نقشه سایت شما به ۵۰۰۰ صفحه پیوند داره. اما وقتی به کنسول جستجوی گوگل نگاه می کنین، سایت شما فقط ۲۰۰۰ صفحه ایندکس شده داره. این نشون میده که ممکنه محتوای تکراری زیادی تو اون ۵۰۰۰ صفحه وجود داشته باشه. بنابراین گوگل همه اونها رو فهرست بندی نمی کنه. یا ممکنه تعداد صفحات سایت شما از بودجه خزیدن شما بیشتر باشه.

نقشه سایت و Robots.txt خودتون رو مطابقت بدین.

مهم است که نقشه سایت و Robots.txt شما با هم کار کنن. به عبارت دیگر: اگر یک صفحه رو تو Robots.txt مشاهده می کنین یا از برچسب “noindex” تو یک صفحه استفاده می کنین، نمی خواین تو نقشه سایت شما نشون داده بشه. در غیر این صورت، شما پیام های مختلفی رو به گوگل ارسال می کنین.

نقشه سایت شما میگه: “این صفحه به اندازه کافی مهمه که به نقشه سایت ما تبدیل شده”. اما وقتی ربات گوگل (Googlebot) تو صفحه قرار می گیره، مسدود میشه.

نکات نقشه سایت

اگه سایتی با تعداد زیادی صفحه اجرا می کنه، گوگل توصیه می کنه نقشه سایت خودتون رو به چندین نقشه سایت کوچکتر تقسیم کنین.

نقشه سایت

#۱ نکات نقشه سایت : در تغییر تاریخ ها دقت کنین 

URL های موجود تو نقشه سایت شما یک تاریخ “آخرین اصلاح” با اونها دارن. من توصیه می کنم این تغییرات رو فقط موقع تغییر قابل توجه سایت خودتون (یا افزودن محتوای جدید به سایت خودتون) انجام بدین. در غیر این صورت، گوگل هشدار میده که به روزرسانی تاریخ در صفحاتی که تغییر نکردن، می تونه به عنوان یک تاکتیک ناخواسته تلقی بشه.

#۲ نکات نقشه سایت : نقشه های سایت ویدئویی رو خراب نکنین

 طرح ویدئو تا حد زیادی نیاز به نقشه سایت های ویدئویی داره. نقشه سایت ویدیو به طور قطع به توانایی صفحه شما تو گرفتن قطعه غنی از ویدیو آسیب نمی رسونه. اما معمولاً ارزش این دردسر رو نداره.

#۳ نکات نقشه سایت : زیر ۵۰ مگابایت بمانید

گوگل و Bing هر دو نقشه سایت رو تا ۵۰ مگابایت مجاز می دونن. بنابراین تا زمانی که زیر ۵۰ مگابایت باشین، خوبه.

#۴ نکات نقشه سایت : نقشه های سایت HTML

این مورد اساساً معادل نقشه سایت XML هست، اما بیشتر برای کاربران. لزوماً به این موارد نیازی ندارین، چون گوگل و سایر موتورهای جستجو اکنون به نقشه سایت XML شما اعتماد می کنن. اما اگه فکر می کنین اینها برای بازدیدکننده های انسانی مفید هستن، یک نقشه سایت HTML احتمالاً صدمه ای به تلاش های شما تو زمینه جستجوگرها نمی زنه.

کلام رنک برتر

امیدواریم که از این مقاله رضایت کافی رو داشته و اطلاعات مورد نیاز خودتون رو در مورد نقشه سایت، به دست آورده باشین. ما تو این مقاله با ویژگی طراحی نقشه سایت و مزایای آن در خدمت شما بودیم و حتی نحوه فعال سازی اون رو هم نشونتون دادیم. از شما دعوت می کنیم که برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد مدیریت سایت و بازاریابی شبکه ای وارد سایت ما بشین و مقاله های دیگه ما رو هم ببینین. حتی می تونین برای فروش بیشتر سایت خودتون با ما همکاری کنین.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *